SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, October 9, 2015

SURAH NUH AYAT 10 -- BERISTIGHFARLAH KEPADA TUHAN


فقلت استغفروا ربكم انه كان غفارا

Telah berkata aku, minta ampunlah olehmu akan Tuhan kamu, sesungguhnya Ia yang Maha Pengampun.

"Sehingga Aku berkata (kepada mereka): `Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, Sesungguhnya adalah ia Maha Pengampun.

i.     Mengaku Kesalahan dan Memohon
       Keampunan Tuhan

Apakah yang diseru oleh Nabi Nuh A.S? Iaitu untuk memohon keampunan Tuhan. Yang menjadi masalah adalah, mereka tidak merasakan mereka bersalah kepada Tuhan, lalu bagaimanakah mereka mahu menyahut seruan Nabi Nuh A.S? 

Seperti sekarang ini sebagaimana perlakuan manusia yang mereka sangkakan sebagai serba canggih, berdasarkan pengamatan saintifik dan mesra alam sebenarnya masih menimbulkan kebahayaan kepada alam sekitar kediaman mereka sendiri. Lalu bagaimanakah polisi sesebuah pemerintahan dapat mendidik rakyatnya supaya berhati-hati dalam pekerjaan mereka? Pelbagai bencana telah berlaku kepada Fir'aun lantaran sebab akibat perbuatan mereka sendiri. Begitu juga dengan bencana dari langit yang menimpa negara-negara Barat pada setiap tahun akibat perbuatan mereka sendiri.

ii.     Kelangsungan Hidup Di Bumi

Bahkan mereka menyalahkan fenomena perubahan cuaca atas segala bencana yang berlaku namun, mengapakah kebanyakan daripada bencana yang berlaku hanya berlaku di tempat sekitar mereka dan kurang terjadi pada belahan bumi yang lain? Sedangkan seluruh manusia juga terkesan daripada kehangatan akibat perubahan cuaca. 

Sebenarnya mereka tidak menyedari, perbuatan tangan mereka yang manakah yang mengakibatkan perubahan cuaca? Tuhan telah mengarahkan mereka beriman terlebih dahulu dan memohon keampunan kepada Tuhan terlebih dahulu sebelum Ia menunjuki mereka. Adakah mereka dapat menghilangkan keegoan mereka sehingga mengakui kecanggihan mereka sentiasa membuatkan mereka berada dalam bencana? Kerana keimanan bukan perkara yang murah serta mudah, hanya dengan menyerahkan ilmuNya semata-mata dan pada masa yang sama mengingkari arahanNya. 

Perkara yang seperti inilah yang tidak dapat diterima oleh kebanyakan manusia sehingga akhirnya bencana datang menimpa mereka akibat perbuatan tangan-tangan mereka sendiri. Ilmu mereka sebenarnya tidak meliputi. Sesungguhnya Tuhan sentiasa membuka pintu keampunanNya, agar manusia merendah diri dan mengakui Tuhan jualah yang berhak memimpin mereka. 

iii.    Keingkaran Itu Adalah Pilihan 
        Mereka Sendiri

Baiklah, mereka menolak untuk mengimani Tuhan serta memohon keampunan daripadaNya. Mereka hanya mengakui bahawa apajua yang berlaku di alam ini adalah suatu fenomena alam. Sebenarnya Tuhan tidak memerlukan langsung keimanan mereka itu. Lalu Tuhan akan membiarkan mereka tenggelam dalam kecanggihan mereka melakukan kerosakan demi kerosakan. Bumi semakin panas sehingga bencana banyak berlaku ke atas mereka serta orang-orang yang serupa dengan mereka. Mereka sendiri tentunya akan membuat imbangan dan ulang semak terhadap kerja tangan mereka. Adakah mereka akan menemui punca bencana yang mereka telah lakukan? Kalau mereka temuinya sekalipun, mampukah mereka berbuat suatu sehingga polisi mereka akan dipatuhi dan seterusnya menghindari bencana yang serupa daripada berulang! 

Sekiranya mereka tidak melakukan, sesungguhnya mereka sekali-kali tidak akan mereka mampu melakukannya. Maka adalah wajar mereka mengkhuatiri azab Tuhan di akhirat yang lebih berat lagi. Sehingga mereka tidak lagi mampu melakukan kerosakan bahkan tidak juga perbaikan. 

Adakah apabila keadaan sudah terlambat baru mereka mahu melakukan sesuatu yang sebenarnya tidak ada sebarang nilai perbaikan selepas itu? Laksana menampal semula kaca yang telah pecah, hanya dalam relau sahaja kesudahan yang terbaik. Begitulah perbezaan antara golongan beriman yang mengajak golongan ingkar supaya kembali kepada keimanan. Nanti Tuhan akan tunjukkan cara-caraNya serta mendatangkan rahmatNya sehingga keadaan alam sekitar akan dapat dipulihkan. Golongan ingkar dengan keegoan mereka menyangka mereka lebih mengetahui dan lebih berupaya mengubah keadaan, menafikan kekuasaan Tuhan atas segala sesuatu.

 Akui sahaja perubahan cuaca tidak pernah
 berlaku dan jangan lakukan apa-apa persediaan!


iv.    Kesedaran Yang Hampir Terlewat

Oleh kerana pergolakan alam persekitaran yang semakin menjadi-jadi kini, mahu tidak mahu suatu langkah inisiatif yang besar telah dimulai sendiri oleh kepimpinan golongan ingkar dalam usaha mengawal semula cuaca bumi yang semakin parah. Usaha mewujudkan bank hijau melalui pengawalan karbon menjadi satu cadangan yang menarik. Sekalipun penulis telah menjelaskan sebelum ini bahawa gas karbon dioksida bukanlah punca penyebab kepada perubahan cuaca bumi, namun melalui cadangan mereka itu, pengawalan karbon harus dimulai dengan penguatkuasaan undang-undang yang berkaitan dengan aktiviti pembalakan dan pembakaran hidrokarbon. Antara perkara positif yang akan dilakukan adalah melalui usaha pemulihan hutan yang akan dilakukan secara besar-besaran. Begitu juga dengan pengawalan aktiviti pembakaran hidrokarbon melalui aktiviti perkilangan dan penggunaan jentera termasuk kenderaan. 

Sebenarnya penulis dapat melihat bahawa penguatkuasaan sedemikian akan menjurus kepada pembentukan sebuah kerajaan dunia (One World Government). Masalah sebenar bukanlah perlepasan karbon dioksida ataupun penebangan hutan tanpa kawalan. Sekalipun kedua-duanya berkait rapat, punca segala masalah adalah perlepasan haba yang tidak terkawal dan diikuti perlepasan wap-wap baja yang berlebihan. Gabungan kedua-duanya telah mengakibatkan pembentukan selimut haba sehingga haba tidak dapat terbebas ke angkasa lepas dengan kadar segera. 

Kesilapan dalam menentukan punca kepada permasalahan ini membawa kepada kesempatan yang diambil oleh pihak kapitalis supaya mereka akhirnya dapat membentuk badan korporat bagi menguasai aktiviti manusia.




No comments:

Post a Comment

Popular