SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, February 16, 2016

BENTUK PERSEDIAAN YANG MUNGKIN MAMPU DILAKUKAN



Surah Nuh sebenarnya mengkhabarkan kepada kita tentang fenomena alam, tentang kejadian manusia dan tentang kemungkinan wujudnya makhluk-makhluk lain di persekitaran kita semua. Semua itu dapat dikaitkan dengan persembahan teknologi silam yang pernah dilalui umat manusia suatu ketika dahulu.

i.     Penemuan Yang Harus Dipelajari

Namun sejak dari dahulu lagi sehinggalah waktu ini, tidak terdapat panduan menyeluruh darihal penjagaan alam sekitar kediaman manusia, yang sehingga kini umat manusia telah mulai menempuh hidup dalam derita. 

Mengungkap keadaan nasib yang menimpa umat terdahulu seperti umat Nabi Nuh, penduduk Atlantis, penduduk Pompei dan sebagainya, barangkali mereka adalah umat yang maju darihal pemerhatian mereka. Ke manakah perginya tamadun Sumeria suatu masa dahulu yang sehingga kini, kita masih menggunakan kaedah mereka dalam hal menyukat masa dan pembentukan kalendar berdasarkan kiraan suria. Mengapakah simbol-simbol seperti 'crop circle' masih memaparkan gambaran tanjak raja kaum Maya?, walhal keagungan kaum-kaum itu semakin dilupai pada waktu ini. Mereka membentuk tamadun yang kini telah musnah akibat kegagalan mereka untuk melakukan kerja-kerja yang mendatangkan kebaikan kepada kehidupan mereka dan juga persekitaran mereka di bumi ini. Semua ini dapat dipelajari melalui pembacaan penerangan surah Al-Mulk sebelum ini.

Kiranya 'crop circle' ini adalah rekaan biasa 
manusia, apa kaitannya dengan kaum Maya, 
daripada kerajaan Aztek silam? Kiranya benar 
ianya adalah suatu rekaan asing, di manakah
mereka sekarang ini?

2.     Teknologi silam yang harus dipelajari dan 
        teknologi kini yang harus diubahsuai.

Catatan yang tinggal dalam bentuk tulisan yang menghampiri tulisan moden, dapat diperhatikan pada peninggalan kaum Sumeria dan Arkadia, yang lebih awal daripada catatan heliogrifik Mesir kuno dan juga catatan kaum Maya. Kita sebenarnya dapat mempelajari kesan-kesan peninggalan mereka melalui persembahan yang ditunjukkan melalui rancangan History Channel, yang disertai dengan kepelbagaian teori konspirasi terhadapnya. Mereka telah menghasilkan imej-imej patung yang sangat simetri dan juga potongan-potongan batu yang hanya dapat dibuat dengan menggunakan peralatan yang dapat dikatakan sebagai canggih.

Berkenaan tentang pengetahuan mereka darihal beberapa lapisan langit yang bertindih-tindih, adakah mereka memiliki kaedah tertentu dalam menyatakan perkara demikian? Ataukah mereka ada hubungan dengan entiti-entiti lain seperti bangsa Jin yang telahpun memiliki kecangihan dalam mempelopori teknologi? Hal ini akan terjawab apabila pembaca dapat meneruskan pembacaan selanjutnya daripada surah Jin.

Oleh kerana tidak terdapat intervensi antara makhluk-makhluk sedemikian dengan manusia darihal teknologi, dapat dikatakan bahawa manusia adalah makhluk khalifah Tuhan di muka bumi ini, yang membawa tamadun tersendiri berdasarkan penemuan bersungguh-sungguh mereka. Oleh yang demikian, dapat penulis katakan, terdapat kaedah lebih baik, yang dapat memperbaiki teknologi manusia agar suatu revolusi baru dalam ketamadunan hidup mereka dapat dibentuk.

Sebagai contoh, dalam usaha mendapatkan sumber tenaga, pemimpin-pemimpin lebih sanggup mempertahan keuntungan yang bakal diperolehi melalui syarikat yang mereka miliki saham besar di dalamnya. Kepimpinan sedemikian kurang berminat untuk sama-sama berusaha mendapatkan bekalan tenaga bersih yang kurang membawa kemudharatan terhadap alam sekitar. Kemudian mereka sebenarnya hanya berlakon sahaja dalam menyatakan pendirian tentang keperihatinan mereka terhadap nasib yang menimpa alam sekitar. Segala usaha melalui kempen hijau, sebenarnya  akan hanya dilakukan apabila terdapat keuntungan yang akan menebalkan poket mereka. Oleh itu apabila suatu teknologi baru itu mula untuk diperkenalkan - yang dapat membaik pulih keadaan, kita hanya boleh menjangkakan bahawa usaha sedemikian akan dipandang sinis oleh kepimpinan. Mereka akan merepek dengan pelbagai peraturan dan SOP yang mereka wujudkan, agar penggunaan teknologi baru yang menjimatkan itu dapat dihalang.

3.    Tentang Persediaan Yang Wajar Dilakukan

Yang digambarkan daripada pelajaran setiap surah yang dijelaskan adalah tentang peranan manusia yang harus melakukan kerja baik pulih kehidupan dan alam persekitaran mereka. Mereka sebenarnya sentiasa terdedah kepada kepelbagaian bentuk bencana, sama ada bencana ekonomi, bencana sosial, bencana akibat cuaca ataupun yang datang dari bumi sama ada bencana rentas sempadan seperti jerebu, gempa bumi, tsunami dan juga bencana peperangan. Dalam ayat-ayat selanjutnya ada dijelaskan tentang perkara yang akan berlaku dan apakah corak persediaan yang harus manusia dapatkan, supaya mereka tidak menjadi mangsa berterusan?





No comments:

Post a Comment

Popular