SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, April 1, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 27 -- MEREKA TIDAK PEROLEHI HASIL ATAS KESESATAN MEREKA


بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ


Bahkan kami yang terlarang.

(setelah mereka perhati Dengan teliti, mereka berkata:"Tidak! kita tidak sesat), bahkan kita orang-orang Yang dihampakan (dari hasil kebun kita, Dengan sebab ingatan buruk kita sendiri)".

i.    Ekonomi Negara Menjadi Tidak Stabil

Terlarang daripada mendapatkan bahagian daripada semua hasil usaha mereka. Apabila berlaku huru-hara, golongan yang beriman tidak harus masuk campur. Mereka harus meneruskan kerja-kerja mereka menyampaikan dakwah Tuhan. Keber-gantungan tidak harus diletakkan pada wang ringgit. Usaha-usaha perladangan dan penternakan adalah merupakan usaha yang dituntut, haruslah dimulai sejak awal-awal lagi.

ii.    Huruhara, Konflik, Defisit Yang Meningkat

Kesan kegawatan keamanan adalah peningkatan perbelanjaan keamanan. Pelabur-pelabur akan lari meninggalkan negara ini dan aktiviti ekonomi akan berkurangan. Banyak daripada bahan-bahan keperluan yang diimport akan meningkatkan defisit perbelanjaan dengan ketara. Nilai wang menjadi sangat mengecil dan penyimpan-penyimpan wang di institusi-institusi kewangan mengalami kerugian serta kekecewaan. Mereka sanggup mengeluarkan wang seberapa banyak yang boleh, untuk dilaburkan di luar negara dan kesannya adalah inflasi tidak terkawal serta kadar kejadian jenayah yang meningkat.

iii.   Perpaduan Masyarakat Terjejas

Apa lagi yang boleh diharapkan daripada pelaburan perindustrian? Pemberontakan dan peningkatan kadar jenayah memaksa pemerintah terpaksa mengeluarkan arahan dharurat untuk mengukuhkan cengkaman kuasa. Tentera mengambil alih pentadbiran negara. Negara yang baik, Tuhan Maha Pengampun, rakyat hidup dalam ketakutan.


No comments:

Post a Comment

Popular