SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Wednesday, February 11, 2015

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 38 -- TIDAKKAH MEREKA INGIN MASUK KEBUN?


ا يطمع كل امرئ منهم ان يدخل جنت نعيم

Adakah ia tamak oleh setiap diri daripada mereka bahawa ia masuk akan kebun (penuh) kenikmatan?

Patutkah tiap-tiap seorang dari mereka berharap supaya dimasukkan ke Dalam syurga Yang penuh nikmat (sedang ia tidak beriman)?

i.     Mereka Sendiri Gelojoh Dalam Pekerjaan Mereka

Bagaimanakah mereka akan memperolehi semua itu? Sedangkan dalam berpenghidupan di mukabumi, mereka tidak melaluinya berdasarkan disiplin tertentu, sebagaimana yang digariskan menurut kitab suci. Mereka menyembah kecanggihan mereka sendiri berdasarkan ilmu yang terhad sifatnya yang sentiasa berubah-ubah. Gambaran projek pertanian mereka adalah kegelojohan. 

Adakah melalui teknik pengubahsuaian genetik GMo yang mereka agung-agungkan, mereka akan memperolehi untung untuk selama-lamanya dengan modal sedikit, kerja yang mudah, pulangan yang cepat serta hasil yang banyak? Mereka tidak memperduli akibat yang akan dirasai oleh pengambil makanan-makanan berkenaan.

ii.     Mereka Sering Memberi Sumbangan Kerosakan

Adakah mereka ingin berada dalam taman-taman yang dapat memberi nafas yang segar sedangkan mereka dalam kehidupan ini sentiasa meracuni udarakasa dengan bahan-bahan yang merbahaya seperti wap ammonia, karbon monoksida, asap-asap sulfur dan plumbum yang disingkirkan kenderaan mereka? Adakah mereka inginkan air yang segar sedangkan sumber-sumber air mereka, telah mereka cemari akibat projek-projek penerokaan mereka terhadap kawasan tadahan air? Lalu air itu terpaksa dirawat dan mereka ambil kos perawatan daripada orang ramai. Adakah kehidupan taman syurga yang seumpama ini yang mereka mahukan? Mereka menghidangkan manusia dengan makanan yang memudharatkan tetapi pada masa yang sama mereka mahukan layanan yang baik, makanan yang berkhasiat untuk perut-perut mereka sendiri. Wajarkah begitu?





No comments:

Post a Comment

Popular