SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Thursday, January 30, 2014

SURAH AL-RAHMAN AYAT 8 -- JANGAN SAMPAI MELANGKAUI TIMBANGAN


أَلا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ

Bahawa tidak, kamu melangkaui pada timbangan itu 

supaya kamu tidak melampaui batas Dalam menjalankan keadilan;

Dengan memahami proses kejadian lapisan langit, adalah diharapkan manusia tidak akan melakukan pekerjaan yang melangkaui timbangan pembentukan lapisan langit berkenaan.

i)    Manusia Telah Melangkaui Timbangan

Adakah manusia mengambil tahu tentang proses-proses kejadian langit ini? Sekiranya begitu, manusia seharusnya telah mengambil tahu tentang perkara-perkara perlu yang dapat mengekalkan timbangan keseimbangan pada lapisan langit bumi. Adakah manusia telah meletakkan tentu ukur yang dapat menentukan tahap keseimbangan pH pada udarakasa, air, tanah dan air laut yang terdapat di bumi ini. Manusia telah tidak memperduli semua itu, terutamanya mereka yang mengingkari ayat-ayat Tuhan. Air hujan kini telah menjadi lebih berasid, begitu juga dengan pH air laut dan lautan dan begitu juga yang terdapat pada tanah di bawah permukaan bumi.

Suatu masa dahulu, Tuhan telah mengumpulkan bahan-bahan berasid yang terdiri daripada hidrogen fosfat, hidrogen sulfat, hidrogen nitrat, hidrogen klorida dan sebagainya dari bumi ini dan Tuhan telah menyimpannya dalam tabungan besar iaitu tumbuh-tumbuhan. Lalu kini, apakah yang telah manusia lakukan ke atas tumbuh-tumbuhan itu? Kerana kerakusan, manusia telah memusnahkan tumbuh-tumbuhan. Tanya sahaja kepada sesiapapun, berapa banyakkah perabot yang terdapat di rumah mereka masing-masing? Semuanya melebihi keperluan, kerana mereka gunakannya untuk menyimpan lebihan pakaian dan lebihan keperluan mereka yang lain. Mereka tidak inginpun membataskan jumlah pakaian yang mereka pakai dan mereka sentiasa menambah bilangan pakaian mereka saban tahun. Kerana bilangan perabot yang banyak dan inginkan bilangan pemilikan rumah yang banyak, akhirnya mereka memberi sumbangan terhadap kemusnahan tumbuh-tumbuhan yang sedia terdapat di muka bumi ini. Akibatnya, lebih banyak karbon dioksida yang dibebaskan ke atmosfera, tidak dapat diserap semula oleh tumbuh-tumbuhan. Sehingga ke suatu tahap, didapati pertumbuhan kulat menjadi semakin banyak berlaku di permukaan bumi ini. 

ii.   Cuaca Yang Semakin Berubah

Hanya kerana perabot, penggunaan kertas dan pembinaan bangunan-bangunan baru, telah menyebabkan manusia adalah penyumbang terbesar terhadap kerosakan-kerosakan yang berlaku di bumi ini. Penulis tidak akan memberi cadangan kitar semula sekalipun usaha ini sungguh dialu-alukan kerana permasalahan sebenar adalah kerakusan manusia itu sendiri. Di mana-mana sahaja, dengan mudah kita akan dapati kawasan yang ditarah dan kawasan tanah tinggi memberi gambaran betapa manusia sangat rakus mengusahakan pengambilan kayu-kayan dari hutan. Yang paling malang sekali, kawasan hutan yang telah digazetkan sebagai hutan simpan, tidak lagi dihormati oleh kepimpinan dan mereka sengaja mengusahakan sesuatu yang akan mendatangkan bencana terhadap hidupan fauna dan hidupan manusia yang lain.

Apabila tabung sebatian berasid di atas mukabumi ini dimusnahkan, akan sampai masanya timbangan pH keseimbangan alam sekitar akan terganggu dan kemusnahan kita semua akan berlaku dalam sedikit masa lagi. Keadaan berasid akan menjalar meliputi sungai-sungai, tasik, laut serta lautan dan meningkat naik ke lapisan langit yang lebih tinggi. 



No comments:

Post a Comment

Popular