SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, July 19, 2018

KEDEGILAN UMAT YANG MEMBAWA BENCANA



Berdasarkan pengajaran ayat setakat ini daripada Surah As-Sabak dan ayat-ayat sebelum ini, kita akan dapati perkara yang diberitahu melalui kitab suci adalah suatu yang pasti akan terjadi. Kehidupan manusia semakin lama semakin membingungkan, alam kediaman semakin lama semakin mendatangkan kebinasaan dan hal ini terjadi atas sebab kedegilan umat dan kepimpinan dalam menta’ati ajaran kitab suci.

Perkara yang dijelaskan melalui pengajaran surah As-Sabak ini telah diketahui tidak akan dipatuhi umat dan kita akan dapat memerhati kebinasaan yang semakin meningkat yang datangnya secara berandur-ansur. Jadi perlu apakah kita mengingatkan mereka lagi darihal bencana yang dapat terjadi? Melainkan kita lakukan persediaan untuk diri-diri kita sendiri. Sebelum datangnya bencana dalam tempoh yang panjang dan sebelum datangnya bencana Dajjal si penipu, marilah kita pelajari proses-proses yang akan terjadi dan seterusnya menyiapkan persekitaran yang sesuai dalam bentuk persediaan keperluan-keperluan asas serta kediaman yang lebih baik. Seterusnya apabila permulaan bencana dapat disaksikan, tempoh itu bukanlah tempoh untuk kita mentertawakan golongan yang degil, tetapi untuk memberi bantuan kepada mereka yang ingin kembali kepada ajaran Tuhan.

Sistem kehidupan yang dilalui oleh manusia akan binasa disebabkan dua punca yang dapat dikenal pasti.

         a.       Sifat tamak dan gelojoh dalam 
                   menghadapi kehidupan

         b.      Kekhuatiran kehilangan sesuatu 
                  yang dijangka akan dimiliki 

Atas sebab-sebab inilah mereka sanggup memilih untuk menolak panduan Tuhan dalam berpenghidupan. Mereka bukannya tidak mengetahui kebenaran dan mereka boleh memilih keimanan kalau mereka kehendaki, tetapi atas desakan salah satu daripada dua punca di atas atau kedua-duanya sekali, mereka sanggup memilih kekufuran. Berterusan mengingatkan mereka tentunya akan memenatkan individu pendakwah dan mereka ini haruslah dibiar berterusan dalam kekufuran. Sesungguhnya Tuhan tidak pernah memaksa manusia. Namun memilih untuk menerima panduan Tuhan, pada saat akhir sebelum datangnya bencana yang datang secara beransur-ansur itu, tentunya mendatangkan bahaya perselisihan umat.

i.       Sifat Tamak dan Gelojoh

Kita pelajari dahulu sifat tamak dan gelojoh dan bagaimana kedua-dua sifat ini dapat menjadi penyebab kepada kerosakan. Setiap pagi, setiap hari kita dapat melihat kesesakan di jalan-jalanraya, kerana hampir setiap umat bersiap awal-awal pagi, untuk ke tempat kerja masing-masing. Mereka seterusnya memenuhi jalan-jalanraya sebelah petangnya, setelah tamat bekerja, untuk terus pulang ke rumah masing-masing. 

         Keluar pagi-pagi, 
         pulang petang-petang ….
         Hujung bulan dapat gaji, 
         ke kaunter ... untuk bayar hutang .

Bebanan hutang yang semakin meningkat mengakibatkan sebahagian besar ahli masyarakat semakin menjadi gila. Keupayaan mereka untuk berbelanja semakin merosot dan kitaran ekonomi umat, semakin lama menjadi semakin perlahan. Sifat tamak dan gelojoh sebenarnya telah diserlahkan dengan perlumbaan mereka untuk memiliki rumah-rumah serta kenderaan serba mewah. Mereka menjadi sedemikian semata-mata atas desakan kemegahan dan kekhuatiran menjadi bahan hinaan pihak lain, kiranya memilih hidup sekadar cukup.

         Mereka menjadi seperti angkut-angkut …
         Melabur untuk pembinaan 
                  demi pembinaan …
         Bangunan-bangunan yang akhirnya ...
                  dibiar reput ….
         Tidak dapat dimanfaatkan, 
                  kerana bebanan hutang orang ramai
                  yang semakin menekan .

Tenaga mereka akhirnya diperah dan mereka dikerah seperti tikus-tikus kerahan mencari gembira. Atas keupayaan membayar hutang yang semakin merosot, akhirnya peningkatan KDNK negara semakin susut. Bank pusat tidak mempunyai pilihan dan memerlukan dana segera yang besar, untuk dipulangkan kepada pelabur-pelabur bond dan sukuk, (sebagai bukti kemampuan negara dalam mengurus hutang negara — supaya pelabur-pelabur terus sahaja melabur pada tahun-tahun selanjutnya). Dana harus diterima daripada pemerintah dan bukannya pulangan benar pelaburan.

Sampai ke suatu tahap, pemerintah tidak mempunyai pilihan… terus sahaja arahkan pegawai-pegawai buat kerja gila. Lalu diwujudkan sistem saman kepada para pengusaha, sebagai suatu bentuk samun gaya baru. Saman ke atas pemandu, cukai berganda kepada peniaga dan pengguna, rampas dan sita harta kontraktor-kontraktor serta pegawai-pegawai tinggi atas pelbagai tuduhan rasuah, salah guna kuasa dan sebagainya dan juga penalti besar ke atas peniaga-peniaga hanya kerana sedikit kelewatan penghantaran laporan syarikat SDN BHD.

Kami sebagai rakyat kini tidak lagi gembira. Hasil rakyat dirampas sementara golongan susah pula perlu dipujuk. Bantuan Rakyat Satu Negara perlu diperluaskan untuk meraih undi lebih besar dalam pilihanraya. Pelbagai bentuk bantuan pinjaman diperkenalkan supaya rakyat menjadi lebih rajin bekerja. Mereka bekerja siang dan malam seperti ‘anjing berkaki kejang’ yang menanggung matahari dan bulan, sepertimana yang digambarkan melalui logo bank pusat.
'Kijang berekor panjang’ yang menanggung
matahari dan bulan, memberi gambaran 
rakyat yang perlu bekerja siang dan 
malam demi negara.

Untuk membuktikan keadaan adalah baik dan terkawal, sepertimana yang seringkali ditulis oleh pengawal-pengawal keselamatan dalam buku log laporan harian mereka, mereka perlu dipakaikan dengan pakaian yang kemas dan anggun, bersih lagi berseri. Seolah-olah syarikat tempat mereka bekerja adalah syarikat yang berdaya maju dan memiliki kedudukan ekonomi yang kukuh. Wal asal balik hasil, bayaran gaji perlu dipotong setiap bulan dengan berbagai-bagai alasan. Jumlah kemudahan yang disediakan tidak memadai dan mereka dicabar untuk tulis surat berhenti, ekoran “cakap banyak”. Sekalipun pulangan tahunan kepada pelabur-pelabur saham dinaikkan tinggi sedikit daripada kebiasaannya, pegawai-pegawai yang melaksanakannya mengeluh panjang kerana bonus tahunan disusutkan, elaun O.T. dikurangkan dan mereka dikehendaki bersyukur dengan habuan yang mereka perolehi. Maklumlah… dah biasa dengan kemewahan, kena ujian susah sikit… keluhannya sudah panjang.

“Semua itu adalah tanda-tanda awal
 kejatuhan yang akan terjadi 
sedikit masa lagi”

ii.       Kekhuatiran Kehilangan Sesuatu 
          Yang Dijangka Akan Dimiliki

Dalam hal ini RasululLah S.A.W. adalah lebih ‘advance’ apabila menyatakan bahawa harta sebenar adalah yang diserahkan sebagai infak pada jalan Tuhan. Maka serahkanlah ‘harta dunia’ kembali kepada golongan susah dan golongan memerlukan.

Iblis pula menjanjikan kemiskinan dengan bersadaqah dan kekayaan apabila mengamalkan amalan riba. Antara kedua-dua tawaran RasululLah S.A.W. untuk rajin-rajin berinfaq dan tawaran Iblis untuk berlumba-lumba dapatkan bonus tahunan hasil aktiviti riba, tentulah tawaran Iblis kelihatan lebih menarik. Namun kesudahan daripada aktiviti kesukaan Iblis sedemikian adalah kerosakan.

Suka atau tidak, kedua-dua pihak harus menyerahkan harta mereka untuk diurus tadbir oleh pihak lain. Mereka yang memilih jalan riba mengharapkan harta mereka sentiasa bertambah sepanjang tahun. Sehingga suatu peringkat, mereka seperti dipaksa, terpaksa membuat pelaburan harta mereka ke pihak yang menjanjikan pulangan lebih tinggi kerana khuatirkan kemerosotan nilai harta mereka, kiranya tidak diperlakukan sedemikian. Dengan kesan inflasi berpanjangan akibat kesan pengamalan aktiviti riba, mahu tak mahu, pengamal-pengamal riba terpaksa sentiasa menyerahkan harta mereka untuk dilipat gandakan nilainya. Pengamal-pengamal riba ini sebenarnya lebih mengharapkan pulangan sebelum kematian dan mereka tidak akan memperolehi apa-apapun selepas itu.

Kerugian berlaku apabila peminjam-peminjam riba akhirnya tidak mampu membayar kembali hutang-hutang mereka. Pada masa itu harapan untuk mendapatkan kembali pulangan melalui bond-bond dan sukuk, hanya tinggal harapan. Keberhasilan bond atau sukuk mulai jatuh dan untuk mengatasi masalah ini, bank pusat tidak punyai pilihan melainkan menyusutkan nilai bond-bond berkenaan. Ketidak boleh harapan untuk mendapatkan keuntungan secara berterusan mengakibatkan akhirnya pelabur-pelabur semakin kecewa dan mereka mulai meninggalkan pasaran bond tempatan. Perkara demikian akhirnya menjurus kepada kelemahan nilai wang tempatan dan akhirnya menambah kesusahan hidup rakyat secara keseluruhannya.

Krisis ekonomi seperti ini yang sentiasa 
berulangan, akhirnya akan sampai ke 
penghujungnya dalam sedikit masa lagi.



1 comment:

  1. Nama saya Bu Yanti Ari. Saya adalah pemilik bisnis yang menjual kosmetik. Untuk beberapa waktu, saya telah mencari pemberi pinjaman yang dapat diandalkan yang dapat saya pinjam untuk mengembangkan bisnis saya dan juga menciptakan lapangan kerja untuk orang lain. Pengalaman pertama saya dengan pemberi pinjaman pinjaman internet sangat buruk dan saya kehilangan jumlah 28 juta karena saya mengajukan pinjaman sebesar 600 juta untuk meningkatkan bisnis saya. Setelah pengalaman saya, saya berjanji pada diri sendiri bahwa saya tidak akan pernah meminjam dari internet karena saya ditipu.

    Jadi, suatu hari yang setia saya membaca artikel di blog dan setelah saya selesai membaca, saya pergi untuk memeriksa bagian komentar untuk mengetahui pendapat mereka. Saya melihat komentar dari "Dian Pelangi" perancang busana terkenal dan dia berbagi cerita tentang bagaimana dia meminjam pinjaman besar dari perusahaan tempat Nyonya Ana Michael bekerja.

    Kemudian, saya memutuskan untuk menghubungi Dian Pelangi, perancang busana terkenal dan saya menceritakan kisah saya tentang bagaimana saya kehilangan 28 juta karena pemberi pinjaman buruk kepadanya. Saya masih ingat dengan jelas bagaimana dia memberi tahu saya bahwa semua pencarian saya untuk pemberi pinjaman yang andal sudah berakhir. dia mengirimi saya nomor teleponnya dan saya meneleponnya untuk memastikan karena saya tidak ingin kehilangan uang lagi. Dia berbicara dengan saya dan mengatakan saya harus menghubungi detail perusahaan tempat Nyonya Ana Michael bekerja dan saya akan menerima pinjaman saya tanpa penundaan dan saya harus mencoba membagikan kabar baik saya agar orang lain diselamatkan dari pemberi pinjaman yang buruk.

    Maka saya menghubungi Ibu Ana Michael melalui email: (ANAMICHAELGUARANTYTRUSTLOANS@GMAIL.COM)
    Ini email Dian Pelangi: (DIANPELANGIINDONESIA@GMAIL.COM) yang saya hubungi.
    Setelah saya menghubungi perusahaan pinjaman, saya diminta untuk menyerahkan semua yang diperlukan dari saya sebagai peminjam dan setelah beberapa saat, pinjaman tersebut disetujui untuk saya dan saya menerima pinjaman saya tanpa penundaan atau segala bentuk stres.
    jadi, saya menambahkan informasi pribadi saya untuk siapa saja yang mencari pemberi pinjaman yang dapat dipercaya untuk menghubungi saya dan saya siap membantu Anda dengan cara apa pun karena saya ingin orang lain diselamatkan dari pemberi pinjaman yang buruk.

    Nama: Yanti Ari
    Nomor telepon saya: +62 82116440184
    Nomor Whatsapp: +62 82116440184
    Kota: Medan
    Email saya: ARIY6261@GMAIL.COM

    Saya berdoa semoga Allah memberi orang yang membutuhkan pinjaman untuk melihat kisah saya ini sehingga mereka dapat diselamatkan saat saya diselamatkan. Saya selalu siap membantu siapa saja yang membutuhkan jadi jangan ragu untuk menghubungi saya kapan saja karena saya tidak ingin orang-orang saya jatuh ke tangan pencuri !!!

    ReplyDelete

Popular