SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, May 24, 2016

SURAH AL-BAQARAH AYAT 114 -- MEMASUKI RUMAH IBADAT UNTUK MERUNTUHKANNYA


ﻭﻣﻦﺍﻇﻠﻢﻣﻤﻦﻣﻨﻊﻣﺴﺠﺪﺍﷲ
ﺍﻥﻳﺬﻛﺮﻓﻴﻬﺎﺍﺳﻤﻪﻭﺳﻌﻰﻓﻰﺧﺮﺍﺑﺎ

Dan siapakah lagi yang sehabis zalim daripada seseorang yang, telah menegah ia akan masjid-masjid Allah, bahawa diingati dalamnya akan namaNya, dan telah berusaha ia pada perobohannya…

Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang menyekat dan menghalangi dari menggunakan masjid-masjid Allah (sembahyang dan) menyebut nama Allah di dalamnya, dan ia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu…


Adalah menjadi perkara yang menarik perhatian penulis apabila bilangan pengunjung untuk tujuan beribadah di masjid-masjid kini telah menjadi semakin ramai. Begitu juga pengunjung-pengunjung rumah ibadat lain seperti gereja, tokong, gudwara sahib, kuil, biara dan sebagainya kini semakin meningkat. Adakah perkara ini disebabkan oleh kesedaran ataukah disebabkan naluri rasa ingin kembali merujuk kepada Tuhan atas kepelbagaian permasalahan yang mereka hadapi dalam kehidupan mereka akhir-akhir ini?

Bahkan kita harus ingat bahawa bukan semua ahli ibadat yang datang ke rumah-rumah ibadat benar-benar bertujuan untuk memakmurkannya. Di sebalik ‘ibadat’ yang mereka lakukan dalam rumah-rumah ibadat itu, mereka sebenarnya sedang berusaha untuk merobohkannya. Mereka bukan berniat merobohkan dinding-dinding rumah-rumah ibadat berkenaan, tetapi yang mereka ingini adalah merobohkannya daripada petunjuk Tuhan.


i.   Fenomena Yang Dapat Direnung

Selepas peristiwa serangan 11 September dan peristiwa tsunami Asia Selatan, bilangan mereka yang kembali ke rumah Tuhan semakin meningkat. Fenomena ini adalah fenomena sejagat berlaku di seluruh dunia. Di negara kita, rancangan media masa berbentuk hiburan semakin berkurangan dan rancangan berbentuk agama pula semakin bertambah. Tayangan-tayangan filem Hindi semakin kurang ditayangkan di televisyen dan digantikan dengan tayangan yang lebih bersifat tempatan. Selepas pilihanraya 2008, sokongan pengundi kepada parti Nasionalis yang memerintah didapati telah merosot dengan ketara. Pihak pemerintah terpaksa menyemak semula polisi yang selama ini mereka amalkan. Mereka mendapati golongan penentu yang masih memberi sokongan tegar kepada parti pemerintah adalah golongan veteran atau golongan tua yang mengundi di saluran pertama. Oleh kerana golongan ini masih menjadi pengundi tegar kepada parti Nasionalis sekurang-kurangnya untuk dua penggal lagi, bilangan mereka perlu ditingkatkan.


Perkara inilah yang kurang disedari oleh kepimpinan parti pembangkang di negara ini dan atas sebab inilah mereka dijangka akan terus gagal mengambil alih pemerintahan untuk beberapa penggal lagi.

Golongan tua memerlukan tongkat, mereka perlukan pembelaan dan sokongan. Sebahagian mereka menerima saraan menerusi wang pencen dan sebahagian yang lain bergantung kepada ubat. Mereka memerlukan rumah-rumah ibadat untuk memenuhi naluri kerohanian mereka dan mereka memerlukan persekitaran yang harmoni bersama ahli keluarga mereka.

ii.   Pusingan 180 Darjah

Kiranya kerajaan yang memerintah sebelum ini disebut sebagai pihak yang kurang menitik beratkan agama, keadaan kini telahpun berubah. Beberapa buah rumah ibadah seperti masjid telah berjaya dirampas daripada pentadbiran yang sebelum ini condong kepada pembangkang. Dengan peruntukan daripada pihak berkuasa, sebahagian bangunan rumah ibadat telah diubahsuai dan sebahagian lain didirikan menara yang tinggi sebagai simbol kejayaan merampas pentadbiran rumah ibadat. Habuan keuntungan tender mendirikan bangunan menara, turut dikongsi bersama oleh mereka yang berada di pejabat agama.

Pada masa mereka mengeluarkan arahan bahawa masjid atau mana-mana rumah ibadat tidak harus dijadikan tempat berpolitik, namun mereka sendiri menggunakan tangan-tangan belakang untuk merampas pentadbiran rumah ibadat atas arahan orang-orang politik tertentu. Sebelum ini, mana-mana ustaz yang membawa ceramah politik di dalam masjid akan dikenakan tindakan seperti dibuang daerah atau dilucutkan jawatan pekerjaannya. Kini, mana-mana ahli qariah yang menyokong pemerintah, yang berjaya merampas pentadbiran suatu rumah ibadat, akan diberi habuan serta projek-projek tertentu.




 
Tindakan ini mengakibatkan ahli jemaah akan berpecah. Sebahagian mereka sanggup berjalan jauh untuk beribadat di tempat lain dan meninggalkan rumah ibadat asal yang biasa mereka kunjungi. Tindakan memecah belahkan golongan beriman wujud dalam polisi pemerintahan sekarang ini. Tidakkah mereka mengetahui bahawa dengan tindakan mereka itu, mereka akan memperolehi kehinaan dalam kehidupan dunia ini lagi dan di akhirat kelak?

iii.   Aktiviti Meruntuhkan Rumah Ibadat


Rumah ibadat semakin runtuh. Keruntuhan bukan berlaku kepada bangunan-bangunan yang sedia didirikan tetapi keruntuhan berlaku akibat tiada lagi petunjuk Tuhan yang dapat disampaikan secara terbuka. Perkara yang serupa sebenarnya telah berlaku kepada gereja di Eropah sebelum revolusi perindustrian, yang akhirnya mengakibatkan peranan agama hilang daripada pentadbiran kerajaan. Mereka yang menguasai gereja di bawah pengaruh ahli politik juga, akhirnya telah terpaksa mengubah suai agama supaya selari dengan nafsu saroqah ahli-ahli politik yang tentunya didokong oleh golongan peniaga.  Sistem ekonomi riba yang pada awalnya dilarang dalam agama akhirnya terpaksa di‘halal’kan menggunakan hujah-hujah syar’ie berbau agama demi mengenyangkan puak-puak kapitalis. 


Bermula hukum riba adalah haram dalam apajua agama.

Mereka yang pada awalnya meraikan kemeriahan merampas pentadbiran rumah ibadat, sebenarnya sudah dijangka akan gagal mengurus tadbir rumah ibadat berkenaan apabila mereka tidak lagi menerima habuan yang dapat memuaskan hati mereka. Hingga ke suatu peringkat, apabila ahli agama itu juga didapati telah menyelewengkan wang agama, mereka akhirnya semakin tidak dihormati umat. Gereja yang suatu masa dahulu menjadi tempat yang dihormati kini semakin menyepi apabila umat Kristian semakin merajuk dan mula meninggalkan ajaran agama.
 
Polisi pemerintahan kini membingungkan.
Teks khutbah yang dibaca semakin menjemukan para pendengar.

Bermulalah detik malang yang akan menimpa umat apabila golongan anti agama dapat memberi pengaruh besar dalam menentukan hala tuju sesebuah pemerintahan. Mereka kemudiannya dengan megah mencabar pihak agama bahawa mentaati ajaran agama tidak akan membawa mereka ke mana-mana.






No comments:

Post a Comment

Popular