SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, November 21, 2015

SURAH NUH AYAT 17 -- MANUSIA YANG DITUMBUHKAN DARI BUMI


Di bumi ini manusia hidup, kepada bumi manusia yang telah mati dan daripadanya manusia akan dibangkitkan kembali. Tuhan yang Maha Berkuasa mencipta manusia untuk kali pertama bahkan berkuasa untuk menciptakannya pada kali yang lain.

ﻭ ﷲ ﺍﻧﺒﺘﻜﻢ ﻣﻦ ﺍﻻﺭﺽ ﻧﺒﺎﺗﺎ 

Dan Allah, telah menumbuhkan Ia akan kamu daripada bumi, suatu pertumbuhan.  

"Dan Allah telah menumbuhkan kamu (hidup dari benda-benda Yang berasal) dari bumi, Dengan pertumbuhan Yang sungguh-sungguh sempurna

i.    Manusia Yang Tumbuh 
      Dari Bumi

Apabila bumi disebut sebagai faktor pertumbuhan manusia, maka apajua yang diperlukan oleh manusia didatangkan dari bumi. Oksigen diperlukan untuk keperluan bernafas. Air diperlukan untuk keperluan pengangkutan makanan dalam tubuh. Sebatian nitrogen yang banyak tersimpan dalam makanan adalah untuk keperluan penghasilan protien. Sebatian karbon pula adalah untuk keperluan karbohidrat dan lelemak. Semua ini diperolehi berdasarkan proses tertentu yang terdapat dalam tumbuh-tumbuhan dan haiwan yang menjadi punca pemakanan. Cahaya diperlukan untuk sintesis hormon vitamin D di bawah lapisan kulit. Pertumbuhan dalam tubuh manusia adalah menyerupai pertumbuhan sel dalam tumbuh-tumbuhan. Sel-sel membelah untuk tumbesaran pokok dan membentuk sel anak yang baru yang dapat disebarkan melalui biji benih. Tumbuh-tumbuhan juga mengalami proses perkahwinan sama ada melalui angin atau ejen pendebungaan seperti kumbang. Oleh kerana manusia pada sisi Tuhan adalah merupakan suatu pertumbuhan maka kematian bagi manusia adalah suatu penuaian untuk Tuhan.

Penuaian manusia adalah bertujuan mendapatkan suatu hasil tertentu yang dinamai sebagai pengalaman kehidupannya. Pengalaman daripada setiap manusia yang ditakrifkan sebagai membawa amalan baik dan buruk, adalah merupakan suatu persembahan manusia kepada Tuhan Yang Maha Mengetahui tentang hal sedemikian. Bumi dan segala hasil mahsulnya adalah milik Tuhan dan manusia hanyalah pemegang amanah untuk menguruskannya sahaja. 

ii.     Peranan Manusia Untuk 
        Keseimbangan Alam 

Dahulu tanpa manusia, bumi ini telah memulai pertumbuhannya meliputi tumbuh-tumbuhan dan haiwan. Sehingga mukabumi ini dipenuhi dengan tumbuh-tumbuhan yang pelbagai jenis namun keperluan mendapatkan karbon dioksida semakin lama semakin terhad. Karbon dioksida dihasilkan daripada bumi oleh tindakan humus dan pernafasan haiwan serta buangan seperti urea (88:18). Berkurangnya gas karbon dioksida dapat dikesani melalui berkurangnya pertumbuhan kulat. Untuk keseimbangan, ekosistem memerlukan pertambahan haiwan-haiwan yang dapat menyingkirkan karbon dioksida supaya kuantiti karbon dioksida berada pada peratusan tertentu di atas bumi ini. Tumbuh-tumbuhan amat memerlukan karbon dioksida sebagaimana haiwan memerlukan oksigen. Tanpa keperluan ini, kedua-dua hidupan berkenaan akan mati dalam tempoh yang singkat. Karbon dioksida dan ammonia diperlukan supaya udarakasa dapat memendam haba. Tujuannya adalah supaya kejadian hujan yang turun dapat berada pada julat suhu air yang selamat untuk tumbuh-tumbuhan. Semakin berkurangan karbon dioksida dalam udarakasa maka suasana suhu persekitaran menjadi sejuk dan hujan dengan suhu yang sejuk akan berlaku. Di kawasan-kawasan hutan berdaun lebar, kehadiran hujan sejuk dan hujan salji dapat mengakibatkan kemusnahan kepada tumbuh-tumbuhan pada skala yang besar.

Hujan sejuk juga mengurangkan aktiviti kilat yang dapat menimbulkan api pembakaran di bumi. Namun haiwan-haiwan yang hidup adalah menurut peraturan sedia ada sehingga haiwan yang berada pada kedudukan teratas dalam rantaian pemakanan dapat terus hidup dan membiak dengan banyaknya sehingga mengurangi bilangan haiwan-haiwan yang menjadi mangsa. Haiwan-haiwan itu adalah seperti helang, harimau, singa, haina, ular dan sebagainya yang merupakan haiwan karnivor peringkat primerli. Keseimbangan karbon dioksida dan oksigen menjadi terganggu kerananya dengan kandungan karbon dioksida dan ammonia terus berkurangan dan bilangan tumbuh-tumbuhan terus meningkat. Agenda penciptaan manusia secara tidak langsung adalah untuk menyediakan mekanisma pengawalan semua ini. Manusia berada pada kedudukan teratas dalam penguasaan. Manusia dapat mengubahkan tumbuhan yang mati sama ada dalam bentuk kayu kering atau sumber hidrokarbon daripada bahan bakar petroleum atau arang batu, kepada gas karbon dioksida. Mereka melakukan semua ini sebagai bahan bakar. Peranan istimewa ini harus dilakukan dengan berhati-hati supaya tidak semua tumbuhan akan dimusnahkan sehingga berlaku bencana. Namun, amanah yang diserahkan kepada manusia kini telah menjadi suatu pengkhianatan. Jawatan amanah kini mulai berubah. Mereka yang diamanahkkan berkelakuan seperti penyamun. Dengan kehadiran mereka, gas karbon dioksida telah meningkat secara ketara daripada 0.04 kepada 0.08 peratus. Bumi bagai dilanda penyakit dengan manusia sebagai sel kanser.

iii.    Manusia Keluar Dari Bumi 
        Secara Terus 

Pada zaman ini manusia telah mencapai suatu tahap teknologi untuk menghasilkan pemakanan yang diperolehi daripada satu sel tumbuhan yang dibiakkan secara intensif. Contohnya, menggunakan teknik kultur tisu manusia telah dapat menggandakan satu sel lapisan kulit oren, sehingga mengganda pada jumlah yang sangat banyak. Seterusnya perahan oren diperolehi daripada sel-sel berkenaan dan terus sahaja dapat dibotolkan untuk dijual. Teknologi ini telah dipelopori oleh syarikat minuman Sunquick, sehingga mereka tidak perlu menanam pokok oren untuk menjual air perahan oren. Kini, jus buah-buahan untuk pemakanan manusia telah dihasilkan tanpa memerlukan cahaya matahari dan pertumbuhan di atas tanah. 

iv.    Teknik Kultur Tisu Untuk 
        Penggandaan Sel Stem 

Penggunaan teknik kultur tisu daripada tumbuhan akan memberi idea buat manusia untuk melakukan perkara yang serupa terhadap haiwan. Suatu masa nanti, dengan keupayaan teknologi, barangkali manusia dapat membiakkan sel daging sehingga dapat menghasilkan sejumlah sel daging yang sangat banyak dan mereka dapat mengambilnya sebagai pemakanan. Dengan demikian mereka akan memperolehi bekalan daging lembu tanpa sebarang aktiviti penternakan lembu. Kini mereka berjaya membiakkan sel stem manusia untuk tujuan perubatan. Bagaimanakah suatu hari nanti sekiranya manusia berupaya menghasilkan rahim buatan menggunakan teknik kultur tisu? 

Keadaan ini memungkinkan mereka membesarkan janin pengklonan membentuk bayi-bayi manusia tanpa memerlukan ibu untuk mengandung bayi-bayi itu. Semua keperluan pembesaran janin diperolehi daripada unsur-unsur bumi secara terus dan manusia pada ketika itu benar-benar dapat dikatakan telah keluar daripada bumi tanpa ibu. Mungkinkah peristiwa ini akan berlaku sebelum menjelang peristiwa As-Saah (71:17 & 41:47).

Manusia yang ditumbuhkan daripada bumi adalah 
suatu hakikat yang sangat sukar untuk diterima.



No comments:

Post a Comment

Popular