SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, June 15, 2017

SURAH AL-MUZAMMIL AYAT 5 -- QIYAMUL LAYL UNTUK MENERIMA PERKATAAN YANG BERAT


انا سنلقى عليك قولا ثقيلا

Sungguh Kami, nanti Kami campakkan ke atasmu akan suatu perkataan yang berat.

(Sayugialah Engkau dan pengikut-pengikutmu membiasakan diri masing-masing Dengan Ibadat Yang berat kepada hawa nafsu, kerana) Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu wahyu (Al-Quran Yang mengandungi perintah-perintah) Yang berat (kepada orang-orang Yang tidak bersedia menyempurnakannya).

i.    Berat Pada Sudut Kesan

Bukan berat pada timbangan tetapi berat pada kesannya. Kesannya adalah kepada mereka yang mengetahui serta mempraktiskannya. Apabila Tuhan mengatakan bahawa ayat-ayat Al-Quran mengandungi berat, sesuatu harus dilakukan untuk membuktikannya. Sebagai contoh, Jabatan Kaji Bumi harus mengambil ayat Al-Quran tentang batas-batas usaha manusia supaya pembangunan harus dilakukan pada tempat-tempat tertentu sahaja di atas mukabumi ini. Ahli sains atau pakar sains harus mengambil ayat-ayat Al-Quran yang membincangkan tentang fenomena pembelauan, pembiasan dan pantulan cahaya. Kejuruteraan komunikasi harus mengambil pelajaran daripada Al-Quran, bagaimana kesan pinggiran dapat ditakrifkan melalui penjelmaan Fourier dan siri Fourier sehingga sudut-sudut belauan tertentu dan frekuensi tertentu dapat ditakrif daripada suatu komponen cahaya berisyarat. 


Kesan pinggiran cahaya disebut dalam Al-Qur'an

Jabatan Kaji Cuaca dan Jabatan Pertanian harus belajar daripada Al-Quran bagaimana kesan kerja-kerja Ammon, pembesar Fir’aun akhirnya memusnahkan bendang-bendang pertanian yang terkesan daripada kesan cuaca yang memudharatkan.


Apabila udarakasa dicemari dengan lebihan
wap-wap baja, cuaca akan rosak.

Ahli mekanikal harus belajar daripada Al-Quran, bagaimana kesan aerofoil berlaku pada sayap burung dan kesan mekanik bendalir yang mengurangkan geseran udara kepada burung ketika terbang di udara. Bahkan mereka harus mengkaji kesan kebalikan daripada itu iaitu bagaimana perbezaan tekanan antara kawasan dapat dijadikan ukuran untuk tujuan peramalan pergerakan angin dan pada skala besar melibatkan cuaca. Jabatan Hutan harus mengambil pelajaran daripada kesan berkenaan sebagai kawalan terhadap sebarang pencemaran hutan melalui penebangan haram atau perlombongan haram. 


Kajian kesan tekanan dan pergerakan udara
yang dipelajari dari Al-Qur'an bukanlah
hanya tertentu untuk tujuan penerbangan 
bahkan lebih daripada itu.

Bahkan sekolah penerbangan harus mengkaji ayat-ayat Al-Quran yang menjurus kepada kesan resonan magnetik terhadap manusia dan pertentangan medan magnetik untuk tujuan membina pesawat yang dapat membentuk pelampung medan serta dapat terapung tanpa kipas. Ahli bioteknologi harus memanfaatkan ayat-ayat Al-Quran bagaimana kesan gegaran terhadap biji benih dapat membantu perkembangan sel. Bahkan mereka harus mengkaji bagaimana khasiat buah-buahan dapat diperolehi tanpa perlu menanam pokok buah-buahan berkenaan pada jumlah yang banyak. 

Betapa Al-Qur'an telah menyebut bahawa gegaran
diperlukan dalam perkembangan sel benih.

Ahli astronomi harus menumpukan kerja mencerap komet-komet tertentu yang akan menghentam bumi supaya amaran dapat diberi kepada manusia seterusnya mereka akan menggandakan amal perbaikan sebelum berlakunya hari Keputusan! Ahli kimia harus mempelajari daripada Al-Quran bahawa terdapat bahan tambah makanan yang sifat-sifatnya disebutkan dalam Al-Quran membawa mudharat terhadap kesihatan manusia. Ahli geologi harus mengambil manfaat daripada ayat-ayat Al-Quran bagaimana pembentukan lapisan-lapisan batuan yang dapat dibezakan melalui kepelbagaian warna, dapat dijadikan panduan dalam kerja-kerja penurapan tanah membentuk lapisan-lapisan tanah yang kukuh.

ii.     Peranan Ulama-ulama Yang Benar 
        Memperbetul Keadaan

Hanya yang takut akan Tuhan dalam kalangan hamba-hambaNya adalah ulama. Mereka tidak akan merencana suatu pembangunan untuk membangunkan kediaman-kediaman manusia sehingga mendatangkan bahaya untuk manusia itu sendiri serta hidupan-hidupan lain. Ahli fizik harus mengkaji fenomena bulan bertegak lurus dengan matahari sewaktu kejadian gerhana matahari di atas kepala sehingga terciptanya kenderaan yang dapat terapung di udara akibat pembentukan pelampung medan di bawahnya. Jurutera mekanikal harus mengkaji Al-Quran bagaimana lampau penyejukan dan percikan api di tengah-tengah mampatan enjin dapat meningkatkan prestasi keluk pembakaran terbaik dalam enjin. 


Percikan api palam pencucuh adalah yang
terbaik di tengah-tengah mampatan bahan bakar.

Pemaju-pemaju perumahan serta Pihak Berkuasa Tempatan harus mempelajari daripada Al-Quran tentang bahan-bahan kimia tertentu yang kini dibuang merata-rata oleh manusia supaya projek-projek perumahan tidak mendatangkan akibat buruk kepada isi rumah kemudian harinya. Jabatan Kerja Raya harus mengkaji Al-Quran supaya hasil bumi setempat dapat diagihkan secara merata dalam kalangan rakyat melalui jalan-jalan yang mudah sehingga kedudukan ekonomi rakyat akan terbela dan bukan mencontohi projek pembinaan lebuhraya kerajaan Sabak sehingga mengakibatkan kemusnahan alam sekitar.

Jabatan Farmasutikal harus mengkaji Al-Quran tentang proses-proses perlu yang harus dilakukan kepada bahan makanan sehingga memudahkan usus menyerap khasiat makanan dengan lebih berkesan sehingga mereka tidak perlu menghasilkan terlalu banyak drug yang kini menjadi menyebab utama kecelaruan hidup manusia. Pakar ekonomi harus mengkaji Al-Quran, bahawa kesan pengamalan ekonomi riba kapitalis telah mengakibatkan rakyat hidup menderita, permasalahan sosial yang serius berlaku, kadar kejadian jenayah meningkat dengan ketara dan pencemaran alam semakin menjadi-jadi. Kita tidak seharusnya mencontohi ilmuwan Barat yang berusaha menghasilkan tali yang kukuh untuk direntang ke angkasa lepas dari bumi ini supaya mereka boleh memanjatnya ke stesen-stesen angkasa apabila sampai masa berlaku kekalutan di mukabumi ini. Kita tidak harus juga mencontohi mereka dalam usaha melepaskan terlalu banyak bahan cemar sehingga mengakibatkan kerosakan atau kebocoran kepada lapisan langit. Semua bahaya ini ada disebut dalam Al-Quran.


 Pemulihan ozon pada peringkat sekarang ini
adalah bersifat sementara. Bumi harus terus 
berada dalam keadaan panas sekiranya kita
ingin selamat daripada sinar bahaya uv.

iii.      Perkara Yang Tidak Harus 
          Mereka Lakukan

Seterusnya apasaja penemuan-penemuan terbaru sebenarnya telah disentuh terlebih dahulu dalam Al-Quran supaya manusia memikirkannya terutama mengambil masa malam ketika waktu tenang dengan mengkaji dan meneliti ayat-ayat. Terdapat banyak pelajaran dalam Al-Quran yang diabaikan oleh umat ini. Al-Quran bukanlah sekadar kitab agama yang hanya harus dipelajari oleh ahli-ahli agama dan kemudian menuruti sunnah Fir’aun, mengeluarkan permit sehingga memilih orang-orang tertentu sahaja, yang boleh bercakap atau dibenarkan beriman (7:123). Mengapa Jabatan Agama sendiri tidak menyediakan garis panduan kepada penjawat dalam jabatan-jabatan lain, supaya panduan Al-Quran disyorkan untuk dipatuhi dengan menyediakan garis panduan berdasarkan ayat Al-Quran? Semuanya dilepas pandang atau tidak berminat untuk mempelajari ilmu Al-Quran yang ada hubung kaitnya dengan kehidupan dunia.

iv.      Kesempatan Agama Hanya Untuk 
         Tujuan Ekonomi

Bukankah manusia adalah khalifah yang diberi tugas mentadbir bumi ini berasaskan ilmuNya? Yang menjadi masalah ialah ahli-ahli agama hanya tahu hal-hal agama untuk akhirat! sehingga menguatkuasakan undang-undang yang mendatangkan hasil ekonomi seperti sijil halal, sijil nikah, sijil pencegah maksiat dengan mengeluarkan sapina  saman dan sebagainya. Meletakkan hukum ‘halal’ terhadap sesuatu secara sembrono dan meletakkan hukum ‘haram’ secara sembrono sehingga umat dihinggapi dengan pelbagai penyakit dan membangkitkan perseteruan yang serius dalam kalangan umat. Gejala permasalahan jiwa berlaku merata-rata akibat pemakanan yang memudharatkan tubuh. 

Atas kegagalan mereka menjagai umat ini, bayi-bayi baru yang dilahirkan banyak yang dicampak merata-rata. Bagaimanakah permasalahan sedemikian dapat diselesaikan sekiranya mereka sendiri tidak bersedia menerima kalam yang berat dari sisi Tuhan?




No comments:

Post a Comment

Popular