SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, April 19, 2015

ERTI MENGANUT ISLAM DAN AKIBAT MENINGGALKAN AMALANNYA




i.    Kiranya Pengamalan Islam Diingkari

Islam adalah amalan. Meninggalkan amalan yang dianjurkan dalam Al-Qur'an bererti mengingkari Al-Quran. Melaksanakan amalan Islam tetapi pada masa yang sama mengingkari Al-Qur'an, sama ertinya mengambil Islam sebagai budaya dan melaksanakan amalan-amalan Islam sebagai ritual. Inilah yang berlaku dalam kehidupan sebahagian besar daripada kita hari ini.

Perkataan seperti ini tentunya kurang enak didengar namun perkara inilah yang setiap hari kita hadapi. Sekiranya hasil keputusan yang kita hadapi dalam kehidupan ini menyerupai keputusan yang diperolehi oleh golongan ingkar, jadi di manakah ukuran kebenaran Islam yang kita anuti selama ini? Golongan ingkar merosakkan alam atau memberi sumbangan dalam merosakkan alam dan kita dapati, kita juga memberi sumbangan dalam merosakkan alam. Golongan ingkar didapati melahirkan banyak anak-anak luar nikah dan kita juga melakukan perkara yang serupa. Pelopor-pelopor dari agama-agama lain didapati banyak menyonglap harta manusia dan begitu juga pelopor-pelopor agama kita didapati turut menyonglap harta manusia melalui kutipan zakat dan perwarisan harta melalui badan-badan yang dinamai dengan panggilan amanah.

ii.    Penyakit Sosial Yang Kian Melarat

Kemabukan kapitalis yang melanda negara-negara Barat akhirnya dirasai juga oleh rakyat negara ini. Mereka menjalani hidup nafsi-nafsi dan tak ambil peduli terhadap permasalahan sosial yang melanda umat setiap hari. Masing-masing berlumba-lumba mengejar kehidupan, seolah-olah peluang untuk meraih apa sahaja hanya datang sekali. Dalam menghadapi keadaan yang sungguh kritikal seperti ini, suatu tindakan mengejut harus dilakukan. Tindakan yang dicadangkan adalah tinggalkan kehidupan yang seperti itu dan berkumpul bersama-sama menghadapi kehidupan serba ringkas yang dapat memberi sumbangan terhadap kerja-kerja pemulihan. Seterusnya menduplikasi pengamalan sedemikian sehingga tiada lagi penindasan dan umat dapat mengharungi kehidupan yang penuh harmoni.

iii.   Persiapan Yang Wajar Dihadapi

Ayat-ayat selanjutnya akan menjelaskan perkara-perkara kehidupan yang sedang dan bakal manusia hadapi. Perkara yang serupa yang berlaku di negara-negara Barat yang lambat laun akan berlaku ke atas umat Islam di negara ini. Sebenarnya kita tidak perlu menunggu-nunggu peristiwa Al-Haqqah dan peristiwa Al-Ma'arij, cukup buat masa ini untuk kita membuat persiapan bagi menghadapi pergolakan sosial yang akan terjadi dalam sedikit masa lagi.




No comments:

Post a Comment

Popular