SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, December 3, 2015

SURAH NUH AYAT 19 -- BUMI YANG MEMBENTUK HAMPARAN


و الله جعل لكم الارض بساطا

Dan Allah telah mengadakan Ia bagi kamu akan bumi itu suatu hamparan.

"Dan Allah telah menjadikan bumi bagi kamu sebagai hamparan,

i.    Bumi Yang Terhampar

Tujuannya adalah supaya manusia dapat menempuh permukaan bumi yang luas. Sekiranya Tuhan ciptakan permukaan bumi ini seperti permukaan bulan yang terdiri daripada bukit-bukit curam dan kawah-kawah, tentulah manusia akan melaluinya dengan kesukaran. Penghamparan bumi telah terjadi melalui proses luluhawa yang mengambil masa yang sangat lama (88:20). Hujan yang sering berlaku akhirnya dapat memindahkan tanah-tanah menjadi hamparan yang rata. Begitu juga dengan perkisaran angin yang dapat memindahkan debu-debu serta pepasir (67:16). Di kawasan padang pasir, manusia dan haiwan-haiwan masih boleh melaluinya dengan mudah.

Tidak dapat dibayangkan bagaimana semua projek lebuhraya dapat dilaksanakan sekiranya terpaksa dibina merentasi kawasan-kawasan tanah tinggi dengan pelbagai jurang yang ada yang tentunya kos pembinaan akan menjadi berganda-ganda. 

Perkataan بساطا  juga dapat diterjemahkan sebagai bentangan, iaitu merupakan suatu kata kerja terbitan daripada perbuatan melebarkan. Bumi ini telah diketahui secara umum terbina daripada kepingan-kepingan plat yang bergerak. Plat-plat ini terbentuk daripada tindakan limpahan lahar yang tertolak ke atas daripada bawah kerak bumi sejak jutaan tahun dahulu. Benua-benua yang wujud akhirnya terpisah menjauhi satu sama lain dari sebuah dataran besar yang dikenali sebagai Pangea. Pertembungan antara sebahagian benua-benua ini telah mengakibatkan terbentuknya perbanjaran yang sangat tinggi seperti perbanjaran Himalaya.


Hamparan bumi yang bergerak

ii.   Hikmah Bumi Dengan Hamparannya

Supaya manusia tidak melakukan kerja-kerja yang meletihkan, sehingga terpaksa membina binaan pencakar langit dan kediaman yang tinggi-tinggi. 

Pada masa ini, terlalu banyak bangunan tinggi telah dibina yang kebanyakan ruangan-ruangan bangunan ditinggalkan tidak digunakan. Semua ini bermula dengan polisi pemerintahan yang mencontohi sistem kapitalis dan berasaskan sistem ekonomi riba. Pembangunan bukan sahaja dibangunkan untuk tujuan keperluan bahkan telah melebihi kemegahan sehingga memberi kesan kemusnahan yang sungguh ketara. Manusia pada hakikatnya telah tidak mensyukuri anugerah Tuhan darihal permukaan bumi yang Tuhan sediakan sebagai hamparan. Mereka menebuk gunung-gunung dan menurap lembah-lembah bagi menyediakan laluan untuk tujuan perjalanan jauh yang lebih cepat dan bukannya bertujuan pertumbuhan ekonomi setempat yang rancak (34:19).





No comments:

Post a Comment

Popular