SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, April 8, 2013

SURAH NUN AL-QALAM AYAT 29 -- GOLONGAN SESAT MENYEDARI BAHAWA MEREKA KEJAM


قالوا سبحن ربنا انا كنا ظلمين

Telah berkata mereka, Maha Suci Tuhan kami, sesungguhnya kami, telah adalah kami, orang-orang yang kejam.

mereka berkata (dengan sesalnya): Maha suci Tuhan kami! Sesungguhnya Kami adalah orang-orang Yang berlaku zalim!

i.     Sesat Adalah Kekejaman, Syirik Juga  
        Adalah Suatu Kekejaman

Ayat Tuhan menyatakan golongan yang sesat ini sebagai golongan yang kejam. Akhirnya mereka akan mengakui kekejaman mereka. Terdapat banyak pengajaran ayat Al-Quran yang menjurus kepada penafsiran terhadap golongan yang kejam. Menyintai sesuatu lebih daripada kecintaan kepada Tuhan adalah suatu bentuk kesyirikan dan kesyirikan adalah merupakan suatu kekejaman yang besar (31:13). Tidak berhukum dengan hukum Tuhan juga suatu kekejaman. Enggan bersadaqah bererti melanggar hukum Tuhan. Khalifah Abu Bakar R.A. pernah memerintahkan perang ke atas golongan yang enggan mengeluarkan zakat, yang merupakan sadaqah yang wajib diserahkan. Mereka yang mengingkari sadaqah adalah golongan yang membeza-bezakan antara perintah solah dan zakat.



Menyintai Yang Lain Lebih Daripada Kecintaan 
Kepada Tuhan dan Rasul Adalah Cinta Murahan

 ii.    Panduan Mana Yang Perlu Mereka Cari

Kesedaran terhadap salah laku mereka akan sampai masanya. Adakah mereka termasuk yang terlambat dalam memperbetul keadaan? Panduan manakah yang akan mereka cari? Adakah melalui kefahaman-kefahaman hukum yang mereka dapat pelajari daripada penjawat-penjawat agama mereka, yang dahulunya sentiasa meredhai amalan-amalan kedurjanaan mereka, dapat diharap untuk memperbetul keadaan? Apakah faedahnya pelajaran tinggi penjawat-penjawat agama mereka selama ini, yang memperolehi pengiktirafan dari universiti-universiti Islam di negara-negara sekular, dapat diguna pakai, pada masa gejala riddah atau murtad menjadi bersangatan?

Adakah kata-kata suci penjawat agama sedemikian dapat dijadikan panduan memulihkan suasana masyarakat serta kestabilan negara? Di manakah roh pengajaran agama yang harus terbit daripada pengajaran penjawat-penjawat sedemikian, sekiranya mereka sendiri berlumba-lumba dengan ganjaran dunia daripada kutipan cukai dan daripada aktiviti riba atau aktiviti maksiat? Pemakanan mereka dari sumber yang buruk pasti mewujudkan kesan keburukan berpanjangan dalam perlakuan mereka.

Bukankah RasullulLah S.A.W. pernah berpesan bahawa akan terdapat ‘ulama-ulama’ akhir zaman yang merupakan seburuk-buruk ulama di bawah kulit langit? Islam hanya tinggal pada nama, Al-Quran hanya tinggal resam. Pendiri-pendiri Al-Kitab dan As-Sunnah pada waktu itu, ganjaran mereka adalah lima puluh kali ganda. Berbanding dengan usaha sahabat RasululLah S.A.W. suatu masa dahulu, ganjaran mereka menjadi lima ratus kali ganda.






No comments:

Post a Comment

Popular