SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, July 26, 2018

SURAH AS-SABAK AYAT 15 -- NEGERI SABAK YANG ADA TANDA

ﻟﻘﺪ ﻛﺎﻥ ﻟﺴﺒﺈ ﻓﻰ ﻣﺴﻜﻨﻬﻢ ﺀﺍﻳﺔ

Demi sesungguhnya, telah ada ia, bagi Negeri Sabak itu, pada kediaman mereka, suatu tanda

Demi sesungguhnya, adalah bagi penduduk negeri Saba’ satu tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu:

i.       Tanda Di Negeri Sabak

Pengajaran Al-Qur’an tentang perlunya sikap bersyukur terhadap kurniaan Tuhan, terdapat tandanya yang dapat diperhatikan di negeri Sabak. Negeri Sabak merupakan negeri yang baik, Tuhan Maha Mengampuni, akhirnya binasa disebabkan perlakuan penduduk dan kepimpinan negerinya yang tidak mahu mensyukuri nikmat Tuhan. Mereka memilih corak kehidupan gelojoh sehingga akhirnya mereka terpaksa meninggalkan negeri mereka sendiri yang telah mereka diami dalam tempoh yang lama. Mereka akhirnya berpindah jauh untuk mendapatkan kehidupan baru di negeri-negeri lain. Sebagaimana yang disebutkan pada ayat-ayat sebelum ini, teknologi yang diamalkan di negeri Sabak adalah warisan kerajaan Nabi Sulaiman A.S., yang memperolehi petunjuk dari Tuhan. Akan tetapi, corak kehidupan umat yang meninggalkan amalan bersyukur, mengakibatkan mereka akhirnya menerima padah. 

ii.      Perlakuan Tidak Mensyukuri

Penulis sengaja membandingkan negeri Sabak yang pernah wujud suatu ketika dahulu dengan negeri ini – negeri Perak Darul Ridzuan. Perlakuan penduduk negeri Sabak, yang pernah wujud suatu ketika dahulu telah mula menular ke negeri ini sehingga rata-rata mereka telah menunjukkan sikap kurang mensyukuri nikmat Tuhan. Satu-satunya negeri di negara ini, yang penduduknya amat berbangga mengamalkan sikap “biar pape asal bergaye”. Suatu peribahasa yang pastinya akan membawa mudharat yang besar kiranya diamalkan berterusan.


Bukan mudah untuk mengubah budaya
"Biar Pape Asal Bergaye" sekiranya
tidak dimulai sendiri oleh pemerintah.

Penulis tidak berhajat untuk menyebut bencana yang bakal terjadi. Cukuplah dengan membuat perbandingan perlakuan umat terdahulu yang dicontohi oleh umat masa kini, telah mendedahkan kita kepada bahaya tertentu. 

Keadaan dunia yang terus dibiarkan,
pasti akan memilih kita untuk menjadi 
mangsa suatu hari nanti.

No comments:

Post a Comment

Popular