SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, July 7, 2018

BANGSA JIN YANG MERASA TERHINA


ﺍﻥ ﻠﻭ ﻜﺎﻧﻭﺍ ﻳﻌﻠﻤﻭﻥ ﺍﻠﻐﻳﺏ
 ﻤﺎ ﻠﺑﺛﻭﺍ ﻓﻰ ﺍﻠﻌﺫﺍﺐ ﺍﻠﻣﻬﻳﻥ


Bahawa kiranya telah adalah mereka, mereka mengetahui akan yang ghaib itu, tidak telah tinggal mereka dalam siksaan yang hina.

Syaitan Yang Merasa Terhina

Mematuhi arahan Tuhan adalah suatu kemuliaan. Namun menurut tanggapan bangsa jin, mematuhi arahan Tuhan untuk berkhidmat kepada manusia adalah suatu kehinaan. Apatah lagi kiranya individu manusia yang bangsa jin diarah untuk berkhidmat itu telah meninggal dunia. Perkara tentang sikap bangsa jin ini sebenarnya telah menjalar sehingga kini apabila didapati sebahagian besar mereka, tidak bersedia untuk mematuhi arahan Tuhan dalam hal berselawat kepada junjungan RasululLah S.A.W, yang telahpun lama wafat. Dan dalam kalangan bangsa jin yang beragama Islam, kebanyakan mereka memilih untuk meringkaskan amalan selawat kepada RasululLah S.A.W. dalam tahiyat akhir daripada ibadat solat mereka. Mereka berbangga untuk menjadi hamba Tuhan yang warak tetapi tidak bersedia untuk berselawat kepada RasululLah S.A.W. serta ahli keluarga baginda dengan sebenar-benar selawat.

Sebenarnya sikap ini adalah merupakan contoh warisan sikap Iblis, yang enggan mematuhi arahan Allah S.W.T supaya sujud kepada Nabi Adam A.S., bapa kepada umat manusia. Kiranya dalam hidup Nabi Adam A.S. dahulu, Iblis telah enggan untuk bersujud kepada baginda atas sifat keangkuhan Iblis itu sendiri, apatah lagi masakini, setelah sekian lama Nabi Adam A.S. wafat, ia masih enggan melakukannya kerana masih menuruti penyakit angkuhnya itu. Iblis sebenarnya masih enggan untuk menundukkan keangkuhannya itu, sedangkan para malaikat dan sebahagian besar umat manusia bersedia untuk melakukannya sehingga kini. Keengganan sebahagian besar bangsa jin untuk mematuhi arahan Tuhan dalam hal ini, telah menjadikan mereka bangsa yang hina. Akibatnya, mereka suka berlaga sesama sendiri dan amat gemar mengadu domba serta menghasut sesama mereka dan juga umat manusia untuk bermusuhan.



No comments:

Post a Comment

Popular