SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, January 30, 2015

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 36 -- MEREKA MERENUNG KE ARAHMU


فما لالذين كفروا قبلك مهطعين

Maka mengapakah bagi orang-orang yang telah ingkar mereka, di hadapanmu, yang merenung?

maka apakah Yang menyebabkan orang-orang kafir, Yang menentangmu (Wahai Muhammad) datang berkejaran ke sisiMu -

i.    Adakah Benar Risalah Ini? (Biar betul)

Mereka memandang dengan pandangan tajam, memikirkan ayat-ayat yang disebutkan oleh RasululLah S.A.W. tentang bencana yang akan menimpa mereka akibat perbuatan tangan-tangan mereka sendiri yang lahir daripada sikap mereka. Mengapa orang yang seperti Muhammad (S.A.W) merupakan orang yang harus berkata-kata tentang bencana yang akan menimpa mereka? Itu pada zaman RasululLah S.A.W. dahulu. 

Persoalan yang serupa kini, mengapakah golongan manusia yang mereka pertimbangkan sebagai dhaif dari negara yang mereka anggap kurang maju, harus memperkatakan sesuatu yang mereka  anggap hanya hak mutlak mereka untuk bercakap tentang perihal nasib dunia ini? Iaitu tentang bencana yang akan berlaku di dunia ini kesan daripada perbuatan mereka.

ii.    Bencana Yang Telahpun Banyak

Kita dapati pada waktu ini, bencana terlalu banyak berlaku di negara-negara yang dikatakan sangat maju seperti Amerika Syarikat, Belanda, negara-negara Scandinivia, China dan Jepun yang merupakan pengamal aktif aktiviti pertanian moden. Walhal mereka dengan kecanggihan mereka, tidak dapat mengesani punca terjadinya bencana. Apakah yang tiada pada mereka? Mereka memiliki sistem pengiraan ramalan cuaca yang canggih sehingga diimport sendiri oleh negara-negara umat Islam. Mereka jualah pelopor teknologi satelit yang dapat memerhatikan corak perubahan suhu dunia. Mereka memiliki sistem pengairan yang terkawal untuk penghasilan tanam-tanaman yang memberi hasil yang banyak serta baik. Namun masih mereka ditimpa bencana yang kerap sepanjang tahun.

iii.   Tidak Serupa Di Negara Membangun

Lalu mengapakah bencana sedemikian jarang berlaku di negara-negara yang mereka anggap mundur atau kurang membangun? Apakah lebihnya negara seperti ini berbanding negara mereka? Tidakkah mereka juga mengamalkan sebahagian daripada teknik pengamalan mereka darihal teknologi pertanian sehingga sekali sekala bencana berlaku juga di negara-negara membangun? Tentang infrastruktur, wajarkah dibeza-bezakan pembangunan yang serupa coraknya yang terdiri daripada rumah-rumah kediaman dan bangunan-bangunan perniagaan yang dibangunkan secara intensif meniru sunnah kehidupan negara-negara ‘maju’. Namun disebabkan negara-negara membangun baru sahaja berjinak dengan teknik kemajuan yang dipelopori oleh bangsa Barat, kadar kemusnahan yang dialami mereka adalah rendah.





No comments:

Post a Comment

Popular