SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, March 9, 2018

BAGAIMANAKAH ENJIN KENDERAAN NABI SULAIMAN A.S. DIREKACIPTA?


ﻮ ﺍﺴﻠﻧﺎ ﻠﻪ ﻋﻴﻦ ﺍﻠﻘﻃﺮ
Dan telah mencucur Kami baginya, akan sesalur tembaga. 

dan Kami alirkan baginya mataair dari tembaga;


i.     Kepelbagaian Terjemahan Ayat


       Penulis merujuk kepada kepelbagaian 

       terjemahan daripada beberapa 
       sumber rujukan:-

       a.      Al-Qur’anul Karim wa Tarjamatu 
                Maaniyah Ila al Lughatil 
                Indonesiah

                dan Kami alirkan cairan tembaga baginya,


       b.      Mushaf Tajwid Berserta Ter-
                jemahan Ke Dalam Bahasa 
                Malaysia

                dan Kami alirkan baginya mataair 
                dari tembaga;

       c.      Al-Quran Al Karim Rasm Uthmani 
                Terjemahan Bahasa Melayu 
                Berserta Keterangan Ayat

                dan Kami cairkan tembaga (untuk 

                kegunaannya),

       d.      Tafsir Rahmat   H. Oemar Bakry

                 Dan Kami cairkan tembaga (untuk 

                 kepentingannya).

       e.      Al-Qur’anulkarim : Syamil Al-Qur’an :
                Miracle The Reference


                dan Kami alirkan cairan tembaga 

                baginya.

ii.    Kepelbagaian Terjemahan  ﺍﺴﻠﻧﺎ

Terdapat dua terjemahan yang berlainan bagi perkataan ﺍﺴﻠﻧﺎ iaitu ‘Kami alirkan’ dan ‘Kami cairkan’. Oleh itu penulis dapat katakan bahawa perkataan dari kalimat berkenaan sebenarnya masih terbuka kepada kepelbagaian bentuk terjemahan. Penulis sendiri pernah bertanya kepada seorang bangsa Arab dan jawapan lain yang penulis perolehi adalah ‘tuang’. Iaitu menuang cairan tembaga ke dalam saluran bagi tujuan membentuk suatu peralatan. Kalimat-kalimat dalam Al-Qur’an sebenarnya terbuka kepada pelbagai terjemahan dan terjemahan tertentu harus dipilih berdasarkan kesesuaian ayat. Contohnya perkataan ‘al-alaq’ dalam surah Al-Qadr, telah diterjemahkan kepada ‘darah’, kemudiannya diterjemahkan kepada ‘gumpalan darah’, kemudian diterjemahkan kepada ‘gumpalan tergantung’ dan terkini, kalimat ini diterjemahkan lagi kepada ‘lelintah’. Kata dasar perkataan ‘alaq’ adalah merujuk kepada lintah. Iaitu haiwan kecil yang melakukan kerja menyerap darah haiwan atau manusia.

Adakah hanya berdasarkan ilmu embriologi,
suatu terjemahan perkataan dalam Al-Qur'an
harus dapat berubah-ubah? Bagaimana pula
untuk terjemahan perkataan lainnya.

Perkataan ﺍﺴﻠ dari kalimat bahasa Arab adalah merujuk kepada hujung atau pucuk tumbuhan. Bahkan perkataan ini juga merujuk kepada hujung tajam pada daun, iaitu bahagian yang mula-mula keluar daripada pertumbuhan suatu tumbuhan. Dalam bahasa Melayu lebih dikenali sebagai cucur. Sebab itulah bahagian hujung daun-daun nipah yang disusun membentuk atap, dikenali sebagai cucur atap. 

Kata kerja mencucur adalah mengalirkan atau menitiskan cairan sedikit demi sedikit, sesuai dengan keperluan cucuran berkenaan. Namun apakah sebenarnya yang dicucurkan? Perkataan selanjutnya selepas kalimat ini dinyatakan sebagai  ﻋﻴﻦ ﺍﻠﻘﻃﺮ,  iaitu cucuran itu dikenakan atau lebih mudah difahami dialirkan kepada suatu saluran atau saliran tembaga. Hal ini dapat diperkatakan sebagai suatu perkara teknikal berkaitan teknologi. Penulis tidak dapat menyatakan dengan pasti apakah kegunaan saluran tembaga yang dicucurkan sesuatu? Teknologi masa kini menunjukkan tembaga memiliki manfaat yang besar. Tembaga itu sendiri memiliki sifat kealiran elektrik dan juga kealiran haba yang sangat tinggi. Untuk tujuan keselamatan, logam tembaga tulen telah dipilih untuk pendawaian pembumian agar peralatan elektrik atau elektronik dalam bangunan, dapat diselamatkan semasa kejadian kilat yang menyambar. Tembaga juga sangat penting untuk dijadikan antena peralatan komunikasi kerana hasil gelombang yang dipancarkan dan diterima, dapat diperolehi pada kejituan yang tinggi. Untuk tujuan pendinginan, sesalur tembaga tulen digunakan agar dapat memindahkan haba dengan lebih cepat, supaya peralatan pendingin dapat berfungsi dengan lebih berkesan.

iii.    Cucuran Pada Frekuensi Tertentu?


Cucuran air daripada aliran sesalur yang 
dikenakan frekuensi tertentu

Cucuran atau aliran suatu cecair, dapat dijadikan tetap pada frekuensi tertentu. Dari gambaran video di atas, kita dapati alunan daripada pembesar suara yang disetkan pada frekuensi tertentu, dapat memegunkan bentuk aliran air yang dicucur keluar dari saluran paip. Oleh kerana cucuran dikaitkan dengan aliran titisan pada jelaan masa tertentu, aliran yang dimaksudkan tidak semestinya aliran udara atau air. Aliran titisan boleh sahaja merujuk kepada aliran elektron pada jelaan masa tertentu yang istilah teknologi masa kini menyatakannya sebagai frekuensi. Aliran elektron yang dicucurkan kepada saluran tembaga pada frekuensi tertentu didapati bukan sahaja dapat mencairkan logam, bahkan juga dapat menjadikan logam itu terapung-apung di udara.


Induksi sesalur tembaga yang bukan 
sahaja mencairkan bahkan dapat 
mengapungkan logam aluminium.

iv.    Frekuensi Yang Berupaya Mengapung

Dalam suatu eksperimen mudah, gelombang bunyi monotone yang ditetapkan frekuensinya dan dijadikan berkoheran dengan gelombang balikan pada frekuensi yang sama, dapat membentuk nod-nod yang membina, dengan amplitud yang ditingkatkan. Pada bahagian nod-nod ini dan pada jarak balikan yang ditentukan, gelombang yang terbina didapati dapat dipegunkan dan dapat mengapung objek-objek tertentu di antaranya. Memanipulasi gelombang sama ada gelombang sonik atau gelombang elektromagnetik, memerlukan kefahaman mendalam darihal teori gelombang. Teknologi antenna dan perambatan merupakan salah satu cabang kefahaman berkaitan kerja-kerja kejuruteraan teliti yang dapat memanfaatkan peralatan seperti tembaga, untuk mendapatkan pelbagai kegunaannya.

v.    Teknologi Apungan Berkaitan Tembaga

Pihak NASA sendiri masih dalam kajian untuk menghasilkan pesawat yang bukan sahaja dapat bergerak pada kelajuan tinggi bahkan juga dapat terapung di udara. Klip video di bawah ini menunjukkan tentang teknologi tembakan laser, dapat digunakan bukan sahaja untuk menggerakkan sesuatu objek bahkan dapat menyediakan suatu daya tujahan yang kuat. Pada pandangan penulis, kiranya teknologi gelombang dapat dimanipulasikan untuk tujuan yang serupa, tentunya kita akan dapat menghasilkan kenderaan yang bukan sahaja dapat terapung di udara bahkan juga dapat bergerak pada kelajuan bersangatan. Kenderaan seperti keretapi laju dapat memanfaatkan teknologi ini dengan terlebih dahulu terapung di udara pada jarak yang dekat dengan landasan dan kemudiannya ditujah menggunakan medan magnet kuat, yang disusun secara khusus bagi menghasilkan kelajuan yang tinggi. Namun teknologi yang manusia hasilkan buat masa ini masih tidak dapat mengatasi kesan perubahan momentum sehingga kelajuan yang manusia tempuhi harus dibatasi dengan had keupayaan tubuh mereka sendiri.  Demikian itulah had teknologi yang dapat manusia capai buat masa ini. Umat manusia kini masih tidak berupaya, bukan sahaja untuk mencontohi teknologi yang digunakan oleh Nabi Sulaiman A.S. bahkan juga untuk mengatasi teknologi bangsa jin.


Gelombang elektromagnetik (contoh 
seperti laser), pada amplitud tinggi dapat 
digunakan untuk menujah sesuatu.

vi.   Permasalahan Momentum

Sebutan yang seringkali kita gunakan tentang kesan momentum semasa mengambil selekoh pada kelajuan yang tinggi adalah ‘membuang’ atau kesan buangan. Kesan buangan seperti itu terhasil daripada momentum sudut semasa pengambilan selekoh pada kelajuan tertentu. Sementera itu kesan membrek kenderaan secara tiba-tiba dikenali kesan lajakan. Kenderaan yang merempuh suatu penghalang seperti pokok besar pada kelajuan tinggi, dapat mengakibatkan pemandu dan penunggang mengalami patah rusuk akibat tekanan kuat tali pinggang keledar yang menahannya atau kesan tamparan kuat bag udara yang melindunginya. Persoalan tentang momentum merupakan suatu permasalahan besar yang sehingga kini tidak dapat diselesaikan dengan mudah.

Manusia mampu mencapai teknologi kelajuan dan apungan pada magnitud tertentu yang mereka mahukan. Bahkan mereka mampu untuk membuat pesawat yang mereka naiki menjadi halimunan. Namun mereka masih gagal menyesuaikan tubuh mereka untuk menampung kesan perubahan momentum akibat perubahan mendadak halaju yang ditempuh. Penggunaan teknologi setakat ini hanya dapat menahan kesan perubahan momentum pada peringkat sub-atomik supaya dapat memegun sementara bahagian-bahagian tertentu dalam tubuh untuk tujuan perubatan. Teknologi yang dikenali sebagai MRI, telah digunakan secara meluas untuk mendapatkan imej imbasan organ yang dipilih. Kaedah yang digunapakai dalam MRI atau ‘magnetic resonance imaging’ belum dapat dibuktikan bagi digunakan secara berkesan bagi menahan kesan perubahan momentum pada tubuh manusia.
Teknologi yang manusia capai masa 
kini mampu mencapai kelajuan bersangatan,
 mengapung atau terhenti seketika di ruangan
 angkasa dan menjadi halimunan. Namun 
mereka masih gagal mengatasi kesan
 perubahan momentum yang sangat besar.




1 comment:

  1. Logam tembaga , gelombang elektro magnetic dan air akan memain peranan besar dalam kenderaan anti-graviti di masa depan.

    ReplyDelete

Popular