SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, January 18, 2015

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 34 -- MEREKA YANG MEMELIHARA TUNTUTAN SOLAT MEREKA


والذين هم على صلاتهم يحافظون

Dan orang-orang yang mereka atas solah mereka, mereka memelihara.

dan mereka Yang tetap memelihara sembahyangnya;

KELAPAN : MEREKA YANG MEMELIHARA TUNTUTAN SOLAT MEREKA

Solah berjamaah merupakan ibadah mereka kepada Tuhan yang akan mereka laksanakan secara bersama-sama (rukuk bersama-sama orang-orang yang rukuk). Di masjid atau surau adalah tempat mereka berbincang, bermesyuarah dan membuat suatu keputusan dalam kehidupan mereka. Solah fardhu yang dilakukan secara berjamaah tentunya akan menjadi pengikat sesama jamaah membentuk disiplin mereka berkehidupan. Kepentingan ayat-ayat yang dibaca dalam solah akan diperbincangkan sesama mereka secara bersungguh-sungguh. Demikianlah itu rutin hidup yang RasululLah S.A.W telah berikan contohnya suatu masa dahulu. Baginda mendirikan madrasah Masjid Nabawi yang di sana aktiviti berpenghidupan turut dilaksanakan oleh baginda dan sahabat-sahabat R.A.H.M. Umat Islam datang mengambil nasihat daripada nabi sendiri serta mendapatkan sejumlah ayat-ayat Al-Quran tertentu untuk dihafaz mereka dan mempelajari pengajaran ayat daripada baginda.

"الصلوة معرج الموئمنين"

Solat adalah tangga pengangkat orang-orang yang beriman.

i.      Menukar Pendirian Dalam Agama

Barangkali merupakan suatu keberatan kepada pembaca untuk mengubah pendirian beragama yang selama ini telah menjadi suatu ukuran piawai dalam diri pembaca dan juga ukuran masyarakat, yang pembaca berada dalam kalangan mereka. Keberatan seperti ini telah berlaku kepada penulis memandangkan segala sesuatu seolah-olah perlu ditakrif kembali untuk memperolehi suatu kesegaran baru dalam memahami agama ini selaku Ad-Din. Perkara seperti ini telah berlaku kepada para sahabat R.A.H.M dahulu apabila datang perintah supaya mereka beralih arah kiblat yang jauh meninggalkan arah kiblat sebelumnya yang selama ini mereka menghadap ke arahnya (2:143). Bahawa tujuan mengubah pendirian sedemikian adalah supaya terbukti kepada Tuhan, sesiapakah dalam kalangan umat telah bersedia menganut ajaran Tuhan melalui Al-Quran tanpa ragu-ragu sekalipun hal itu adalah suatu keberatan untuk mereka, sekiranya mereka tidak berpetunjuk dengan petunjuk Al-Quran. Sesungguhnya petunjuk adalah petunjuk Tuhan, tugas Jibril A.S. hanya menyampaikan dan menyaksikan. Begitu juga tugas Muhammad RasululLah S.A.W. adalah penyampai ayat-ayat Tuhan kepada para sahabat R.A.H.M dan menyaksikan mereka dengan contoh-contoh As-Sunnah yang mampu baginda tunjukkan. Begitu juga para sahabat baginda, hanya penyampai kepada tabi'in selaku penyaksi kepada tabi'in dan caramana tabi'in beriman akan disaksikan oleh sahabat. Daripada tabi'in kepada tabi' tabi'in dan seterusnya mereka yang menuruti kaedah mereka itu dari semasa ke semasa sehingga menjelang hari kebangkitan. Tiada keraguan dalam hal ini bahawa agama ini bukanlah merupakan suatu warisan keturunan atau sebagainya. 

ii.     Mengapa Mereka Berupaya Melakukan Semua Ini?

Dari permulaan surah ini ada mengkhabarkan tentang penyebab berlakunya kerosakan sehingga mengakibatkan lemahnya lapisan langit dan penderitaan yang dialami manusia pada ketika itu. Demikian itu adalah merupakan pengajaran ayat yang nyata terkini menampakkan ta’wilnya sedikit demi sedikit. Namun disebabkan oleh sikap manusia suka untuk mendustai ayat-ayat Tuhan sejak dari dahulu, umat ini mengalami pelemahan sehingga tidak berupaya membentuk suatu contoh pekerjaan yang membawa kebaikan sama ada kepada kehidupan mereka sendiri bahkan terhadap alam sekitarnya melainkan sebahagian kecil mereka. 

Kerosakan yang berlaku terhadap alam ini sebenarnya terdapat hubungkait dengan sikap manusia itu sendiri dalam melaksanakan peranan berpenghidupan. Apabila keadaan alam ini menuju kepada sesuatu yang mulai parah, mereka yang berada dalam kalangan golongan ingkar, terpaksa memain peranan untuk melakukan sesuatu memulihkan keadaan yang pastinya mereka akan gagal untuk melaksanakannya. Tinggallah baki golongan yang beriman berhimpun semula untuk mempelajari sedikit demi sedikit darihal ayat-ayat Tuhan dan mereka melakukan apa yang terdaya daripada yang diperintahkan berdasarkan pengajaran daripada ayat-ayat suci. Mereka mempelajari hakikat kejadian alam, serta bahan-bahan yang merbahaya yang dapat membawa kesan pencemaran, yang merupakan sesuatu yang tidak dapat dipelajari oleh golongan ingkar.

Dalam pada itu aktiviti mereka berpenghidupan, mereka bataskan terhadap praktik yang mesra alam dan mereka sangat cermat menggunakan bahan-bahan lain supaya tidak membawa kerosakan kepada alam ini. Mereka berusaha menyediakan suatu kaedah untuk berkebun secara yang dapat memberi gerak kerja pemulihan kepada alam persekitaran mereka bahkan terhadap persekitaran yang lain

        
Al-Qur'an perlu dibaca dan diketahui maknanya. Kajian perlu dilakukan 
terhadapnya. Solat malam yang didirikan antaranya adalah bertujuan 
untuk menghayati Al-Qur'an yang dibaca. Kefahaman itu kemudiannya 
dipraktikkan secara bersama-sama. Amalan berpuasa mencerdaskan 
fikiran dan memudahkan pemahaman terhadap ayat-ayat Al-Qur'an 
dan  zikir adalah munajat,  mengharapkan pertolongan daripada 
Tuhan dalam mempraktikkan Al-Qur'an.


No comments:

Post a Comment

Popular