SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, September 29, 2018

SURAH AS-SABAK AYAT 17 -- AKIBAT KEINGKARAN


ﺫﻟﻚ ﺟﺰﻳﻨﻬﻢ ﺑﻤﺎ ﻛﻔﺮﻭﺍ

Seperti itu, telah membalas Kami akan mereka, terhadap apa yang telah ingkar mereka …

Demikianlah Kami membalas mereka disebabkan kekufuran mereka...


Berlaku bencana ke atas penduduk negeri Sabak adalah disebabkan oleh keingkaran mereka sejak sekian lama. Mereka memilih kehidupan berlandaskan hawa mereka sendiri dan menolang sebarang petunjuk Tuhan. Begitulah perkara yang akan terjadi di negeri ini kiranya mereka memilih untuk berterus-terusan menolak petunjuk Tuhan. Kejadian yang terjadi baru-baru ini, iaitu tentang jatuhnya pemerintahan sebelum ini adalah natijah dari rasa tak puas hati majoriti penduduk negeri ini terhadap polisi yang telah dilaksanakan. Walaupun peluang telah diberi beberapa kali untuk mereka perbaiki keadaan, namun kedegilan berterusan tanpa berpandukan panduan Tuhan, telah mengakibatkan kepentingan yang mereka perolehi selama ini akhirnya hilang begitu sahaja. Segala usaha penat lelah mereka tidak lagi dihargai dan mereka dipandang hina di mana jua mereka berada. Dan mereka sendiri merasa terancam kiranya terdapat aduan rasuah atau salah guna kuasa yang dilaporkan kepada badan penyiasat.

Apakah Bentuk Kerosakan Yang 
Telah Mereka Lakukan?

Oleh kerana contoh yang dipersembahkan melalui pengajaran Surah As-Sabak adalah sesuatu yang berkaitan dengan bencana yang telah terjadi, suatu langkah pengawalan harus dilakukan secara bersungguh-sungguh supaya bencana seumpama itu dapat dihindari atau dapat ditangguhkan lagi pada ketika ini. Di manakah peranan penjawat agama ketika ini, yang harus memberi kesedaran kepada pemerintah baru, tentang betapa penting untuk mengambil perduli terhadap kepentingan penjagaan alam sekitar. Kiranya di negeri lain telah terdapat usaha terbaru seperti penyediaan “kursus hijau” oleh jabatan agama mereka sendiri, jadi apakah langkah awal yang telah dilakukan di pejabat agama negeri ini? Agama bukan sekadar untuk jadikan kita pejuang yang lantang bersuara tentang LGBT, tetapi pada masa yang sama gagal untuk memperkenalkan panduan khusus berdasarkan panduan Al-Qur’an dan As-Sunnah, untuk kita perbaiki keadaan itu.   

Namun suara-suara seperti ini sebagai dianggap sebagai suara musuh nombor satu yang mencabar autoriti mereka, walhal nasihat yang diberi adalah untuk kebaikan diri mereka sendiri, agar mereka dapat kekal dan terus dapat berada di kerusi mereka itu.

Pertama : Keingkaran Dalam Menerima
                Nasihat Dalam Beragama

Agama dianggap hanya perkara-perkara yang berkaitan dengan ibadat khusus seperti solat dan zakat, lalu didirikan rumah-rumah ibadat di merata ceruk rantau dan diwujudkan pusat-pusat kutipan zakat. Walhal tertubuhnya rumah-rumah ibadat seperti ini adalah peluang untuk ayat-ayat Tuhan dibincangkan secara teliti, untuk dijadikan panduan hidup. Rumah-rumah ibadat yang harus juga digunakan sebagai tempat beriktikaf ahli-ahli jemaah tertentu telahpun disekat kegunaannya dan tok-tok siak yang diamanahkan untuk menjaga rumah-rumah ibadat, lebih rela menerima gaji buta untuk tujuan itu. Inilah yang terjadi apabila rumah ibadat tidak lagi diletakkan di bawah kawalan ketua agama negeri sepenuhnya dan pihak kementerian yang tidak seharusnya menyibuk dalam urusan agama, istana dan adat, telah mula menyibuk untuk tunjuk rajin menjagai agama ini.

Penulis tidak bermaksud untuk institusi yang mereka berada di dalamnya, adalah sesuatu yang harus dibubar dan penulis sangat bersetuju dengan cadangan supaya peranan mereka perlu dikaji semula. Sekiranya mereka merasai lebih pandai dan merasa lebih layak untuk menyampaikan pengajaran agama, adalah lebih wajar mereka menjadi pihak pertama sekarang ini, yang mengkaji serta meniliti secara mendalam setiap ayat-ayat dalam Al-Qur’an dan menyampaikannya kepada manusia. Namun di manakah peranan itu sekarang ini?

Kedua : Mempengaruhi Orang Ramai 
             Menjauhi Ajaran Agama

Apabila kita berjalan di atas jalanraya di negara ini, sangat sedikit kita dapat melihat penerapan nilai-nilai agama dalam masyarakat. Dan tidak salah untuk penulis nyatakan bahawa, apabila persoalan tentang agama diwujudkan, masing-masing akan menyatakan bahawa itu adalah perkara peribadi yang tidak wajar untuk dinyatakan secara umum.  Siapakah yang mengajar semua ini? Siapakah selama ini yang telah mewujudkan keadaan sedemikian rupa? Jawapannya adalah penjawat-penjawat agama itu sendiri!. 

Mereka telah biasa dengan sebutan istilah-istilah yang sebenarnya sangat layak untuk ditujukan kepada diri mereka sendiri. Sebutan seperti ‘menyeleweng’, ‘sesat’ dan sebagainya, adalah merupakan buah mulut yang menjadi hidangan besar, yang mereka hidangkan kepada ahli masyarakat. Sesat adalah apa yang dikatakan sebagai ‘sesat’ oleh pejabat agama dan menyeleweng adalah apajua kenyataan yang mereka dapat difikirkan sebagai sesuatu yang dapat mengganggu periuk nasi mereka. Apabila dikatakan bahawa sistem perbankan ‘Islam’ sebenarnya sesuatu yang tidak harus wujud di negara ini, mereka akan cepat melenting kerana segala usaha mereka untuk menarafkan nama-nama Islam dalam acuan ekonomi sedia ada sekarang ini, akan dilupakan begitu sahaja. Pendapatan mereka akhirnya dapat terjejas dan kepentingan mereka akhirnya akan lenyap. Apabila ditanya mengapa mereka sanggup membiarkan bank-bank, yang pada asalnya milik umat Islam, berpindah tangan kepada umat kafir, yang selama ini telah berusaha merosakkan anak-anak umat Islam? Mereka seharusnya menjawab;- “hmmm, perkara itu adalah merupakan syari’at tuhan yang telah memerintahkan bahawa umat ini pada akhirnya harus meninggalkan semua ajaran agama mereka sendiri!”.

Di kala itu barulah umat ini mengenali mereka, namun semuanya itu telah terlewat. Di kala itu barulah kita dapat mengenali siapa sebenarnya tuhan yang mereka sembah. Mereka bukan menyembah Allah Ta’ala tetapi ‘allah’ yang telah direkacipta oleh Iblis. Mereka telah membentuk suatu syari’at dalam beragama yang tidak pernah orang-orang dahulu kala mendengarnya.

Ketiga :  Kerosakan Dalam Ekonomi 
              dan Pemerintahan

Contoh-contoh pengamalan yang dilaksanakan oleh ahli-ahli agama, keburukan amalan mereka akhirnya menular kepada sistem ekonomi dan pemerintahan. Cukai yang dikutip tidak dikembalikan kepada rakyat tetapi disonglap. Serupa seperti wang zakat yang mereka songlap sebelum ini. Rakyat yang semakin lama semakin dhaif, semakin resah menghadapi kehidupan. Mereka tiada pilihan, terpaksa memilih percaturan hidup berasaskan riba melalui perbankan kapitalis. Mereka menjadi sangat rajin bekerja semata-mata mengejar kehidupan demi membayar hutang. Kesannya, negara dikatakan semakin maju tetapi sebenarnya dipenuhi hutan-hutan batu. 

Semakin lama semakin ramai golongan susah. Golongan muda pula ingin memberontak tetapi peluang tidak memihak kepada mereka. Cengkaman riba kapitalis telah menjadikan mereka hamba abdi. Mereka bekerja untuk sang tuan yang tidak mereka ketahui dan menjadi banduan dalam jerisi besi tidak kelihatan.

Lalu berjalanlah program pemberhalaan 'allah' yang mengajar mereka ajaran pelik. Di sesetengah negara, mereka menjadi golongan anti sistem dengan membentuk sistem kehidupan baru. Lalu wujudlah golongan-golongan seperti LGBT, pejuang-pejuang feminisma, golongan liberal yang membentuk ajaran 'islam' baru, yang wanita mereka menuntut hak diberi kuasa mencerai suami dan menjadi mak imam. Dan di sesetengah negara lagi, golongan muda mereka diberi senjata untuk memberontak, melawan pemerintahan yang sah, membunuh orang awam yang dikatakan tidak sealiran kefahaman atau tidak seagama dengan mereka.

Apabila mula berlaku kegawatan ekonomi, kita dapati golongan-golongan yang terpedaya ini mula membentuk suatu kumpulan yang kononnya menjadi hero pembela masyarakat. Di sana kita dapat mendengar perkataan-perkataan seperti "supremacy", ketuanan bangsa, demi 'survival', akan mula meniti dari bibir ke bibir. Pada masa itu, keadaan mula tidak dapat dikawal. Anggota-anggota keselamatan dan keamanan yang tidak dibayar gaji secukupnya, mula menjual senjata milik negara untuk membeli makanan. Kesudahannya adalah peningkatan mendadak kejadian jenayah dan bermulalah pembentukan masyarakat berkomuniti yang bertujuan mengawal kepentingan masing-masing. Contoh jelas yang terjadi adalah seperti negara Mexico dan sebahagian negara-negara Amerika Latin. Sebahagian rakyat negara mereka membentuk sistem komuniti mereka sendiri dengan menjadikan dadah sebagai komoditi utama mereka. Akhirnya, aktiviti jenayah mereka tidak dapat dikawal dan mereka menjadi penentu kepada ahli politik tertentu yang mereka ingin jadikan presiden negara.


Menghadapi perkara seperti inilah 
yang setiap kita harus bersedia 
lakukan persiapan awal.

Kejadian seperti ini mungkin dapat terjadi di negeri ini. Kita mungkin buat masa ini tidak dapat menerima hakikat bahawa perkara seperti inilah, yang bakal terjadi. Perkara ini tidak akan terjadi melainkan setelah berlaku kesan keingkaran bersangatan terhadap perkhabaran sedemikian, yang datang dari diri-diri kita sendiri. Daripada kepimpinan yang kita sendiri pilih atau daripada kerja-kerja kita mengalihkan maksud kandungan kitab suci yang sengaja kita lakukan, supaya sealiran dengan hawa nafsu kita sendiri.

Maka sebelum kejadian seperti ini berlaku, Tuhan akan menghantar amaranNya melalui peristiwa bencana yang akan mengejutkan kita semua. Sekiranya limpahan air empangan di laluan Simpang Pulai dan Cameron Highland, kiranya kejadian keruntuhan tanah lereng bukit di Cameron Highland akibat penggunaan baja berlebihan, kiranya kejadian cuaca panas melampau serta kekeringan takungan air untuk perbekalan pada tahun 2015/16 masih tidak menyedarkan kita, kita pastinya akan dapat melihat tanda bencana yang lebih besar bakal terjadi. Ya sememangnya semua bentuk bencana adalah kerja Tuhan, namun yang mengusahakan ke arah bencana itu adalah hasil usaha tangan-tangan kita sendiri. Apabila terjadi bencana tidak seharusnya kita menyalahkan Tuhan semata-mata bahkan salahkanlah diri sendiri kerana menjemput bencana Tuhan sedemikian rupa. 





No comments:

Post a Comment

Popular