SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, September 1, 2015

AJAL TUHAN YANG DATANG MENGEJUT


 ﺍﻥ ﺍﺟﻞ ﷲ ﺍﺫﺍ ﺟﺎﺀ ﻻ ﻳﺆﺧﺮ ﻟﻮ ﻛﻨﺘﻢ ﺗﻌﻠﻤﻮﻥ 

Sesungguhnya masa Allah, apabila telah datang ia, tidak Ia menangguhkan sekiranya telah adalah kamu, kamu mengetahui. 

Sesungguhnya ajal (yang telah ditetapkan) Allah, apabila sampai masanya, tidak dapat ditangguhkan, kalaulah kamu mengetahui (hakikat ini tentulah kamu segera beriman)"

v.   Masa Yang Ditentukan Dan Masa Allah 

Inilah pengajaran yang harus seseorang ambil daripada peristiwa kemusnahan umat nabi Nuh. Ceritanya, kita sekarang ini tidak mengetahui bilakah masa Allah akan berlaku? Sebab itulah kita suka memilih hidup dalam kelalaian. Yang kita sukai ialah supaya masa Allah itu tidak akan berlaku walhal semua orang mengetahui bahawa setiap mereka akan menempuh kematian. Yang dikatakan ﺍﺟﻞ ﻣﺴﻤﻰ adalah masa kematian setiap individu yang telah ditentukan waktunya masing-masing, sedangkan ﺍﺟﻞ ﷲ adalah masa berlaku kematian mendadak pada skala besar akibat daripada bencana alam yang berada di luar kawalan manusia. Semuanya dalam kawalan Tuhan sehingga sebab itu Tuhan memberi peluang kepada seseorang atau masyarakat supaya dapat melakukan sesuatu demi mengakhiri masa itu sehingga kesempatan dapat diambil untuk melakukan perbaikan. Sesungguhnya Tuhan sentiasa dapat mengubah sesuatu walaupun telah ditetapkan sebelumnya kerana hanya Dia yang dapat mengalahkan atas urusanNya (12:21)

vi.   Perkara Yang Harus Dilakukan

Apakah yang diperlukan oleh manusia untuk melakukan sesuatu? Iaitu mengajak diri sendiri dan manusia lain supaya kembali kepada sistem Tuhan sepenuhnya. Antara perkara pokok yang perlu dilakukan adalah menanggalkan manusia daripada sebarang bentuk penyembahan mereka sehingga mereka menyembah Allah sahaja. Perkara ini adalah merupakan perkara sukar dan berat untuk dilakukan namun masih boleh dilakukan. Sekiranya Nabi Nuh A.S. melakukan dengan pelbagai cara termasuk cara yang bersangatan sabar, mengapa kaedah ini tidak kita cuba didekati sehingga dapat mengumpulkan beberapa individu yang dapat diharap untuk beriman hanya kepada Tuhan semata-mata? Mengambil Tuhan dengan contoh daripada Rasul S.A.W. sebagai sumber hukum dan bukannya kepada yang lain. Kini terdapat bahan-bahan baru yang dapat membantu untuk digunakan pada jalan Tuhan. Antaranya adalah pendekatan ilmiah daripada rumusan-rumusan yang perlu diperolehi dengan jalan sabar dan penemuan-penemuan baru berdasarkan ayat Tuhan supaya para ilmuwan dapat ditundukkan untuk menerima hakikat bahawa azab Tuhan akan terjadi sekiranya mereka memilih meneruskan kaedah kehidupan sekarang ini. Namun pendekatan itu perlulah diasaskan daripada ayat-ayat Tuhan dan bukannya mengagungkan penemuan manusia sebagaimana dipelopori oleh pihak Barat yang bersungguhsungguh menafikan tamadun lain. 

vii.    Kejadian AjalulLah Yang Semakin 
         Menjadi-jadi 

Kejadian ajalulLah semakin menjadi-jadi pada zaman ini dengan korban tsunami Asia Selatan mencapai 260,000 jiwa, taufan Nargis di Myanmar yang mengorbankan lebih 15,000 jiwa, gempa-gempa bumi yang sering terjadi memakan korban sehingga ribuan penduduk, peperangan sesama manusia mencapai jumlah jutaan jiwa terkorban sama ada daripada pihak tentera atau orang awam. Semua ini disebabkan oleh keengganan manusia kembali kepada sistem Tuhan sehingga terjadi bencana yang menimpa manusia. Bencana juga berlaku dalam bentuk konflik sesama puak atau negara sehingga mengakibatkan jumlah korban yang tinggi. Manusia harus menginsafi bahawa tidak akan berlaku penghujung terhadap sebahagian peristiwa seperti ini sehinggalah mereka kembali kepada keimanan terhadap Tuhan dan menurut perintahNya. 

viii.    Tiada Alasan Bertangguh

Apakah harus kita menangguh-nangguh untuk kembali kepada Tuhan? Sehingga sampai masa bumi ini dikelilingi oleh azab sebagaimana yang disebutkan dalam surah-surah sebelum ini atau bumi akan dilitupi debu menjelang kejadian hari Keputusan yang juga mengakibatkan putaran bumi terbalik. Kisah kemusnahan umat-umat terdahulu bukan sahaja memusnahkan kehidupan umat itu sendiri bahkan juga kemusnahan tamadun yang dihasilkan. Penemuan-penemuan teknologi silam yang dapat dikeluarkan dari bumi seperti tengkorak kristal dengan corak pembikinan yang sangat teliti, palam pencucuh serta skru keras bersaiz sangat kecil dari dalam batu, memberi gambaran bahawa umat terdahulu juga pernah mencapai tahap ilmu pengetahuan tertentu seperti umat masakini. Namun, ke manakah perginya tamadun itu? Tamadun itu telah musnah oleh kemusnahan yang sangat besar. Oleh itu apakah jaminan bahawa bala bencana yang pernah melenyapkan tamadun silam tidak akan berulang lagi kepada umat manusia masakini? Umat manusia harus menakrifkan semula matlamat kehidupan masakini supaya mereka mengerti akan nasib mereka yang akan mereka tempuhi suatu masa nanti atau selepas berakhir riwayat kehidupan di bumi.


Terdapat pelbagai jenis tengkorak kristal. Sebahagiannya
diakui sebagai artifak silam yang berasal dari 
kebudayaan Mesoamerika.






No comments:

Post a Comment

Popular