SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, October 3, 2015

SURAH NUH AYAT 9 -- BERDAKWAH SECARA PENGIKLANAN DAN RAHSIA


ثم انى اعلنت لهم و اسررت لهم اسرارا

Kemudian sesungguhnya aku, telah menghebah aku bagi mereka dan telah merahsia aku bagi mereka kerahsiaan. 

Selain dari itu, Aku (berulang-ulang) menyeru mereka secara beramai-ramai Dengan berterus-terang, dan menyeru mereka lagi secara berseorangan Dengan perlahan-lahan.

i.      Dakwah Dalam Keadaan Kekurangan

Sebenarnya terdapat pelbagai kaedah dakwah yang dilakukan oleh Nabi Nuh A.S., secara berahasia, secara terang-terangan dan secara hebahan. Secara terang-terangan dan berahsia merupakan pendekatan dakwah melalui komunikasi dua hala. Kaedah hebahan adalah sepertimana melalui penulisan atau ceramah melalui media massa dan sebagainya. Kaedah ini juga merupakan kaedah yang telah dilakukan oleh Muhammad RasululLah S.A.W. Setelah wafat RasululLah S.A.W., dakwah terus disebarkan melalui kekhalifahan selepas baginda dan seperti yang berlaku selepas Nabi Nuh A.S., dakwah diteruskan oleh khalifah-khalifah selepas itu (10:73).

ii.     Dakwah : Suatu Kerja Yang Sukar

Kerja dakwah bukan sahaja perlu dihadapi dengan pendustaan, keingkaran serta ancaman daripada manusia bahkan kerja dakwah harus mengambil kira perkataan yang sampai, yang harus disampaikan kepada manusia. Keadaan diri seseorang harus disesuaikan dengan keadaan masyarakat setempat yang cuba didekati untuk tujuan dakwah. Contoh yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. adalah memulakan dakwah secara sembunyi-sembunyi hanya dalam kalangan ahli keluarga baginda terlebih dahulu. Seterusnya terhadap golongan yang dhaif serta mereka yang bersedia untuk menerima dakwah sahaja.

Lantaran tujuan dakwah adalah untuk menyampaikan perkataan Tuhan supaya suatu kehidupan dapat berlangsung menurut panduan daripada Tuhan. Tujuan bersembunyi-sembunyi pada peringkat permulaan dakwah adalah untuk mengurangkan penentangan daripada pemuka-pemuka seberapa minimum yang boleh. 

iii.     Kebenaran Tiada Nilai Dalam Kepalsuan

Namun suatu persoalan timbul, mengapakah suatu kebenaran tidak disampaikan terus secara terang-terangan? Persoalan ini adalah seperti mengajar nilai-nilai kejujuran dan kemurnian kepada pelajar-pelajar sekolah supaya mereka menghadapi masyarakat yang penuh dengan pengkhianatan serta keporakan. Kebenaran tiada nilai pada masyarakat yang mengamalkan kepalsuan dalam kehidupan begitulah juga sebaliknya. Pada zaman ini apabila keberadaan adalah suatu kemegahan, manusia tidak memperduli sama ada memperolehinya dengan jalan benar atau salah' maka ukuran kebenaran dakwah telah diukur dengan keberadaan yang dimiliki oleh seseorang pendakwah serta sasaran-sasaran yang didakwah (26:111).

Kita dapat menyaksikan kata-kata bekas pemimpin politik yang juga seorang penjenayah pembunuhan serta minuman keras dianggap benar untuk menghujah ulama dalam perkara yang melibatkan hidangan juadah arak. Keadaan ini berlaku semata-mata kerana kedudukan dan kemewahan yang dimilikinya serta keupayaan membangunkan negara dengan menyediakan sistem yang menindas usahawan-usahawan kontrak. Ramai usahawan yang terpengaruh dengan kaedah kemewahan yang dipeloporinya dan pada saat seperti ini dakwah hendaklah ditujukan kepada individu yang dhaif.

iv.    Dakwah Memerlukan Kerahan Tenaga

RasululLah S.A.W. berupaya mengerah tenaga kerja golongan yang beriman sehingga akhirnya tersingkir golongan mewah yang terdahulu daripadanya. Sebagai contoh, bagaimana Yahudi terpaksa membeli gandum daripada umat Islam yang sebelumnya penjualan gandum berada di bawah kawalan mereka yang juga menguasai kegiatan ekonomi di Madinah. Yahudi yang suatu masa dahulu memiliki penguasaan ekonomi yang amat kukuh sehingga berupaya mempengaruhi keputusan ahli-ahli politik atau pemerintahan sesebuah wilayah, akhirnya dikalahkan dengan sistem ekonomi yang dibawa oleh RasululLah S.A.W. yang mengambil berat golongan dhaif dan fakir miskin. Dari mana golongan yang kaya itu memperolehi kekayaan kalau bukan daripada golongan yang miskin yang diberi upah yang kecil. Sehingga apabila mereka tidak dapat lagi menindas, mereka terpaksa membayar pada harga yang lebih tinggi terhadap keperluan yang ingin mereka perolehi. Akhirnya perhatian masyarakat akan beralih dan ekonomi kembali ke golongan yang beriman. 





No comments:

Post a Comment

Popular