SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, November 15, 2015

SURAH NUH AYAT 16 -- BULAN YANG BERADA DI LANGIT BUMI


و جعل القمر فيهن نورا و جعل الشمس سراجا

Dan telah mengadakan Ia akan bulan itu di dalamnya, yang bercahaya dan telah mengadakan Ia matahari yang menyala.

"Dan ia menjadikan padanya bulan sebagai cahaya serta menjadikan matahari sebagai lampu (yang terang-benderang),

i.     Sebutan Gantinama Bagi 
       Lapisan Lelangit

Sekiranya ayat ini tidak didahului dengan ayat yang menyatakan terdapat tujuh lapisan lelangit yang bertindihan, perkataan فيهن akan digantikan dengan فيها yang membawa makna bulan mengandungi komponen yang dapat memendam cahaya dan memancarkannya kembali!  Fenomena bulan bercahaya dan matahari menyala telah diketahui sejak dahulu oleh umat Nabi Nuh. Bulan yang bulat itu menerima cahaya daripada matahari serta memancarkannya kembali dan dapat dilihat daripada bumi pada fasa-fasa tertentu bermula daripada bentuk sabit hingga ke bentuk bulat dan kembali kepada bentuk sabit. Bahagian yang terlindung daripada cahaya matahari adalah bahagian gelap sehingga bulan kelihatan seperti sabit. 

Sebutan فيهن merujuk bahawa bulan sebenarnya berada pada kedudukan langit bumi. Pada suatu ketika, bulan berada pada kedudukan hampir bertegak lurus antara bumi dan matahari sehingga bulan langsung tidak kelihatan. Pada kedudukan ini bulan berada di garisan ijmak dengan matahari. Tempoh bulan meninggalkan garisan ijmak selama lapan jam telah dipersetujui dalam persidangan kalendar Islam di Turki untuk menentukan pentarikhan baru Hijrah.

ii.    Bulan Yang Bercahaya Matahari 
       Yang Menyinar

Perkataan bercahaya sebagaimana yang disebutkan pada minyak zaitun (24:35) tidak memerlukan sentuhan api atau haba. Bulan dikatakan bercahaya walau tidak dinyalakan dengan api. Mengapakah juga bahagian gelap daripada bulan terutama pada awal bulan hijriah dapat dilihat bercahaya dan cahaya itu hilang dengan ketara pada hari ke empat dan seterusnya? 

Kesan cahaya pada tempat terang adalah disebabkan oleh sinar matahari manakala kesan cahaya tempat gelap adalah disebabkan oleh pantulan cahaya daripada permukaan bumi. Penemuan-penemuan terkini menjelaskan permukaan bulan terdiri daripada sebatian berikatan kovalen dengan isotop hidrogen sama ada deutrium atau tritrium. Tentunya isotop ini didatangkan terus dari matahari yang menghembuskan partikel halus sehingga ke permukaan bulan. Isotop hidrogen ini memiliki tenaga tinggi yang dapat diproses secara bersih untuk membekalkan elektrik dalam tempoh panjang. Namun usaha seperti ini belum lagi diura-urakan. 

Kajian tentang bulan bercahaya berbentuk seperti sabit, membawa kesimpulan yang sama terhadap planet-planet. Kesan bulan bercahaya akibat dipancar oleh matahari dijelaskan juga dalam 24:35 mewujudkan fenomena yang sama terhadap planet-planet. Planet-planet yang lebih hampir dengan matahari berbanding bumi mempersembahkan bentuk-bentuk tertentu seperti bulan pada keseluruhan fasa-fasa yang berbeza. Planet-planet lain yang lebih jauh daripada matahari menunjukkan bentuk sebahagian sahaja fasa-fasa yang berbeza yang dapat dilihat. Matahari dengan sinaran cahaya yang menerangi sepanjang masa tidak pernah mengalami tempoh kegelapan. Bahan bakar nyalaan matahari adalah gas-gas hidrogen yang berpadu melakukan pelakuran membentuk gas-gas helium yang baru.

ii.    Adakah Terdapat Makhluk Melata 
       Sekitar Planet Bumi?

Oleh kerana Al-Quran menyatakan bahawa bulan adalah suatu objek yang terdapat di lapisan langit bumi (pen. – lapisan astrosfera @ exosfera),  berdasarkan rujukan ayat 42:29 maka kehadiran makhluk-makhluk nyata yang berada di langit selain daripada manusia dan jin, tidak harus dinafikan kewujudannya begitu sahaja. Al-Quran tidak pernah menafikan kehadiran 'makhluk asing' sebagaimana yang biasa kita dapati kisah-kisah sedemikian disampaikan oleh pihak Barat, bahkan telah dijadikan kisah-kisah tayangan.

Ayat daripada 42:29 haruslah dipandang pada sudut pandangan yang lebih luas lagi. Keadaan cakerawala yang sangat luas dan bilangan planet yang banyak yang boleh didiami, memungkinkan terdapatnya makhluk-makhluk lain seperti manusia yang juga dapat membangunkan teknologi mereka sendiri. Mereka mungkin makhluk Tuhan yang memiliki keupayaan sehingga ke peringkat pengubahsuaian genetik dan berkomunikasi secara telepati, tetapi mereka bukanlah pemula bagi suatu kehidupan. Alam ini telah sedia wujud sejak beberapa bilion tahun yang lalu untuk memungkinkan kewujudan makhluk berteknologi. Bangsa jin misalnya, telahpun memiliki kelebihan teknologi berbanding manusia sejak sebelum perutusan Nabi Muhammad S.A.W. lagi.

Sesuatu yang asing memang ada di bulan.
Terpulang kepada pembaca untuk menilai.




No comments:

Post a Comment

Popular