SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, January 6, 2015

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 32 -- MEREKA YANG MEMELIHARA AMANAT


والذين هم لامنتهم وعهدهم رعون

Dan orang-orang yang mereka terhadap amanat mereka dan perjanjian mereka, suatu pemeliharaan.

dan mereka Yang menjaga amanah dan janjinya;

KEENAM : MEREKA YANG MEMELIHARA AMANAT

Antara amanah yang besar kepada umat ini adalah darihal mempertahankan pemelihara yang amanah. Sesungguhnya amanah pernah cuba dipertanggungjawabkan kepada langit dan gunung-gunung namun semuanya menolak disebabkan ketidak upayaan lalu amanah itu dipikulkan kepada manusia dan manusia menerimanya dalam keadaan jahil memerlukan pimpinan. Perkataan رعون merujuk kepada pengertian yang luas yang bukan sekadar darihal menjaga hak pihak lain. رعون lebih merujuk kepada pemelihara dan رعية adalah merujuk kepada perkara yang dipelihara.



Pemimpim yang memelihara amanat, akan sentiasa 
mendapat tempat di hati rakyat,

i.   Pemeliharaan Amanah

Walaupun terjemahan dapat dinyatakan secara umum, penulis lebih menghampiri kepada konteks ayat yang perlu dihubungkaitkan dengan himpunan ayat yang mengkhabarkan tentang kejadian kerosakan alam, berhubungkait dengan pemeliharaan amanah. Alam ini adalah amanah Tuhan yang memerlukan pemeliharaan, pemeliharaan hanya boleh dilakukan berdasarkan ilmu yang benar yang tidak semestinya berdasarkan penemuan saintifik Barat yang mereka pelopori selama ini. Barat, telah mengagungkan penemuan mereka dengan kecanggihan menggunakan superkomputer bagi membentuk simulasi terhadap banyak kejadian yang berlaku di bumi ini. Mereka ini hanyalah sekadar penyaksi kepada kejadian kemusnahan demi kemusnahan lalu mengembar gemburkan kepada seluruh manusia atas kecanggihan mereka mengesan perubahan yang bakal berlaku.

Namun, apakah sumbangan mereka untuk memulihkan alam sekitar daripada kerosakan yang berlaku? Di manakah kempen-kempen mereka yang mengajak umat manusia sehingga membawa pemulihan besar. Kepada bangsa Arab yang kepimpinan mereka silih berganti antara satu bani kepada bani-bani yang lain, sehingga Tuhan telah limpahkan kekayaan petroleum kepada mereka. Adakah hasil petroleum dapat mereka manfaatkan untuk kestabilan alam ini yang merupakan amanah Tuhan? Atau mereka lebih gemar manusia menggunakannya secara berlebih-lebihan sehingga mengakibatkan lebihan haba terbebas ke persekitaran pada kadar perlepasan yang tinggi berbanding penyingkirannya. Jadilah bumi ini panas akibat kerakusan mereka. Peningkatan karbon dioksida mengakibatkan bumi ditumbuhi kulat dengan banyaknya, seolah-olah tanah di bumi menjadi media nutrien yang telah basi menunggu masa untuk dilupuskan.

ii.    Kepimpinan Ahlul Bait

Dalam beberapa surah selepas ini, ada dibincangkan tentang individu yang layak dilantik sebagai imam yang akan menerajui umat demi melaksanakan pemeliharaan amanah. Individu yang telah direstui Tuhan berdasarkan ayat-ayat daripada kitab suci, haruslah daripada Ahlul Bait RasululLah S.A.W. yang kepimpinan mereka sentiasa didustai oleh bangsa-bangsa. Sila rujuk surah Tin dan Zaitun. Tentunya terdapat bangkangan daripada ulama-ulama berfikiran liberal yang diberi gaji untuk menidakkan perintah Tuhan darihal amanah keimaman, harus diserahkan kepada kepimpinan Ahlul Bait. 'Ulama' seperti mereka ini adalah penyumbang kepada terbentuknya pemerintah-pemerintah yang zalim sehingga akibatnya, telah terjadi bencana yang berat ke atas umat Islam. Bencana-bencana itu adalah seperti peristiwa pencabulan tentera Yazid ke atas Madinatul Munawarah, serangan tentera Mongol ke atas Iraq dan pembunuhan beramai-ramai ke atas golongan Alawiyyin semasa ibadah haji suatu masa dahulu, atas arahan khalifah umat Islam sendiri yang direstui oleh ilmuwan-ilmuan mereka.  Bencana demi bencana terus berlaku ke atas umat disebabkan hilangnya amanah dari tangan umat ini.

Tentangan terhadap pemerintahan mereka ini telah berlaku dari dahulu sehingga terbentuknya kumpulan Ar-Rafidhah, yang ‘ulama-ulama’ mereka mengajak manusia mengabdikan diri kepada Ahlul Bait, yang juga bukan merupakan perintah Tuhan. Ahlul Bait, yang menjadi sembahan puak Ar-Rafidhah dan dimusuhi oleh kepimpinan Bani Umayyah, akhirnya menjauhi diri daripada fitnah-fitnah tersebut ke negara-negara bahagian barat dan timur seperti Mesir hingga Maghribi, Afghanistan, Pakistan hingga ke Nusantara.

iii.    Amanat Yang Hilang Daripada Umat

Hanya pemimpin-pemimpin yang berilmu dengan ilmu-ilmu Tuhan dan ayat-ayat suciNya sahaja dalam kalangan Ahlul Bait, dapat memegang amanah membawa umat manusia kepada suatu kehidupan yang bermakna, persekitaran yang baik serta keharmonian hidup bermasyarakat. Telah terbukti pemimpin-pemimpin daripada Bani Umayyah mengakibatkan terjadinya pembunuhan beramai-ramai umat Islam, tidak dapat mereka pertahankan. Pemimpin-pemimpin bani Abassiyyah akhirnya menyerahkan amanah kepimpinan umat kepada bangsa-bangsa sehingga menghilangkan kekuatan kesatuan umat Islam. Pemimpin-pemimpin daripada kerajaan Fatimiyyah naungan ‘ulama-ulama’ mereka, sanggup memutuskan untuk menggali kubur-kubur sahabat nabi daripada Ahlul Bait yang lain seperti Khalifah Abu Bakar R.A. Khalifah Umar R.A. sehingga penggali-penggali itu sendiri ditimpa bencana sebelum dapat menggali. Umat Islam akhirnya sampai masa perlemahan mereka akibat fatwa-fatwa ulama Wahhabiyyah yang mengampu pemerintah sehingga keperluan memahami dan mengamalkan Al-Quran oleh umat dicengkam dan dibekukan. Bahkan pernah ulama-ulama mereka memfatwakan bahawa penggunaan peralatan elektrik di Masjidil Haram adalah dilarang. Tinggallah Masjidil Haram dalam suasana gelap gelita dalam keadaan persekitarannya terang benderang. Kepentingan kekuatan besi yang harus diambil berat oleh umat ini untuk menegakkan agama Tuhan diabaikan begitu sahaja. 

Kini apabila umat Islam dibunuh beramai-ramai sehingga mencapai jutaan jumlahnya, tiada pemimpin-pemimpin umat ini sanggup menghadapi musuh bersama iaitu Yahudi Zionis dan Amerika Syarikat. Masing-masing mereka meredhai pembunuhan umat ini atas alasan kempen membenteras pengganas dan sebagainya. Mereka mabuk dengan kekayaan hasil jualan petroleum dan menggunakannya untuk tujuan berbuat maksiat. Akhir bagi kepimpinan mereka akan terjadi sedikit masa lagi apabila mereka berbunuh-bunuhan sesama sendiri merebut tahta pemerintahan mengabaikan umat Islam dianiaya semasa melaksanakan ibadah suci.

iv.    Harta Yang Perlu Diperluaskan

Apabila amanah berjaya dipegang oleh kepimpinan yang benar, yang mengamalkan sunnah RasululLah S.A.W. dalam kalangan Ahlul Bait, urusan pengagihan harta akan merata terhadap umat ini. Mereka tidak lagi perlu bersusah payah untuk mendapatkan sesuap rezeki dengan melakukan kerosakan terhadap alam sekitar. Umat ada tanggungjawab darihal mentaati pemimpin dan pemimpin ada tanggungjawab mengambil nasihat imam  dalam memelihara rakyat dan seterusnya mengarahkan mereka melakukan kerja-kerja pemulihan berdasarkan panduan kitab suci yang mereka pelajari. Maka kewajiban umat ini adalah berusaha untuk mendapatkan semula keimaman Ahlul Bait sebagaimana yang diperintahkan supaya unsur-unsur ketamakan yang menguasai pemerintahan dapat dihapuskan sama sekali.

v.     Umat Yang Menderita Akibat 
        Perjanjian Yang Dirobek

Cukuplah dengan mengambil iktibar kekesalan sahabat RasululLah, Muawiyah bin Abi Sufyan R.A. yang memaksa kekhalifahan berada di bawah tangan beliau apabila beliau sendiri gagal mengembalikan kekhalifahan kepada Ahlul Bait sebagaimana yang dijanjikannya sekitar 1400 tahun yang lalu. Lalu amanah kekhalifahan dirampas oleh Yazid, anaknya itu yang memporak perandakan perpaduan umat Islam dengan memungkiri perjanjian memelihara umat ini, sehingga pernah ditentang oleh Ahlul Bait sendiri, akibat tindakan tenteranya. Apabila terdapat dalam kalangan keturunan mereka yang ada hubungan darah dengan Ahlul Bait seperti Khalifah Umar bin Abd. Aziz, mereka membunuhnya dengan meracuninya sehingga menemui ajal. Namun semua yang terjadi adalah ketentuan Tuhan, yang kita semua akan kembali kepadaNya, yang mahu memperlihatkan kepada semua, apakah perkara-perkara kemudharatan yang bakal berlaku apabila amanah ini berada di bawah penguasaan yang lain daripada apa yang diperintahkan? Manusia secara keseluruhannya begitu menderita di bawah ajaran Komunis, Kapitalis, Yahudi, Kristian dan golongan bani-bani yang merampas hak.




No comments:

Post a Comment

Popular