SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, April 7, 2015

TENTANG KERAJAAN NUN, PERKARA YANG PASTI TERJADI, TEMPAT KENAIKAN


Sekiranya diamati cara susun surah, penerangan-penerangan yang diusahakan terhadapnya sedikit sebanyak memberi kefahaman kepada kita bahawa agenda Tuhan tentang penciptaan bumi dan langit serta cara mana manusia harus menempuhinya adalah lebih besar berbanding agenda kerenah manusia itu sendiri. Perkara ini menjurus kepada penerangan yang tidak terlalu melibatkan isu-isu semasa yang lebih bersifat 'trending'. Penulis lebih menjurus kepada perkara yang melibatkan hampir semua manusia contohnya tentang pencemaran alam, perubahan cuaca sejagat, pencapaian teknologi, masalah kesihatan dan perkara-perkara yang dapat dikaitkan dengan ibadah sebagai suatu 'ritual'  dalam kehidupan manusia. 

Masalah politik, perbezaan mazhab yang sering membawa pertelingkahan umat, bukanlah perkara yang sering penulis sentuh. Oleh itu, meluangkan sedikit masa untuk setiap kita merenung kembali kehidupan kita, tentang diri kita, tentang setiap ahli keluarga kita, tentang ahli masyarakat dan alam kediaman kita adalah merupakan perkara-perkara yang tidak mudah kita abaikan begitu sahaja dalam menempuhi hidup ini.

Bukanlah tujuan penulis memberi tunjuk ajar kepada pembaca semua, hanya sekadar meluah pendapat atas perkara yang dapat penulis nyatakan sesuatu yang menyentuh kehidupan kita. Tidak melampau untuk penulis nyatakan, memberi penekanan terhadap 'sedikit' kepincangan dalam kehidupan kita adalah sesuatu yang harus dapat dikenalpasti dan dipelajari dan diatasi permasalahannya. Menyentuh perkara-perkara 'futuristik' yang akan berlaku baik bersifat duniawi dan ukhrawi, hanya dapat dipelajari melalui pelajaran rujukan agama. Oleh kerana tiada peralatan saintifik dapat memberi jawapan pasti terhadap perkara yang bakal terjadi, tidak dapat tidak, rujukan agama adalah alternatif yang ada. Dalam hal ini penulis telah menyulami kefahaman keadaan sedia ada melalui penerangan awal surah Al-Rahman. Semoga kesedaran akan sampai kepada setiap  kita untuk melakukan sesuatu pengorbanan agar kita tidak terkokong dengan keadaan semasa yang semakin mencengkam kehidupan kita sendiri.

Perkara tambahan yang ingin penulis jelaskan adalah melihat kepada sesuatu yang bersifat futuristik. Perkara ini tentunya sedikit sebanyak akan membawa kita untuk memahami perkara-perkara silam dan juga perkara semasa. Seterusnya perkara itu akan memberi ruang kepada kita semua untuk kita baik pulih keadaan dan persekitaran kita. Semua itu sebagai persediaan sewajarnya dalam menghadapi perkara-perkara yang bakal atau mungkin akan terjadi dalam tempoh terdekat ini. Dalam hal ini kiranya kedua-dua surah Al-Haqqah dan Al-Ma'arij dapat membawa kita kepada kefahaman dan kepada perkara-perkara yang bakal terjadi, apakah persiapan yang wajar kita laksanakan dalam menghadapi segala bentuk kejadian berkenaan?

Segala bentuk persediaan dan persiapan kefahaman sedemikian sebenarnya dapat kita perolehi kiranya kita meneruskan pembacaan kepada penerangan surah-surah selanjutnya. Terdapat satu perkara yang penulis ingin ajukan sebagai contoh persoalan kepada pembaca iaitu apakah persiapan yang dapat pembaca lakukan kiranya pembaca dikejutkan dengan berita tentang penemuan komet atau asteroid agak besar yang sedang dalam perjalanan menuju ke bumi? Apakah persiapan pembaca dalam menghadapi suasana jerebu atau debu pekat yang akan melanda bumi ketika itu? Adakah dengan persiapan pembersih udara yang menerima bekalan elektrik daripada generator dapat diguna pakai? Dapatkah generator digunakan dengan berkesan dalam persekitaran debu pekat yang terdapat pada udara persekitaran. Sekiranya enjin kenderaan kita memerlukan pembersih udara sebelum proses 'combustion' berlaku, berapa lamakah enjin kenderaan atau generator dapat bertahan sebelum debu pekat itu dapat mencelah masuk ke kebuk pembakaran enjin?

Perkara demikian perlu difikirkan dan pencapaian teknologi masa kini perlu sentiasa diatasi. Bagaimanakah caranya untuk bekalan tenaga dapat dikekalkan pada masa pencemaran udarakasa bumi berlaku begitu hebat sekali? Bagaimanakah bekalan air bersih dapat diperolehi dalam keadaan air hujan yang diperolehi begitu dicemari. Bukankah RasulululLah S.A.W. pernah berpesan akan sampai zamannya, berlaku kemarau sebenar iaitu apabila fenomena hujan masih berlaku tetapi tiada tumbuhan dapat tumbuh. Perkara ini mungkin terjadi apabila pencahayaan dari matahari telah tersekat oleh sesuatu. Dapatkah bekalan makanan yang kita simpan ketika itu, bertahan dalam tempoh yang panjang. Lalu ... apakah cadangan pembaca?

Jawapan Penyelesaian Melalui Kisah Nuh dan Bangsa Jin, Yang Diselubungi lagi Diselimuti

Pengetahuan tentang fenomena alam yang telah diketahui oleh umat silam serta pencapaian teknologi oleh bangsa jin harus diperhati untuk dipelajari oleh manusia. Perkara ini bukanlah sesuatu yang harus dijadikan bahan yang disorok daripada diketahui oleh umat manusia seluruhnya. Namun telah menjadi lumrah ramai daripada kita, apabila perkara ini dibincangkan maka akan muncul tuduhan-tuduhan dengan mengaitkan perbincangan sedemikian sebagai teori konspirasi. Mereka yang membincangkannya pula dinyatakan sebagai ahli teori konspirasi atau 'conspiracy theorist'.





No comments:

Post a Comment

Popular