SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, March 25, 2014

SURAH AL-RAHMAN AYAT 18 -- UNSUR YANG SERUPA DI DUA DIMENSI YANG BERLAINAN


فبأى ءالاء ربكما تكذبان

Maka dengan mana-manakah nikmat Tuhan kamu berdua yang kamu berdua dustakan.

maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan.

Alam maya diciptakan Tuhan memaparkan persembahan asas gabungan unsur yang terdiri daripada beberapa unsur gabungan. Semuanya dapat dipelajari sepertimana yang ditunjukkan pada Jadual Berkala Unsur. Setiap unsur terdiri daripada gabungan antara neutron dan proton yang terikat dengan zat-zat messon. Paduan antara unsur berlaku sama ada menerusi ikatan logam, kovalen, ionik, hidrogen atau ikatan Van der Wall. Apabila paduan unsur telah berlaku membentuk bahan, bahan pula boleh bergabung dengan bahan yang lain menerusi tarikan magnetik, tarikan graviti atau tarikan elektrostatik. Apabila paduan dapat berlaku, gabungan unsur itu dikatakan dapat berada dalam keadaan tenaga rendah dan stabil. Apabila tenaga tinggi dikenakan kepada bahan asas di alam maya ini, unsur-unsur akan berubah keadaan, kepada keadaan fizikal yang berlainan. Ikatan messon dapat terlerai melalui hentaman neutron dalam tindak balas nuklear. Unsur mengalami penyepaian membentuk unsur-unsur baru yang lebih kecil. Proses kebalikan dapat juga berlaku melalui proses yang dikenali sebagai pelakuran.

Tenaga yang terhasil dapat menyepaikan bahan-bahan yang sedia terbentuk di alam maya ini, sama ada yang terikat melalui ikatan logam, kovalen, ionik, hidrogen atau ikatan Van der Wall kepada unsur-unsur terpisah yang memiliki cas yang sangat tinggi dikenali sebagai plasma. Cas-cas tinggi yang berlawanan akhirnya dapat menemukan dua unsur yang berlawanan membentuk gabungan baru. Gabungan plasma membentuk ikatan terpisah yang menjarakkan unsur berlainan pada jarak yang agak jauh, berbanding jarak unsur dalam sebatian yang biasa ditemui di bumi ini. Yang menariknya sebatian plasma ini dapat bergerak menembusi jasad-jasad fizikal di bumi ini kecuali bahan logam.

Oleh kerana makhluk jin terbina daripada pelbagai sebatian plasma, jin dapat bergerak menembusi halangan-halangan di bumi ini dan makhluk jin dikatakan berada di dimensi yang berlainan daripada dimensi yang ada di alam maya ini. Bagaimanapun, jin tidak berupaya menggerakkan jasad-jasad yang berada di bumi ini dengan mudah. Mereka memerlukan sejumlah medan tenaga yang tinggi untuk menggerakkannya. Secara ringkasnya, penulis dapat nyatakan bahawa alam jin dan alam manusia terbina daripada unsur asas yang serupa, tetapi unsur-unsur itu saling bergabung membentuk ikatan sebatian yang berlainan sehingga mereka masing-masingnya harus berada di dua dimensi alam yang berlainan.





No comments:

Post a Comment

Popular