SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, March 1, 2015

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 41 -- TEMPAT MEREKA HARUS DIGANTIKAN


على ان نبدل خير منهم  و ما نحن بمسبوقين

Atas bahawa Kami menukar yang lebih baik daripada mereka dan sekali-kali tidak Kami didahului.

(Membinasakan mereka, serta) menggantikan mereka Dengan makhluk-makluk Yang lebih baik dari mereka; dan Kami tidak sekali-kali dapat dikalahkan atau dilemahkan.

i.     Kewajaran Yang Kembali Kepada Mereka

Atas kewajaran mereka melaksanakan amalan-amalan daripada manifestasi keingkaran, maka tempat mereka harus digantikan dengan golongan yang lebih baik daripada mereka ini. Golongan baru yang akan melakukan pemulihan dan melaksanakan amal-amal yang baik. Golongan yang beriman kepada Tuhan harus bersabar dengan perencanaan Tuhan, setelah dahulu mukabumi ini diwariskan kepada hamba-hamba Tuhan yang melakukan perbaikan, lalu dirampas oleh golongan ingkar daripada bani-bani Arab, kaum Yahudi, Nasrani dan Mulhid. Dengan amanah Tuhan yang mereka pegang di mukabumi ini, apakah yang telah mereka lakukan? Mereka lakukan kerosakan demi kerosakan sehingga akhirnya bumi sendiri tidak tertahan kerananya dan mereka menamainya sekadar dengan nama perubahan cuaca. 

Adakah golongan yang beriman kepada Tuhan akan melakukan kerosakan? Mereka tentunya akan membataskan amalan manusia supaya setiap pekerjaan perlu dilakukan dengan berhati-hati.

ii.    Amalan Pemulihan Oleh Golongan Beriman

Mereka tidak akan dengan sewenang-wenangnya menebus guna kawasan-kawasan yang menjadi kelarangan Tuhan untuk ditebus guna, melalui contoh-contoh kemusnahan umat terdahulu. Kegelojohan manusia terhadap pembangunan, akan dibataskan dengan menghapuskan sama sekali sistem riba dan sistem pajakan. Manusia tidak perlu berlomba-lomba mengejar sesuatu yang bersifat maya lalu mereka akan memperbanyakkan sadaqah bagi mengumpulkan harta yang mereka perlu hantar ke akhirat kelak. Mereka akan mengamalkan amalan berpuasa supaya ada peruntukan makanan untuk golongan yang susah.

Apabila nasib semua golongan susah terbela, maka mereka tidak perlu bekerja dengan majikan yang akan merencanakan kerosakan atas mukabumi ini. Masanya itu tetap akan sampai, maka bersabarlah wahai golongan yang beriman. Perubahan cuaca yang berlaku kini adalah tanda-tanda awal akan berlaku bencana terhadap manusia di tempat-tempat kediaman mereka sendiri. Kita dapati projek-projek intensif yang dilaksanakan golongan ingkar, tidak akan mencapai maksudnya. Bahawa sekali-sekali tidak Tuhan dapat didahului membawa erti bahawa sehebat mana projek mereka untuk menyiapkan tempat-tempat perlindungan untuk menghindari diri-diri mereka daripada bencana, sama ada di permukaan bumi, di bawah permukaan bumi atau di angkasalepas, mereka tetap tidak berkesempatan mengelak bencana.

iii.     Nasib Yang Menimpa Golongan Beriman

Adakah golongan beriman juga akan ditimpa bencana sedemikian? Kehidupan dunia bukanlah tempat untuk mereka melarikan diri sekiranya terjadi bencana melainkan sekadar apajua yang termampu. Pada peringkat awal daripada bencana kebocoran lapisan ozon, kini kita dapati bahawa kejadian itu dapat berlaku secara setempat iaitu di kedua-dua belah langit kutub. Oleh itu, kejadian setempat dapat juga berlaku akibat daripada kerja-kerja intensif merosakkan alam sekitar yang dilaksanakan di wilayah tertentu. Walaupun kejadian ini bukan berlaku secara mengejut, kesan-kesan terhadap kemusnahan dan penyakit dapat dilihat sedikit demi sedikit di beberapa bahagian tertentu di mukabumi. Masanya akan terjadi, apabila mereka terpaksa keluar dari kediaman mereka. Apabila berlaku kejadian berkenaan maka tiada jalan undur yang mudah untuk memulihkan suasana. Lapisan ozon semakin menipis sehingga kejadian berkenaan akan berlaku secara merata di atas permukaan bumi ini. Kemuncak kejadian dapat berlaku secara mengejut sehingga tengahari bagi sesebuah negara akan dilitupi debu akibat daripada tindakan pengionan debu-debu di atas permukaan bumi. Sehingga seolah-olah debu itu menjadi seperti bulu yang berterbangan. Kulit-kulit manusia mengelupas dan kebutaan dapat berlaku akibat pembentukan katarak dalam mata.




No comments:

Post a Comment

Popular