SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, July 13, 2018

KECANGGIHAN TEKNOLOGI BELUM TENTU DAPAT MENGATASI BENCANA



Siapakah yang berani menyatakan bahawa pembangunan kerajaan silam tidak secanggih sebagaimana pembangunan yang terdapat pada zaman ini? Di mana dia, kerajaan dunia yang wujud pada masa kini, telah memiliki teknologi yang setanding dengan teknologi yang diamalkan oleh Nabi Sulaiman A.S.? Di manakah dia contoh peralatan yang direkacipta pada masa ini, dapat dikawal dengan menggunakan ‘roh’ yang dapat dipindah-pindahkan, sepertimana penggunaan tamathil yang wujud pada zaman itu?

Kita tak perlu risau - Usaha meniru teknologi silam 
seperti teknologi pada zaman Nabi Sulaiman A.S.,
adalah sesuatu yang pasti gagal untuk dimajukan.

Pelajaran yang dapat dipelajari setakat ini menunjukkan betapa kecanggihan teknologi yang diperolehi pada zaman Nabi Sulaiman A.S. sebenarnya telah mengatasi segala bentuk teknologi yang didapati masakini. Namun kecanggihan itu, tidak dapat membantu penduduk negeri Sabak untuk mengelak tragedi yang terjadi di negeri mereka sesudahnya. Penyebabnya adalah kerana keingkaran dan keangkuhan mereka terhadap panduan Tuhan yang diwarisi generasi ke generasi. Apa benarkah, manusia pada saat ini telah mencapai teknologi yang lebih canggih berbanding teknologi yang dipelopori oleh Nabi Sulaiman A.S? Kalau begitu mengapa terlalu banyak bencana masih juga berlaku dan mengapa teknologi manusia masakini, masih tidak dapat mencegah atau mengurangi kejadian bencana? Atau sekurang-kurangnya, dapatkah teknologi sedia ada dapat digunapakai untuk meramal dengan baik sebarang kejadian bencana yang dijangka bakal terjadi supaya dapat mengurangi bilangan korban atau kemalangan?

Oleh itu adalah lebih baik kita buang saja keegoan diri dan kembali merujuk kepada panduan Tuhan dalam berpenghidupan. Perbincangan ayat-ayat selepas ini adalah contoh pelanggaran yang telah dilakukan oleh penduduk negeri Sabak suatu ketika dahulu. Akibatnya, mereka sendiri telah ditimpa bencana yang berat. Atas sebab itu sudilah kiranya kita menjadi hamba-hamba Tuhan yang bersangatan syukur terhadap apa-apa jua nikmat Tuhan dan bersangatan sabar dalam menghadapi liku-liku kehidupan.

Bencana Yang Dapat Terjadi Masakini

Apakah maka apabila teknologi secanggih seumpama sedemikian, yang diamalkan menurut kaedah Nabi Sulaiman A.S…, bencana dapat dihentikan atau dikurangi? Berapa banyakkah bencana yang telah terjadi waktu ini, yang kononnya projek-projek pembinaan yang dilaksanakan, dikatakan telah menuruti piawaian yang telah ditetapkan? Bukan kecanggihan yang penulis maksudkan untuk mengelak suatu bencana, tetapi ketaqwaan kepada Tuhan dan berhati-hati dalam pekerjaan dengan cara menuruti panduan Tuhan. Langkah-langkah seperti ini adalah DIHARAP dapat mengurangi kejadian bencana serta mengurangkan kesan bencana yang bakal terjadi. Sekurang-kurangnya kita dapat sampai ke suatu tahap yang memungkinkan kita dapat mengetahui punca-punca sebenar penyebab bencana dan seterusnya dapat mempersediakan sesuatu bagi mengurangi kesan bencana yang dijangka bakal terjadi. 

Sebagai contoh, kita telah pelajari sebelum ini bahawa bahan buangan manusia dan haiwan seperti urea dan ammonia, dapat membawa kesan yang dahsyat dalam tempoh masa yang panjang. Dan kita juga telah mengetahui, kekuatan sesuatu peralatan pembinaan, dapat musnah apabila sentiasa terdedah kepada bahan-bahan seumpama itu. Oleh itu dalam kes takungan air empangan, kerja-kerja sampingan seperti penternakan ikan air tawar secara intensif, tidak harus dilaksanakan di tempat yang sama. Sekalipun usaha sedemikian dikatakan dapat menyediakan bekalan baja asli seperti baja E.M. secara berpanjangan untuk tujuan kesuburan tanaman, kesan jangka panjangnya adalah kegagalan terhadap ikatan konkrit tembok empangan yang akan melepasi tahap ‘offset’, jika dibiarkan berterusan. Empangan – walau dibina sekukuh mana sekalipun, akhirnya akan pecah dan kejadian ini tentunya membawa bencana yang berat kepada umat yang tidak tahu mensyukuri kurniaan Tuhan. Perkara inilah yang mungkin menjadi salah satu punca, sehingga terjadinya peristiwa banjir Arim, yang membawa kemusnahan kepada penduduk negeri Sabak suatu ketika dahulu. 

Peristiwa bencana ini telah menjadi tajuk perbualan yang panjang kepada umat terdahulu sehinggalah umat terkini dan perkara ini telah direkodkan dalam kitab suci Al-Quran. Apakah pengajarannya untuk umat masakini? Oleh kerana penbangunan pengairan telah menjadi nadi kepada aktiviti kehidupan dan ekonomi negeri ini, kerajaan baru yang telah ditubuhkan, harus mengambil berat tentang perkara ini. Mereka juga harus mengambil berat terhadap sebarang aktiviti pertanian terutamanya yang berada di tanah tinggi, di lereng-lereng bukit dan juga di kawasan yang berhampiran dengan kawasan tadahan. Kita tentunya tidak mahu melihat bencana terjadi akibat kecuaian kita melaksanakan tanggung jawab kekhalifahan dan kita tentunya tidak sanggup menyaksikan ramai penduduk negeri ini ditimpa pelbagai bentuk penyakit. 


Tempoh hayat sesuatu projek pembangunan 
sehingga berlaku kemusnahannya, kini berlalu 
semakin singkat. Manusia sering melupakan 
faktor perubahan alam yang terjadi masakini.


No comments:

Post a Comment

Popular