SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Wednesday, June 20, 2018

TEMPOH DABBATUL ARDH MEMAKAN TONGKAT NABI SULAIMAN A.S.



ﺍﻻ ﺪﺍﺑﺔ ﺍﻻﺮﺾ ﺘﺄﻜﻞ ﻣﻨﺴﺄﺘﻪ


melainkan (haiwan yang) melata bumi, ia memakan akan tongkatnya 

melainkan semut putih (anai-anai) yang telah memakan tongkatnya. 

Haiwan Melata Yang Memakan Tongkat

Perkara yang dinyatakan ini adalah berkaitan tentang tempoh masa yang dilalui oleh jenazah baginda Nabi Sulaiman A.S. sebelum tersungkur ke bumi. Kayu tongkat daripada pepohon yang telah mati, memakan masa sekurang-kurangnya berminggu-minggu, sekalipun sekiranya sering ditimpa hujan, sehingga akhirnya didatangi haiwan melata yang memakannya. Jadi, sekali lagi persoalan diulangi iaitu apakah yang berlaku kepada diri baginda Nabi Sulaiman A.S. dalam tempoh itu? Daripada gambaran video sebelum ini, kita sedia memaklumi bahawa terdapat sumber tenaga yang datang dari luaran, dapat melakukan sesuatu kepada tubuh manusia sehingga ke peringkat mengarahkan manusia itu melakukan suatu perkara yang bukan berdasarkan kesedarannya sendiri. Jadi secara analogi balikan, adakah mungkin kesedaran Nabi Sulaiman A.S. telah berpindah ke suatu kedudukan sehingga dapat mengarahkan bangsa jin untuk terus bekerja secara berterusan?

Teknik Astral

Dalam perbincangan ahli-ahli teori konspirasi, terdapat istilah-istilah yang digunakan merujuk kepada perpindahan kesedaran dari satu kedudukan ke kedudukan lain. Istilah seperti unjuran astral (astral projection), mimpi lusid, ujikaji keluar dari tubuh (OBE), adalah suatu yang berkaitan dengan perpindahan kesedaran. Walaupun istilah-istilah ini merupakan suatu cabang pseudo-saintifik, terdapat pengakuan-pengakuan daripada individu tertentu, yang mengalami keadaan koma atau halusinasi semasa pembedahan dilakukan, yang menjurus kepada perkhabaran kisah-kisah atau pengalaman yang hampir serupa. Kisah-kisah dalam banyak tayangan, seringkali memberi gambaran pengalaman sedemikian sekalipun perkara ini menjurus kepada asas kepercayaan anutan agama tertentu. Walaupun tiada bukti saintifik, hampir semua umat beragama mengakui bahawa terdapat apa yang dinyatakan sebagai ‘soul’, ‘roh’ atau kesedaran yang mengalami perpindahan semasa kejadian kematian ke atas seseorang.

Pertikaian Tentang Unjuran Astral

Kiranya kajian-kajian neurosains tentang gambaran mimpi, dapat dinyatakan sebagai perkara nyata dan sebagai sesuatu yang dapat diterima, mereka itu iaitu saintis itu sendiri sebenarnya tidak berupaya menolaknya kerana mereka, seperti manusia lainnya, turut melalui pengalaman yang serupa. Namun, bagaimana pula tentang mimpi lusid? Kesimpulan saintis selalu menerimanya sebagai sekadar mimpi biasa. Kebanyakan manusia termasuk kebanyakan saintis, tidak pernah mengalami apa yang disebut sebagai mimpi lusid. Dengan mudah mereka menolak sebarang teori tentangnya kerana perkara itu bukan merupakan pengalaman biasa mereka.

Mimpi lusid adalah termasuk perkara yang dibincangkan dalam subjek unjuran astral oleh ahli-ahli teori konspirasi. Rujukan Wikipedia merumuskan bahawa perkara demikian sebagai pseudo-saintifik, iaitu sesuatu yang dapat diterima tetapi tidak dapat dibuktikan secara saintifik. Pseudo tidak boleh diterjemahkan semata-mata sebagai perkara palsu. Pseudo adalah sesuatu yang tidak dapat dijelaskan kewujudannya. Membincangkan tentangnya tidak menjadikan kita termasuk dalam golongan pembohong, tetapi sekadar ahli kepada suatu perbincangan tentang teori konspirasi. Membuat kesimpulan tentangnya memerlukan rujukan teliti dan tiada sesuatu tentangnya dapat disimpulkan sebagai sesuatu yang putus.

Unjuran astral secara mudahnya dapat dinyatakan sebagai perpindahan kesedaran (conciousness displacement). Perkara ini adalah perkara unik kerana tidak ramai individu pernah mengalaminya. Ujikaji OBE (out of body experiment) dalam banyak rujukan, memberi penjelasan lebih teliti tentang unjuran astral.

Hubungan Antara Unjuran Astral 
Dengan Makhluk Tamathil 

Perkara ini hanyalah merupakan suatu persoalan yang harus difikirkan bersama? Haruskah kita menerima bahawa tamathil atau ‘makhluk asing’ itu adalah sesuatu yang dikawal secara unjuran astral oleh pihak-pihak tertentu? Dapatkah bangsa jin, menggunakan kebolehannya untuk me‘rasuk’ makhluk tamathil melalui teknik unjuran astral sehingga dapat digerakkan menuruti arahannya? Sekiranya demikian, adakah melalui kaedah yang sama, mereka (bangsa jin) dapat menggunakannya untuk menguasai tubuh manusia sebagaimana mereka menguasai tubuh tamathil? Adakah kes-kes kerasukan yang semakin kerap berlaku ke atas sebahagian manusia masakini, adalah merupakan usaha terancang mereka sebagai jalan untuk menguasai umat manusia? Penulis tidak dapat menjawab secara pasti, namun banyak perkara yang terjadi waktu ini darihal perkara yang pelik-pelik, memerlukan pelbagai bentuk inferen (iaitu jawapan tak pasti), sehingga kita memperolehi penjelasannya suatu masa nanti.





No comments:

Post a Comment

Popular