SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, August 13, 2017

SURAH AL-MUZAMMIL AYAT 14 -- HARI BERGEGAR BUMI DAN RUNTUHNYA GUNUNG


يوم ترجف الارض و الجبال
و كانت الجبال كثيبا مهيلا


Hari yang ia bergegar bumi itu dan gunung-gunung (bukit-bukau) itu dan adalah gunung-gunung (bukit-bukau) itu (seolah-olah) seperti pasir yang dicurah (79:06).

(azab itu tetap berlaku) pada hari bumi dan gunung-ganang bergoncang (serta hancur lebur), dan menjadilah gunung-ganang itu timbunan pasir Yang mudah bersepah.

i.     Kejadian Tanah Rebah Dan 
       Gunung / Bukit Runtuh

Bilakah waktunya akan berlaku sedemikian? Dalam dokumentari yang ditunjukkan di TV, keadaan perubahan cuaca yang berlaku, telah mengakibatkan pencairan ais yang dikenali sebagai perafros, yang sebelumnya adalah sebagai pengikat butiran tanah dalam batuan gunung. Akibat daripada itu, ikatan-ikatan tanah menjadi longgar, batu mengalami rekahan akibat daripada pengembangan air dan gunung-gunung mulai mengalami keruntuhan. Waktu berlakunya adalah sekitar sekarang dan sedikit masa lagi. Pada tahun 2006, sebuah gunung telah mengkambus sebuah perkampungan di Filipina. Pada tahun 2008 beberapa buah gunung di Switzerland mengalami keruntuhan dan dijangkakan dalam beberapa tahun lagi, gunung Everest akan mengalami keruntuhan berdikit-dikit kiranya tiada langkah agresif diambil. 

Pada tahun 2011 yang lalu, telah tersebar tayangan di Youtube tentang sebuah pelabuhan di Brazil yang mengalami keruntuhan sehingga mengakibatkan keruntuhan bangunan dan hampir semua barangan kontena telah tenggelam ke dalam laut. Terdapat juga gambaran lain, tebing tinggi di tepi laut turut runtuh serta tenggelam ke dalam laut. Bahkan telah ditunjukkan bagaimana bukit yang terletak berhampiran kawasan kediaman bergerak dan runtuh, seolah-olah kejadian itu seperti pasir yang dicurah, bergerak di sepanjang lereng landai. 

Bukit menjadi seperti pasir yang dicurah.
Kejadian yang mungkin berlaku di mana sahaja.

Ayat yang diwahyukan kepada RasululLah S.A.W. 1400 tahun dahulu, kini memberi gambaran awal akan berlakunya keruntuhan bumi sebelum berlaku kejadian As-Saah. Semua yang terjadi itu, sebahagian besarnya adalah gara-gara manusia sendiri.

ii.   Musnahnya Konkrit Lantaran Bahan 
      Ghul Yang Terdapat dalam Makanan 
      atau Minuman

Dalam projek pembangunan, telah diketahui secara umum bahawa kekuatan konkrit yang mengeras dalam pengisar putar yang tidak dapat dituang, dapat dimusnahkan dengan beberapa botol minuman coca cola. Kandungan yang terdapat dalam minuman ini mampu melembutkan kekerasan konkrit sehingga dapat dikeluarkan daripada pengisar. Bahan ghul yang berkesan untuk tujuan demikian adalah kandungan bahan tambah air bergas itu yang mungkin sahaja terdiri daripada soda. Itulah bahan ghul dan termasuk juga kandungan utama iaitu bahan tambah pewarna perang gelap daripada sebatian azo. 


Mengapa masih memilih peluntur 
sebagai bahan pemakanan?

Kebanyakan daripada bahan pewarna yang diluluskan, disintesiskan melalui bahan kimia asid nitrik, yang menyediakan ion sebatian nitrat, adalah juga yang serupa dengan yang terkandung dalam najis manusia dan juga haiwan yang mereput. Sebatian ini merupakan sebatian yang paling ampuh dapat melarutkan hampir semua logam termasuk logam berat dalam tempoh yang panjang. Pengionan anion berlaku dalam bahan konkrit berkenaan sehingga bahan itu digemburkan menjadi seperti pepasir. Penemuan yang mengejutkan ini memberi kesan serupa kepada batuan. Bahan cemar yang diusahakan oleh manusia sebagai bahan tambah kepada makanan, mampu diproses oleh perut manusia untuk disingkirkan dan hanya akan mendatangkan mudharat setelah suatu tempoh yang lama setelah seseorang mengambilnya. Demikian itulah keberkesanan manusia melakukan kajian pemakanan dan menubuhkan suatu mekanisma kawalan terhadap pemakanan. 

Namun kesan bahan cemar kepada alam sekitar adalah lebih hebat lagi sehingga pada kuantiti yang banyak yang berterusan, akhirnya mampu membawa kesan sehingga merapuhkan batu-batu gunung yang kesudahannya dapat meruntuhkan gunung berkenaan. Demikianlah itu himpunan ayat yang menghubungkan antara kesan pemakanan manusia dan alam sekitar.

Kepakaran manusia melalui teknologi makanan rupa-rupanya dapat membawa kemusnahan kepada manusia dan tempat kediaman mereka. Berlakunya kemusnahan adalah sekitar waktu ini sehingga antara yang disebutkan dalam beberapa ayat selepas ini, kejadian itu serentak dengan kejadian anak-anak muda beruban kesan mengambil pemakanan yang memudharatkan. Penulis pernah ditanyai soalan, bagaimanakah mungkin gunung-gunung mengalami keruntuhan dan bumi bergegar semata-mata disebabkan oleh bahan tambah dalam makanan yang mungkin dikatakan sedikit sahaja jumlahnya? Untuk memahami kejadian seperti ini supaya suatu pelajaran dapat diperolehi sama-sama kita mengkaji ayat seterusnya tentang sejarah kemusnahan Fir'aun.



No comments:

Post a Comment

Popular