SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, January 24, 2015

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 35 -- MEREKA ITU DALAM KEBUN

اولئك فى جنت مكرمون

Mereka itu dalam kebun dimuliakan.

mereka (yang demikian sifatnya) ditempatkan di Dalam syurga Dengan diberikan penghormatan.

i.       Mereka Melakukan Kerja Pemulihan

Mereka bukan penyumbang terhadap kemusnahan tempat tinggal, lantaran usaha yang mereka laksanakan secara berhati-hati dan berjimat cermat. Mereka menghasilkan produk pekerjaan mereka yang dihargai oleh manusia seluruhnya. Mereka bukan manusia yang terburu-buru menuju tempat pekerjaan, terburu-buru dalam membelanjakan hasil yang mereka perolehi secara gelojoh. Bagi mereka suatu penghidupan yang patut dan hubungan sesama mereka sangat harmoni. Inilah suatu contoh kehidupan yang harus dipelajari oleh manusia seluruhnya. Namun mahukah golongan ingkar, yang selama ini bermegah dengan 'pencapaian' mereka, turut serta melakukan perubahan? Mereka kononnya telah bersedia dengan tempat-tempat perlindungan yang dijangka kebal, sentiasa berusaha menidakkan pendirian golongan yang beriman. Mereka sebenarnya tidak serik.

ii.     Wasathiyah Yang Dianggap Moderat 
        Atau Liberal

Menggunakan hujah ayat Al-Quran yang sama iaitu 2:143, ramai telah menafsir ayat ini sebagai hujah, bahawa agama ini telah menganjurkan umat ini supaya mengambil pendirian wasath iaitu pengamalan yang bersifat moderat atau liberal. Mereka memperkenalkan istilah muslim moderat atau muslim liberal supaya mereka menjadi masyarakat yang amat mudah mesra dengan golongan bukan muslim yang kononnya untuk tujuan dakwah, agar dakwah mereka dapat disebarkan kepada golongan bukan muslim dengan lebih berkesan. Bahkan mereka menggunakan istilah sedemikian agar tampak bahawa mereka ialah golongan yang mengamalkan kesederhanaan yang tidak terlalu ekstrem atau terlalu fanatik. Mereka bukan komunis dan bukan juga kapitalis tetapi antara keduanya, namun negara mereka jua yang paling banyak masalah pergolakan sosial serta kemiskinan. Mereka tidak terlalu mengejar dunia dan tidak juga terlalu mengejar akhirat, namun kemiskinan ada dalam kalangan mereka tanpa pembelaan. Mereka melupai pengajaran bahawa ayat tentang wasath sedemikian hanya ditujukan kepada para sahabat R.A.H.M. dan tabi'in selepas itu yang merupakan umat yang terbaik, yang akhirnya kesaksian sampai kepada RasululLah S.A.W.

Mereka melupai pengajaran bahawa umat 'wasath' adalah hanya kepada mereka yang melaksanakan kerja-kerja kerasulan, yang mereka itu mengambil kesaksian dalam syahadah mereka. Mereka berpesan-pesan dengan kebenaran, kesabaran dan kasih sayang sesama mereka. Berbeza sungguh dengan 'ulama-ulama' masakini yang hanya memenuhi sebahagian besar masa mereka di pejabat. 'Ulama-ulama' sedemikian tidak pernah 'terjun' ke gelanggang masyarakat untuk melihat kedha'ifan umat. Mereka gagal untuk membentuk kuliah tertutup untuk berbincang sesama mereka mengatur strategi agar nasib umat terbela.


Golongan Ingkar Melingkungi dan 
Mengejek Golongan Beriman

Ukuran bagi golongan ingkar adalah status dalam kehidupan mereka. Dengan sistem yang mereka perkenalkan, mereka cuba membuktikan keupayaan mereka membangunkan kehidupan ini dengan pelbagai bentuk pembangunan. Apabila terdapat panduan suci yang cuba memperbetul tindakan mereka, mereka memandangnya dengan pandangan sinis, lantaran contoh sedemikian hanya dianuti oleh kebanyakan daripada golongan yang mereka pandang rendah. Adakah mereka tidak mempelajari bagaimana kesudahan pembangunan yang dihasilkan oleh Fir'aun dan pengikutnya? Sekalipun mereka merupakan golongan yang banyak mengkaji sejarah dan peninggalan silam, rupanya mereka tidak mempercayai bahawa kemusnahan umat-umat terdahulu adalah disebabkan oleh keingkaran mereka kepada Tuhan. Umat-umat dahulu melakukan kerja yang mencari nahas menjemput kemusnahan akibat dari tangan-tangan mereka, lalu Tuhan mengagendakan kemusnahan untuk mereka. Semua bencana yang berlaku adalah disebabkan mereka tidak ingin mendengar apa yang dikatakan oleh rasul. Atas keutamaan status, mereka hanya sanggup beriman sekiranya rasul dan pendakwah-pendakwah adalah mereka yang ada kedudukan dalam sesebuah negara.





No comments:

Post a Comment

Popular