SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Wednesday, February 27, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 17 -- GOLONGAN SESAT DIUJI SEPERTI PARA SAHABAT KEBUN DIUJI



انا بلونهم كما بلونا اصحب الجنة
اذ اقشموا  ليصرمنها مصبحين

Sesungguhnya Kami, telah pasti mendatangkan bala Kami akan mereka, sebagaimana telah mendatangkan bala Kami akan sahabat-sahabat kebun, tatkala telah bersumpah mereka, bahawa benar-benar mereka menuai (hasil) daripadanya seawal-awal pagi.

Sesungguhnya Kami telah timpakan mereka Dengan bala bencana, sebagaimana Kami timpakan tuan-tuan punya kebun (dari kaum Yang telah lalu), ketika orang-orang itu bersumpah (bahawa) mereka akan memetik buah-buah kebun itu pada esok pagi; -

i.   Mereka Terlalu Yakin Memperolehi Hasil

Demikian itulah kesombongan atas segolongan manusia yang menyangka akan menjadi kaya raya dengan hasil tanaman, sedangkan pemberian sedemikian adalah usaha Tuhan menumbuhkan tanam-tanaman berkenaan. Mereka ini tidak langsung memikirkan untuk mengurangkan bebanan golongan yang menghadapi kesukaran hidup. Mereka menganggap golongan dhaif hanyalah merupakan golongan yang mendatangkan bebanan kepada mereka. Sedangkan Tuhan tidak menciptakan bumi ini semata-mata untuk mereka sahaja yang mendiami.

ii.   Ketamakan Dalam Pekerjaan

Bukan sahaja sebahagian manusia sungguh tamak darihal pekerjaan-pekerjaan ladang, bahkan mereka sangat tamak darihal pekerjaan perniagaan dan kerja-kerja pembangunan. Dalam industri pertanian, mereka sanggup membunuh lebihan-lebihan hasil tani dan ternakan demi untuk mengawal harga pasaran. Mereka tidak bersedia bersadaqah terhadap lebihan hasil pekerjaan mereka. Akibatnya, golongan yang dhaif akan berusaha dengan apajua cara sekalipun demi mendapatkan makanan dan keperluan-keperluan yang lain sehingga mengakibatkan mereka dipergunakan untuk melakukan pekerjaan yang merosakkan. Di banyak negara, golongan dhaif terpaksa mengambil upah melaksanakan kerja-kerja di kilang-kilang perusahaan yang mencemari alam sekitar dan manusia, dengan bahan-bahan kimia tertentu, mengakibatkan perbelanjaan besar negara untuk tujuan pembersihan dan perbelanjaan kesihatan.




No comments:

Post a Comment

Popular