SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, April 3, 2017

SURAH AL-JIN AYAT 26 -- TUHAN MENGETAHUI YANG GHAIB, TIDAK MENZAHIRKAN KECUALI ...


علم الغيب فلا يظهرعلى غيبه احدا

Yang mengetahui akan yang ghaib. Lalu tidak ia menzahirkan atas perkara ghaibnya seorangpun.

Tuhanlah sahaja Yang mengetahui Segala Yang ghaib, maka ia tidak memberitahu perkara ghaib yang diketahuiNya itu kepada sesiapapun, 

Malaikat Jibril A.S. semasa mengajari tentang Iman, Islam dan Ihsan kepada sahabat-sahabat RasululLah S.A.W., ada menanyakan kepada RasululLah S.A.W. tentang bilakah terjadi hari As-Saah lalu dijawab oleh RasululLah S.A.W. bahawa yang menanya harus lebih mengetahui daripada yang ditanya. Lalu Jibril A.S. bertanya lagi tentang tanda-tandanya lalu RasululLah S.A.W. menjawab iaitu apabila amanah diserahkan kepada mereka yang bukan ahlinya lalu nantilah kehancuran. 

Pada waktu ini urusan tentang pentadbiran banyak diserahkan kepada seseorang berdasarkan hubungan rapat dengan pihak atasan. Mereka bukanlah yang pakar dalam suatu pengurusan. Akibatnya banyak pembangunan dilakukan berhampiran kawasan tadahan air. Lebuhraya dibina merentasi hutan dan kawasan tanah tinggi. Penjenayah mengupah jabatan untuk melindungi aktiviti jenayah. Bantuan kepada golongan yang memerlukan tidak sampai kepada mereka. Penguatkuasaan agama hanya meliputi perkara maksiat, nikah kahwin, puasa dan kematian. 

Mengenai pemberitahuan perkara mendatang pula, kiranya perkara yang akan berlaku diketahui umum, maka pihak yang terlibat akan berbuat sesuatu untuk menghalang atau untuk menyatakan akannya. Akan wujud individu yang cuba mengisi agenda perkara ghaib itu yang kononnya sebagai watak yang dijanjikan. Pentadbiran Amerika Syarikat telah menghantar tentera ke Afghanistan dan Iraq untuk menghalang pembukaan semula Makkah, demi untuk menghalang kekhalifahan baru dunia Islam. Mereka sibuk dengan agenda peperangan untuk mengancam sesiapa sahaja.

Siapakah sebenarnya yang dijanjikan akan membawa 
kemenangan kepada Umat Islam? Penulis sendiripun tidak pasti.
Namun kiranya bukan Taliban Afghanistan, US telah lama 
dapat menewaskan mereka.


No comments:

Post a Comment

Popular