SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, March 7, 2015

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 42 -- MEREKA MASIH BERDEGIL, BIARKAN MEREKA


فذرهم يخوضوا و يلعبوا
حتى يلقوا يومهم الذى يوعدون

Maka biarlah olehmu akan mereka, mereka berseminar dan mereka melakukan permainan (game), sehingga mereka menemui akan hari mereka, yang mereka dijanjikan.
 
oleh itu, biarkanlah mereka (Wahai Muhammad) tenggelam Dalam kesesatannya dan leka bermain-main (dalam dunianya), sehingga mereka menemui hari Yang dijanjikan kepada mereka (untuk menerima balasan)! 

i.      Mereka Masih Berdegil – Biarkan Saja Mereka

Adakah mereka masih mahu menegakkan pendirian  seolah-olah mereka itu entiti yang paling bijak? Mereka melakukan kajian demi kajian terhadap kejadian yang berlaku lalu mereka kumpulkan pakar-pakar mereka untuk membincangkan sesama mereka mencari penyelesaian. Bukankah mereka memiliki satelit-satelit yang dengannya mereka dapat merekod kejadian-kejadian kebocoran ozon? Mereka juga mencipta pelbagai rumus secara analitik atau saintifik untuk meramal kejadian kepelbagaian cuaca. Mereka juga memiliki pencerap-pencerap di seluruh dunia untuk mencerap tekanan dan kelembapan setempat yang mereka kumpulkan maklumat-maklumat itu melalui grid pengumpul nasional dan antarabangsa. 

Mereka juga dapat mengesan pergerakan debu bahkan mereka dahulu mendakwa dapat mengesan pergerakan musuh yang membawa senjata nuklear.

ii.     Janganlah Tergesa-gesa Mengingatkan Mereka

Golongan yang beriman diseru untuk tidak tergesa-gesa mengingatkan mereka akan bahaya yang akan mereka hadapi. Biarkan sahaja mereka kerana bagi mereka ada hari yang dijanjikan. Adakah peristiwa seperti ini pernah berlaku sebelum ini? Kes-kes kehangusan ais kutub menunjukkan tahap kebocoran ozon telah mencapai tahap serius. Terdapat juga terlalu banyak kes penyakit kanser kesan daripada pencemaran radikal bebas dan penyakit katarak. Kehidupan di dunia ini tidak lain dan tidak bukan, hanyalah tempat kehidupan sementara. Dunia ini ibarat syurga bagi golongan ingkar yang mereka perlu bersungguh-sungguh mendapatkannya. Namun bagi golongan beriman tidak perlu tergesa-gesa dalam berkehidupan. Adalah memadai dengan rezeki yang Tuhan telah sediakan dengan sedikit usaha mereka dan mereka harus mengingati akan nasib golongan yang susah dalam mendapatkan kehidupan. Bantuan harus selalu dihulurkan atas lebihan harta yang diperolehi.

iii.    Mengapakah Usaha-usaha Mereka Perlu Dibiarkan?

Dalam Surah Nun, terdapat perintah Tuhan kepada golongan beriman untuk mereka biarkan sahaja tindakan golongan yang berterusan dalam kesesatan (68:44). Dan dalam ayat ini, Tuhan juga memerintahkan untuk biarkan sahaja sebahagian golongan ingkar, sama ada daripada golongan masyarakat biasa sehinggalah kepada golongan kepimpinan untuk berterusan dengan amalan buruk mereka. Persoalannya, tidakkah dengan membiarkan golongan ingkar berkelakuan sedemikian, akan memberi kesan kepada golongan beriman dan juga kepada nasib alam sekitar akhirnya? 

Dalam hal ini penulis menyedari bahawa perlunya setiap mereka yang beriman untuk melaksanakan perkara yang diperintah oleh Tuhan iaitu bersedia mempelajari Al-Qur'an dan kemudiannya bersama-sama menyampaikannya kepada manusia. Sesungguhnya Tuhan tidak akan membebankan seseorang dengan suatu tanggungjawab melainkan apa yang sanggup diusahakan olehnya. Oleh itu, berkumpul bersama-sama untuk merancang dan menyusun strategi dakwah haruslah dimulai terlebih dahulu. 

Sebagaimana RasululLah S.A.W. yang telah ditegur Tuhan kerana memberi tumpuan berlebihan dalam menyampaikan dakwah kepada golongan tertentu, umat ini juga tidak harus beria-ia dalam usaha mereka menyampaikan dakwah kepada golongan berkepentingan. Mereka juga harus membuat persediaan tertentu agar mereka dapat selamat daripada tindakan golongan ingkar yang berterus-terusan melakukan kedurjanaan di muka bumi ini. Kebergantungan tidak lagi boleh diharap semata-mata kepada wang ringgit kerana dengan sistem kapitalis yang dipaksa kepada mereka untuk mengamalkannya, ternyata kesudahannya lebih banyak menimbulkan keburukan kepada diri mereka sendiri.






No comments:

Post a Comment

Popular