SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Wednesday, September 10, 2014

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 16 -- YANG MENGELUPASKAN KULIT


نزاعة للشوى

Yang mengelupaskan bagi kulit.

(Membakar serta) menggugurkan kulit ubun-ubun dan anggota anggota tubuh badan,

i.      Seperti Kesan Kimpalan Arka

Sebagaimana yang disebutkan tadi bahawa azab ini apabila mengenai kulit akan mengakibatkannya mengelupas. Semasa menjalani latihan praktikal, penulis memiliki pengalaman menjalani aktiviti kimpalan menggunakan arka elektrik. Kimpalan ini menghasilkan pancaran ungu yang mengakibatkan beberapa hari kemudian kulit di tangan mengelupas akibat kesan daripada pancaran dan juga kesan daripada gas ozon yang terhasil. 

Secara yang lebih teliti, kejadian azab ketika itu adalah akibat daripada kesan kebocoran lapisan ozon yang menyebabkan sinar-sinar bahaya sampai ke permukaan bumi. Sinar bahaya ini kelihatan berwarna keunguan laksana leburan perak atau tembaga yang disambar api dan apabila mengenai batu-batu gunung, lambat laun sinar ini akan mengion bahagian yang menghadapi sinar cahaya ini. Pada sebutan lain dinyatakan sebagai kesan hangus seperti percikan air yang mengenai permukaan kuali panas. Pengionan mengakibatkan debu mengepul, seolah-olah gunung itu mengembangkan bulu yang mengerbang (101:04).

Sinar lampau lembayung, sinar-x dan sinar lampau ungu ini apabila mengenai kulit manusia, lambat laun akan mengakibatkan kesan mengelupas.


ii.    Mereka Tidak Berani Keluar Rumah 

Azab seperti ini mengakibatkan manusia tidak berani keluar rumah. Oleh kerana azab ini tiada kesudahan dan semakin menjadi-jadi, akhirnya mereka harus dipindahkan ke tempat-tempat yang telah dibina sama ada di bawah permukaan bumi atau di stesen-stesen angkasalepas. Segera mereka memandang sesama mereka lantaran setiap mereka menghendaki agar terpilih untuk diselamatkan dan bukan yang lainnya. Menonton filem Deep Impact dan Armageddon sedikit sebanyak memberi gambaran suasana panik dan saling memandang sesama mereka lantaran mengharapkan giliran mereka dipanggil untuk diselamatkan. Kekalutan Titanic yang mereka terpaksa berhujah mengapa hanya sebahagian mereka sahaja perlu termasuk kumpulan yang diselamatkan dan bukannya yang lain tentunya memberi penontonan yang sungguh mengharukan.


Mereka bertengkar untuk 'survival' diri-diri mereka
dan sanggup meninggalkan yang lain menjadi mangsa



No comments:

Post a Comment

Popular