SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, June 12, 2014

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 1 -- MANUSIA TERTANYA-TANYA TENTANG AZAB


سال سائل بعذاب الواقع

Telah bertanya seorang penanya akan azab yang menimpa.

salah seorang (dari kalangan orang-orang kafir Makkah, secara mengejek-ejek) meminta kedatangan azab Yang (dijanjikan) akan berlaku,

i.    Pengertian Waqi'

Perkataan واقع dapat juga dinyatakan sebagai 'yang berjatuhan atau yang turun' (56:75). Demikian itu kesan dakwah RasululLah S.A.W. pada suatu ketika dahulu sehingga membangkitkan keinginan seseorang untuk mencabar perkhabaran yang disampaikan oleh baginda. Tentunya dakwah oleh RasululLah S.A.W. yang akhirnya dilakukan secara terang-terangan telah memberi kesan yang mendalam terhadap jiwa umat pada suatu ketika dahulu. Bahawa akan berlaku azab sebelum berlakunya hari kehancuran alam ini kerana sesudah hari kehancuran, tidak akan ada lagi kehidupan di bumi ini dalam period dunia ini. Beginilah keadaan manusia apabila berhadapan dengan perkhabaran yang bakal terjadi.

ii.  Sesuatu Yang Menimbulkan Paranoia

Mempercayai perkhabaran perkara yang bakal terjadi, tentunya akan mengakibatkan paranoia dalam benak pemikiran seseorang. Perkhabaran daripada surah ini, yang memberitahu akan terjadi bencana sebelum berlakunya hari kehancuran As-Saah, tentunya akan diterima sebagai berita yang memeranjatkan. Tanpa menyebut masa akan terjadi bencana itu, akan mengakibatkan sebahagian mereka mengambil perkhabaran sedemikian, dengan jalan mengejek sehingga sanggup mencabar untuk didatangkan bencana berkenaan secara segera. Sebenarnya mereka sendiri yang sedang mengusahakan kedatangan bencana seumpama itu, dengan mencontohi pekerjaan-pekerjaan umat silam yang pernah ditimpa bencana. Namun bencana kali ini adalah merupakan bencana berterusan yang akan terjadi secara beransur-ansur hinggalah kepada kedatangan bencana yang besar.





No comments:

Post a Comment

Popular