SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Wednesday, September 9, 2015

SURAH NUH AYAT 5 -- KELUHAN NABI NUH A.S.


قال ربى انى دعوت قومى ليلا و نهار

Telah berkata ia, Tuhanku, sesungguhnya aku, telah menyeruku akan kaumku malam dan siang.

(setelah puas menyeru mereka), Nabi Nuh berdoa Dengan berkata: "Wahai Tuhanku, Sesungguhnya Aku telah menyeru kaumku siang dan malam (supaya mereka beriman);
 
i.      Kesabaran Hingga Membawa Keluhan

Demikianlah kesabaran Nabi Nuh A.S. dalam menyeru kaum baginda untuk kembali kepada Tuhan sebenarnya. Mengapakah mereka tidak menyahut seruan Nabi Nuh A.S.? Hanya ada satu jawapan dalam surah ini pada ayat 71:23 iaitu mereka mahu tetap mempersekutu Tuhan. Sesungguhnya apabila mereka telah tetap melakukan penyekutuan terhadap Tuhan, adalah sukar bagi mereka untuk meninggalkannya sehinggalah mereka dapat ditewaskan.


Penyembahan kepada selain Allah, adalah suatu ketagihan
yang sukar dipulihkan seperti ketagihan dadah.

Namun Nabi Nuh A.S. tidak pernah memaksa mereka hanya baginda memberi nasihat serta ancaman. Adakah kaedah Nabi Nuh A.S. adalah lebih baik daripada kaedah Nabi Muhammad S.A.W. atau sebaliknya? Sedangkan masa peruntukan kepada Nabi Muhammad S.A.W. adalah selama 23 tahun sahaja lalu berjaya mengubah umatnya daripada keadaan ingkar kepada keadaan iman, berbanding dengan tempoh Nabi Nuh A.S. sehingga beratus-ratus tahun sebelum Tuhan memusnahkan kebanyakan mereka.

ii.    Perbandingan dakwah Nabi Nuh A.S. 
       berbanding Nabi Muhammad S.A.W.
 
 
Oleh itu pembaca sendiri harus berfikir mengapa kaedah dakwah Nabi Nuh A.S. sedemikian rupa sedangkan Nabi Muhammad S.A.W., akhirnya menggunakan senjata untuk tujuan dakwah.






No comments:

Post a Comment

Popular