SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Wednesday, June 20, 2012

SURAH AL MULK AYAT 7 - JAHANAM : RELAU YANG MENGGELEGAK


اذا القوا فيها سمعوا لها شهيقا وهى تفور

Tatkala telah dicampak mereka padanya, telah (pasti) mendengar mereka baginya (suatu) jeritan sedang ia (suatu yang) menggelegak.

apabila mereka dicampakkan ke dalamnya, mereka mendengar suara jeritannya meraung-raung, sedang ia menggelegak.

Kerana gambaran sedemikian merupakan suatu gambaran yang dapat diterima akal manusia yang berada di dunia ini. Al-Quran selalu memberi gambaran suatu yang dapat diterima akal atau menjadi suatu kebiasaan manusia menerimanya. Namun gambaran sebenar di akhirat nanti adalah sesuatu yang tidak dapat dibayangkan oleh mana-mana manusia di dunia ini. Masakan seseorang itu dapat menerima, sesuatu pengalaman jiwa yang tidak lagi terdiri daripada tubuh, semasa diseksa, akan mengeluarkan suatu suara atau bunyian yang dapat diterima oleh deria pendengaran manusia secara nyata! Namun sebagai golongan beriman, harus menerima bahawa sememangnya terdapat sesuatu yang dinamakan seksa kubur, dalam suatu bentuk yang tidak tercapai oleh akal fikiran manusia masakini. 

Penerangan-penerangan ini hanya berusaha membawa suatu huraian munasabah seberapa hampir yang boleh, tentang suatu perkara ghaib namun perkara sebenar hanya Tuhan sahaja yang mengetahui. Yang menjadi persoalan ialah, mengapakah peristiwa sedemikian harus dikhabarkan kepada manusia yang berada di alam nyata ini? Dan pada masa yang sama mengapakah agama ini dan juga tentang Al-Quran yang sedemikian adanya telah dijadikan suatu ajaran yang amat dibenci daripada didengari oleh manusia? Seolah-olah mereka tidak akan menghadapi apapun yang telah dikhabarkan darihal bencana yang akan menimpa mereka di akhirat nanti dan berita-berita bencana terhadap kejadian yang akan berlaku kemudian hari. Padahal pada masa yang sama mereka sibuk dan terkial-kial dalam membuktikan sesuatu tentang kehidupan dan sebahagian pengalaman kematian individu-individu tertentu.

Penganut pelbagai agama juga mempunyai pengalaman 
tersendiri tentang kematian dan sebagainya.




No comments:

Post a Comment

Popular