SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, September 15, 2015

SURAH NUH AYAT 6 -- MANUSIA UMUMNYA TIDAK SUKA PETUNJUK, MEREKA SUKA KESESATAN


ﻓﻠﻢ ﻳﺰﺩ ﻫﻢ ﺩﻋﺎﺀﻯ ﺍﻻ ﻓﺮﺍﺭ

Lalu telah tidak ia menambah oleh mereka akan seruanku melainkan yang lari. 

Maka seruanku itu tidak memberikan mereka (sesuatu faedah pun) selain daripada menambahi mereka melarikan diri (dari kebenaran).

 i.     Ancaman Yang Mereka Tak Suka Dengar  

Mereka lari mungkin kerana belum pernah kedengaran kejadian bencana sepertimana yang diancam oleh Nabi Nuh A.S. Bencana lain yang berlaku mungkin jarang sekali dan pada skala kecil tidak seperti yang diancam. Sedangkan mereka umat yang panjang umur, sehingga keras hati mereka daripada memikirkan perkara-perkara yang disampaikan oleh Nabi Nuh A.S. Mereka lebih mendengar kata-kata ketua mereka yang banyak bilangannya itu sedangkan setiap individu mereka dapat menjalani penghidupan tanpa banyak memerlukan bantuan pihak lain. Pada mereka, beriman kepada Nabi Nuh A.S. tidak mengubah apa-apa. 

Dengan jumlah hanya sekitar 80 orang pengikut dalam tempoh masa yang sangat lama, tidak memungkinkan Nabi Nuh A.S. dapat melakukan sesuatu seperti Nabi Muhammad S.A.W. Nabi Nuh A.S. bukanlah juara ekonomi seperti Nabi Muhammad S.A.W. sehingga ramai yang akan mendampingi baginda sehingga dakwah mudah dilaksanakan. Dakwah Nabi Muhammad S.A.W. pula lebih memerlukan kepada pengorbanan harta dan diri. Tanpa harta, tidak banyak perkara dapat dilakukan (61:11). Dalam keadaan persekitaran padang pasir dengan ramai manusia yang mengharap bantuan, maka kaedah bersadaqah adalah merupakan kaedah dakwah yang baik. Dengan pengajaran yang sebaik-baiknya, mahu tidak mahu umat akan menurutinya. 

Namun suatu masalah pula berlaku apabila pengagihan harta menjadi sebaik-baiknya sehingga individu yang lemah pada asalnya, menjadi kayaraya dalam masa yang singkat sehingga mudah melupai ajaran-ajaran yang baik. Perkara sedemikian terjadi kepada Tsa'alabah, Yazid - si pemungkir janji dan pemberontak-pemberontak dari Iraq daripada kaum Kurdish. Mereka memandang agama hanya sebagai habuan untuk mendapatkan kepentingan. Apabila dakwah Islam dipolitikkan atau melalui umpanan harta untuk menunjukkan keprihatinan terhadap kerja-kerja agama, akan sampai suatu masa pelemahan. Sehingga mengakibatkan ramai umat Islam murtad memilih agama yang tersebar tanpa kekuatan politik seperti agama Nasrani, bahkan murtad memilih agama yang disiarkan dengan kekuatan cinta dan wang seperti agama Hindu dan sebagainya. Semua ini akan menjurus kepada perlakuan permasalahan sosial yang akan berlaku di negara ini suatu masa nanti yang tidak akan dapat dibendung oleh mana-mana pihak. 

Kaedah-kaedah dakwah sebenarnya terbuka luas. Namun, keberkesanan kerja-kerja dakwah menjadi kurang berkesan akibat kerja-kerja penyempitan, dilaksanakan sendiri oleh pihak-pihak tertentu. Sekiranya hak-hak dan peruntukan-peruntukan tertentu disalurkan untuk tujuan lain, sekalipun untuk tujuan yang kelihatan baik menggunakan kaedah putarbelit syari'at, maka akan sampai masa umat menjalani kehidupan haru-biru tanpa kesudahan yang baik. 

ii.  Beri Manusia Tempoh Masa 

Mengapakah manusia seringkali menolak keimanan kepada Tuhan? Sebenarnya mereka merasa tenteram dengan keadaan sementara yang mereka alami dalam kehidupan mereka. 

Contohnya di negara ini, selepas berakhirnya zaman penjajahan, rakyat negara ini telah menuruti sistem yang ditinggalkan penjajah dalam bentuk sistem pemerintahan demokratik kapitalis melalui sistem ekonomi riba dan pajakan. Kedua-dua sistem yang dijanjikan oleh pihak Barat ini, sedikit sebanyak telah memperbaiki tahap kehidupan sebahagian rakyat. Namun di atas kepentingan cengkaman kuasa pihak-pihak tertentu, secara umumnya pembelaan terhadap rakyat menjadi kurang seimbang. Pembangunan yang dilakukan memerlukan pihak-pihak berkepentingan mengambil habuan tertentu sebagai jalan menaja sebahagian rakyat yang menjadi pendukung mereka demi mengekalkan kuasa. 

Hingga ke suatu tahap, aktiviti rasuah tidak dapat dielakkan. Pembangunan pula memerlukan tenaga-tenaga kerja dari luar di bawa masuk untuk tujuan penjimatan serta keberolehasilan yang menguntungkan. Pekerja-pekerja asing sekalipun diberi bayaran upah yang rendah sebenarnya kurang membawa manfaat kemewahan kepada rakyat. 

Faktor kedua ialah dengan wujudnya sifat bermewah-mewah sebahagian rakyat, telah menambahkan defisit sedia ada terhadap beban kewangan negara. Perbezaan pemperolehan kalangan rakyat yang semakin berbeza dengan jurang ekonomi yang semakin melebar antara golongan pertengahan dan golongan miskin, akhirnya mengakibatkan permasalahan sosial turut meningkat. Semakin ramai rakyat merempat tidak mampu memiliki harta asas seperti rumah kediaman lantaran harga penawaran yang terlalu tinggi selain disebabkan oleh tekanan inflasi. 


Masyarakat Gelandangan - baik apapun alasannya, adalah 
natijah daripada kesan pengabaian total oleh pihak pemerintah
dan penjawat-penjawat awam dalam urusan pentadbiran mereka,
sehingga menjurus kepada permasalahan sosial.

Dan antara perkara yang menyedihkan juga ialah wujudnya sindrom MASGANY (Madison Square Garden, New York) dalam kalangan rakyat dengan kehadiran semakin ramai golongan berharta tetapi merempat. Mereka sanggup berjimat cermat dengan mendiami rumah-rumah kotak di tepi-tepi jalan atau tempat-tempat tertentu, semata-mata untuk menampung pembiayaan insuran atau pembayaran ansuran yang menjanjikan kemewahan kemudian hari nanti melalui potongan gaji mereka. Gejala ini semakin meningkat sekarang ini sehingga mengakibatkan banyak daripada pembangunan dalam bentuk bangunan-bangunan persendirian serta premis-premis perniagaan terbiar tidak dapat dimanfaatkan. Kesilapan rakyat dan ketamakan kepimpinan akhirnya membawa musibah terhadap sistem ekonomi negara dan juga pencemaran alam yang menjurus kepada kerosakan pembangunan yang telah mereka lakukan. 





No comments:

Post a Comment

Popular