SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, September 15, 2018

TUMBUHAN PAHIT UNTUK TUJUAN PEMULIHAN



ﺫﻭ ﺍﺗﻰ ﺃﻛﻞ ﺧﻤﻂ ﻭ ﺍﺛﻞ

berisi kandungan pemakanan pahit dan cemara … 

berisi dengan pohon-pohon yang pahit buahnya dan pohon-pohon yang jarang berbuah …

Apabila ditanya, apakah jenis tumbuhan yang tumbuh selepas daripada tempoh kemusnahan sesuatu kawasan? Semuanya tergantung kepada takat dan jenis kerosakan yang dilakukan oleh umat sebelum itu. Kerosakan kesan daripada baja berlebihan yang barangkali terjadi di Negeri Sabak suatu ketika dahulu, mungkin melibatkan penggunaan kedua-dua jenis baja daripada jenis asid dan alkali serentak.

Namun penulis tidaklah sampai ke tahap mengetahui punca sebenar penyebab kejadian yang berlaku kepada Negeri Sabak suatu ketika dahulu. Pengajaran tentang banyak kejadian bencana berdasarkan kisah-kisah daripada kerajaan Fir’aun, surah Al-Haqqah, surah Al-Ma’arij dan surah Al-Muzammil, semuanya itu memberi gambaran tentang punca-punca yang terlibat sehingga mengakibatkan bencana. Dan kebanyakan daripada punca-punca itu, sebagaimana yang difahami penulis adalah sesuatu yang saling berkaitan.

Sesungguhnya sesuatu kejadian yang berlaku di langit dan di bumi, perbezaan siang dan malam serta perkisaran tentang angin yang bergerak antara keduanya, adalah sesuatu yang harus difikirkan oleh umat ini. Saintis-saintis barat sentiasa berusaha untuk memahami perubahan-perubahan itu sehingga mereka dapat mengetahui sebatian-sebatian yang terlibat secara langsung terhadap perubahan cuaca. Namun oleh kerana mereka tidak merujuk kepada panduan Tuhan, akibatnya mereka masih terkial-kial dalam mendapatkan punca-punca yang menjadi penyebab kerosakan.





No comments:

Post a Comment

Popular