ﺍﻻ ﺪﺍﺑﺔ ﺍﻻﺮﺾ ﺘﺄﻜﻞ ﻣﻨﺴﺄﺘﻪ
melainkan (haiwan yang) melata bumi, ia memakan akan tongkatnya
melainkan semut putih (anai-anai) yang telah memakan tongkatnya.
Haiwan Melata Yang Memakan Tongkat
melainkan semut putih (anai-anai) yang telah memakan tongkatnya.
Haiwan Melata Yang Memakan Tongkat
Perkara yang dinyatakan ini adalah
berkaitan tentang tempoh masa yang dilalui oleh jenazah baginda Nabi Sulaiman
A.S. sebelum tersungkur ke bumi. Kayu tongkat daripada pepohon yang telah mati,
memakan masa sekurang-kurangnya berminggu-minggu, sekalipun sekiranya sering
ditimpa hujan, sehingga akhirnya didatangi haiwan melata yang memakannya. Jadi,
sekali lagi persoalan diulangi iaitu apakah yang berlaku kepada diri baginda
Nabi Sulaiman A.S. dalam tempoh itu? Daripada gambaran video sebelum ini, kita
sedia memaklumi bahawa terdapat sumber tenaga yang datang dari luaran, dapat
melakukan sesuatu kepada tubuh manusia sehingga ke peringkat mengarahkan
manusia itu melakukan suatu perkara yang bukan berdasarkan kesedarannya
sendiri. Jadi secara analogi balikan, adakah mungkin kesedaran Nabi Sulaiman
A.S. telah berpindah ke suatu kedudukan sehingga dapat mengarahkan bangsa jin
untuk terus bekerja secara berterusan?
Teknik
Astral
Dalam perbincangan ahli-ahli teori
konspirasi, terdapat istilah-istilah yang digunakan merujuk kepada perpindahan
kesedaran dari satu kedudukan ke kedudukan lain. Istilah seperti unjuran astral
(astral projection), mimpi lusid, ujikaji keluar dari tubuh (OBE), adalah suatu
yang berkaitan dengan perpindahan kesedaran. Walaupun istilah-istilah ini
merupakan suatu cabang pseudo-saintifik, terdapat pengakuan-pengakuan daripada
individu tertentu, yang mengalami keadaan koma atau halusinasi semasa
pembedahan dilakukan, yang menjurus kepada perkhabaran kisah-kisah atau
pengalaman yang hampir serupa. Kisah-kisah dalam banyak tayangan, seringkali
memberi gambaran pengalaman sedemikian sekalipun perkara ini menjurus kepada
asas kepercayaan anutan agama tertentu. Walaupun tiada bukti saintifik, hampir
semua umat beragama mengakui bahawa terdapat apa yang dinyatakan sebagai
‘soul’, ‘roh’ atau kesedaran yang mengalami perpindahan semasa kejadian
kematian ke atas seseorang.
Pertikaian
Tentang Unjuran Astral
Kiranya kajian-kajian neurosains
tentang gambaran mimpi, dapat dinyatakan sebagai perkara nyata dan sebagai
sesuatu yang dapat diterima, mereka itu iaitu saintis itu sendiri sebenarnya
tidak berupaya menolaknya kerana mereka, seperti manusia lainnya, turut melalui
pengalaman yang serupa. Namun, bagaimana pula tentang mimpi lusid? Kesimpulan
saintis selalu menerimanya sebagai sekadar mimpi biasa. Kebanyakan manusia
termasuk kebanyakan saintis, tidak pernah mengalami apa yang disebut sebagai
mimpi lusid. Dengan mudah mereka menolak sebarang teori tentangnya kerana
perkara itu bukan merupakan pengalaman biasa mereka.
Mimpi lusid adalah termasuk perkara
yang dibincangkan dalam subjek unjuran astral oleh ahli-ahli teori konspirasi.
Rujukan Wikipedia merumuskan bahawa perkara demikian sebagai pseudo-saintifik,
iaitu sesuatu yang dapat diterima tetapi tidak dapat dibuktikan secara
saintifik. Pseudo tidak boleh diterjemahkan semata-mata sebagai perkara palsu.
Pseudo adalah sesuatu yang tidak dapat dijelaskan kewujudannya. Membincangkan
tentangnya tidak menjadikan kita termasuk dalam golongan pembohong, tetapi
sekadar ahli kepada suatu perbincangan tentang teori konspirasi. Membuat
kesimpulan tentangnya memerlukan rujukan teliti dan tiada sesuatu tentangnya
dapat disimpulkan sebagai sesuatu yang putus.
Unjuran astral secara mudahnya
dapat dinyatakan sebagai perpindahan kesedaran (conciousness displacement).
Perkara ini adalah perkara unik kerana tidak ramai individu pernah
mengalaminya. Ujikaji OBE (out of body experiment) dalam banyak rujukan,
memberi penjelasan lebih teliti tentang unjuran astral.
Hubungan
Antara Unjuran Astral
Dengan Makhluk Tamathil
Perkara ini hanyalah merupakan
suatu persoalan yang harus difikirkan bersama? Haruskah kita menerima bahawa
tamathil atau ‘makhluk asing’ itu adalah sesuatu yang dikawal secara unjuran
astral oleh pihak-pihak tertentu? Dapatkah bangsa jin, menggunakan kebolehannya
untuk me‘rasuk’ makhluk tamathil melalui teknik unjuran astral sehingga dapat
digerakkan menuruti arahannya? Sekiranya demikian, adakah melalui kaedah yang
sama, mereka (bangsa jin) dapat menggunakannya untuk menguasai tubuh manusia
sebagaimana mereka menguasai tubuh tamathil? Adakah kes-kes kerasukan yang
semakin kerap berlaku ke atas sebahagian manusia masakini, adalah merupakan
usaha terancang mereka sebagai jalan untuk menguasai umat manusia? Penulis
tidak dapat menjawab secara pasti, namun banyak perkara yang terjadi waktu ini
darihal perkara yang pelik-pelik, memerlukan pelbagai bentuk inferen (iaitu
jawapan tak pasti), sehingga kita memperolehi penjelasannya suatu masa nanti.
No comments:
Post a Comment