SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, September 2, 2018

KESUDAHAN POLISI KEPIMPINAN SEDEMIKIAN!


ﻓﺎﺭﺳﻠﻨﺎ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺳﻴﻞ ﺍﻟﻌﺮﻡ

Lalu telah mengutus Kami atas mereka banjir yang menenggelamkan

lalu Kami hantarkan kepada mereka banjir yang membinasakan

Jadi, apakah perkaitan antara tindakan mereka berpaling daripada pengajaran Tuhan, dengan banjir yang menenggelamkan? Penulis telah jelaskan sebelum ini akan rantaian tindak balas alam terhadap kerosakan yang manusia lakukan. Dalam surah Al-Baqarah ayat 155, telah dijelaskan secara mendalam, rentetan kejadian yang bakal terjadi serta sebab-sebabnya yang menjurus kepada penerangan agak saintifik.

Punca banjir boleh jadi apasaja, sama ada disebabkan oleh kejadian tsunami, hujan lebat dalam tempoh panjang, empangan pecah atau kesan kenaikan paras air laut akibat pencairan ais ataupun berlaku perubahan geologi yang merendahkan daratan. Semua kejadian bencana itu memiliki tujuan tertentu yang salah satunya adalah untuk tujuan pemulihan terhadap kerosakan yang manusia lakukan. Atas usaha sebahagian daripada umat manusia yang berusaha memonopoli aktiviti pertanian dan perniagaan, akhirnya mengakibatkan alam sekitar rosak binasa. Tanah-tanah kini dicemari dengan lebihan baja amoniakal nitrogen sehingga mengakibatkan perubahan struktur kepada tanah terbabit.

Sebagai contoh, sesiapapun memaklumi, tanah pertanian lereng bukit di Cameron Highland, kini mengalami kesan hakisan yang serius gara-gara aktiviti pertanian tak terkawal. Pegawai-pegawai penguat kuasa, seringkali menyalahkan pengusaha-pengusaha yang melaksanakan aktiviti pencerobohan hutan simpan lereng bukit dengan membawa pekerja-pekerja asing tanpa permit. Sesiapapun telah mengetahui, segala usaha serbuan yang dipaparkan di rancangan televisyen, adalah merupakan suatu lakonan semata-mata kerana di bawah meja, mereka telah melaksanakan usaha sedemikian begitu lama melalui perlindungan yang diperolehi daripada pegawai-pegawai berkenaan. Pegawai-pegawai penguatkuasa berkenaan telah disumbat mulut mereka dengan wang rasuah puluhan hingga ratusan ribu ringgit supaya mereka menutup mereka. Aktiviti haram itu terus sahaja berlaku sehingga akhirnya membawa kerosakan struktur kepada lereng bukit berkenaan.

Tanah-tanah pertanian dirosakkan. Petani-petani kecil akhirnya terpinggir dengan sendirinya. Perniagaan badan-badan korporat yang mengurus produk-produk petani kecil akhirnya turut terjejas dan aktiviti ekonomi akhirnya dimonopoli oleh pemilik-pemilik perniagaan besar yang menguasai rangkaian perbekalan makanan bermula dari biji benih, baja, penanaman, penuaian, aktiviti pengagihan hinggalah kepada pemasaran. 

Sementara itu, kapitalis-kapitalis besar yang menguasai pusat-pusat perniagaan besar turut membuatkan peniaga-peniaga kecil yang memiliki mini mart dan premis-premis kedai akhirnya gulung tikar. Di mana-mana jua di negara ini, kita telah melihat pembangunan pusat-pusat perniagaan amat rancak dijalankan. Rumah-rumah kediaman berstatus sederhana dan mewah telah didirikan sehingga mengakibatkan hanya golongan mewah dari luar kawasan atau luar daerah sahaja yang mampu membeli rumah-rumah mewah berkenaan. Pasaran harga yang dimanipulasi oleh kapitalis-kapitalis serta pelabur-pelabur REIT telah mengakibatkan lonjakan harga rumah kediaman sedia ada dan perkara ini akhirnya menjurus kepada pemilikan rumah-rumah baru yang dibiarkan kosong tidak berpenghuni.

Perkara ini akhirnya menjurus kepada kadar pertambahan penduduk yang amat rendah di satu-satu kawasan yang mengalami kepesatan pembangunan. Perkara inilah yang mengakibatkan cengkaman monopoli perniagaan oleh golongasn kapitalis menjadi sangat hebat. Pasaraya-pasaraya milik kapitalis besar yang sanggup menawarkan harga produk makanan pada harga rendah, telah mengakibatkan usaha golongan petani kecil dan peniaga-peniaga kecil akhirnya terjejas. Mereka tiada pilihan lain akhirnya terpaksa menghentikan aktiviti mereka dan bertukar kerjaya.

Terdapat kes-kes tertentu di negeri ini, pembangunan hotel besar dengan premis perniagaan berpusat yang diluluskan oleh individu tertentu telah mengakibatkan premis perniagaan lainnya terpaksa ditutup dan lebih banyak rumah-rumah kedai telah dikosongkan. Hanya kerana rasuah jutaan ringgit sekali terima, telah mengakibatkan nasib anak bangsa sendiri akhirnya terjejas dan mereka menjadi golongan terpinggir di kawasan perbandaran atau bandaraya yang mereka diami.

Kerana perbuatan pecah amanah, 
anak bangsa sendiri akhirnya menderita.



No comments:

Post a Comment

Popular