SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, June 3, 2017

SURAH AL-MUZAMMIL AYAT 3 -- SEPARUH MALAM ATAU KURANG SEDIKIT DARIPADANYA


نصفه او انقص منه قليلا

Separuhnya atau kurangilah olehmu daripadanya sedikit.

Iaitu separuh dari waktu malam, atau kurangkan sedikit dari separuh itu,

Yang dikatakan malam adalah dari sekitar masuk waktu solat Isya’ iaitu 8:30 malam sehingga fajar subuh sekitar 5:30 pagi iaitu sekitar tempoh 9 jam dan yang dikatakan separuh malam adalah sekitar 4 setengah jam daripada mana-mana waktu itu. Sesunggguhnya waktu yang benar-benar diperlukan oleh seseorang adalah sekitar 4 jam untuk tidur pada waktu malam. Tempoh yang kurang daripada itu akan mengakibatkan kesihatan seseorang boleh terganggu melainkan untuk mereka yang telah terbiasa melakukannya. 

Dalam menggalakkan manusia untuk bangun malam melakukan ibadah, Tuhan menyediakan ruang masa untuk manusia tidur sebagai istirehat (78:09). Qiamul layl sebenarnya suatu latihan amalan yang dapat memberi reaksi kepada tubuh untuk dapat merasakan lebih sihat serta memiliki daya berfikir yang tinggi. Dengan qiamul layl, urusan siang hari keesokannya dapat dihadapi dengan lebih tenang serta memberi motivasi bekerja yang lebih kental dengan usaha yang lebih gigih.

Wajarkah Pelajar Di'bebani' Aktiviti Berjaga Malam?

Pernah berlaku suatu ketika dahulu terdapat bantahan daripada kepimpinan negara yang dikatakan pintar dalam mentadbir negara sehingga membawa kemakmuran ekonomi selama beberapa tahun. Ia membantah pengamalan 'qiamul layl' daripada diamalkan oleh pelajar-pelajar, katanya supaya proses pembelajaran oleh pelajar untuk esok harinya, dikatakan tidak akan terganggu. 

Istiqamah yang diarahkan dalam pengamalan agama adalah sedikit yang berterusan dan sesuatu itu harus dilakukan tanpa menjejaskan perkara lain. Sebenarnya terdapat beberapa kaedah untuk mendapatkan kecerdasan minda terutamanya kepada pelajar-pelajar. Pertama adalah dengan bekalan drug dan perkara ini seringkali diamalkan oleh pelajar-pelajar menjelang waktu peperiksaan. Bantuan segera seperti ini sememangnya berkesan, namun kaedah sedemikian akan mendatangkan mudharat besar kemudian hari nantinya. Kaedah kedua adalah pengambilan minuman beralkohol pada kuantiti tertentu. Alkohol dapat merangsang otak dengan cara membekalkan tenaga secukupnya agar otak dapat berfikir dan menerima maklumat dengan lebih berkesan. Namun kaedah ini, walaupun tidak menampakkan mudharat ketara jangka panjang, kesan terhadap cara berfikir adalah ketara. 


Pengambilan alkohol jangka panjang 
dikaitkan dengan kemurungan.

Seseorang itu akan memilih untuk membuat keputusan bagi mencapai suatu matlamat tanpa menghiraukan kesan buruk kepada pihak lain. Ramai daripada pengamal minuman beralkohol pada kuantiti kecil, yang dilakukan secara berterusan, tidak dapat meninggalkan ketagihan terhadap pengambilannya. Mereka sanggup bersarapan pagi setiap hari dengan bekalan minuman beralkohol. Perkara ini menimbulkan kesan buruk dipandang serong oleh ahli masyarakat dan kepintaran yang diperolehi sebenarnya tidak akan membawa kebaikan kepadanya dan kepada pihak lain pada tempoh yang panjang. Hingga ke suatu peringkat, mereka yang terlibat dengan pengamalan sedemikian, akan mempertikai hukum hakam agama yang melibatkan minuman atau penggunaan alkohol. Perkara sedemikian tentunya akan mengakibatkan kesan yang besar kepada masyarakat.

Kaedah ketiga adalah dengan berjaga malam yang dilakukan setiap malam. Al-Quran tidak pernah menganjurkan ibadah berjaga malam dilakukan secara ekstrem. Bagi seseorang yang baru mulai pengamalan berjaga malam, cukup dengan ia mulai beberapa jam iaitu dua atau tiga jam terlebih dahulu. Sekiranya seseorang itu telah cukup bersedia tanpa menjejaskan persediaan siang hari esoknya (59:18), tempoh pengamalan sedemikian harus ditambahkan sedikit demi sedikit. Sehingga seseorang telah terbiasa berjaga malam dan sedikit tidur waktu tengahari, ia akan merasakan bahawa ia sentiasa berada dalam keadaan segar menghadapi hari-hari baru.

Bersedia pada waktu malam dapat memberi
persiapan kepada kita melaksanakan pekerjaan 
esok hari dengan keyakinan lebih tinggi.


No comments:

Post a Comment

Popular