SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, June 30, 2012

SURAH AL MULK AYAT 10 - MENGGUNAKAN PENDENGARAN DAN AKAL


وقالوا لو كنا نسمع او نعقل
ما كنا فى اصحب السعير

Dan telah berkata mereka, kiranya telah adalah kami, kami mendengar atau kami memikirkan, tidak telah adalah kami, pada golongan (yang menghuni) (neraka yang) menyala.

dan mereka berkata: "Kalaulah Kami dahulu mendengar dan memahami (sebagai orang Yang mencari kebenaran), tentulah Kami tidak termasuk Dalam kalangan ahli neraka".

i.    Akal Yang Membenarkan Wujud Akhirat

Mereka akan dapat menggunakan akal fikiran secara benar nantinya sebagai tanda penyesalan. Tidakkah mereka pernah memikirkan, sekiranya azab yang dijanjikan itu tiada atau balasan kebaikan yang dijanjikan itu tiada, maka tiadalah keperluan kebangkitan akhirat? Maha Suci Tuhan daripada melakukan sesuatu itu tanpa tujuan. Sekiranya kebangkitan akhirat itu hanya sebagai kehidupan yang seperti kehidupan di dunia ini iaitu ada kematian di hujungnya, maka apakah ertinya nilai kehidupan sebelumnya? Dalam menghadapi kehidupan di dunia ini pun, tiada siapa dapat mendakwa bahawa kehidupan ini merupakan suatu kehidupan semula, hampir tiada siapapun dapat mendakwa atau mengingati bahawa ia pernah dihidupkan sebagai sesuatu makhluk lain sebelum ini. Sekiranya kehidupan sebelum ini ada, apalah ertinya nilai kehidupan sedemikian yang langsung tidak dapat diingati? Tanpa mengambil rekod kehidupan silam, kiranya ada sekalipun, jadilah kehidupan di dunia ini sendiri merupakan pengalaman baru**. Jadilah kehidupan ini tempat menempuh pengalaman hidup yang dapat di‘catat’ sebagai ingatan. Yang akan dibawa oleh setiap jiwa dan tidak akan diwarisi kepada jiwa yang lain. 

Kiranya kitaran 'inkarnasi' itu benar, kebanyakan kita 
tidak lagi mengingati kehidupan silam. Jadi hidup ini 
adalah suatu pengalaman baru yang tidak akan diwarisi.
 
ii.     Konsep Kehidupan Selepas Mati

Dalam hal catatan kehidupan, manusia sendiri dapat memaklumi bahawa perkara sedemikian adalah wujud. Catatan wujud dalam bentuk bekas-bekas peninggalan pada media tertentu. Catatan wujud pada kertas yang ditandai dengan dakwat. Catatan juga dapat dibuat melalui kod-kod binari dalam teknologi komputer dan dipindahkan kepada komputer yang lain. Sekiranya seorang ahli biologi dapat mempercayai bahawa catatan dapat disimpan dalam rekod tertentu, juga melalui susunan kod-kod genetik tertentu dalam DNA yang akan dipindahkan dalam kehidupan sel anak yang baru, lalu bagaimana mereka dapat menidakkan bahawa analogi catatan yang seumpama akan disimpan dalam roh urusan Tuhan, yang Tuhan sediakan dalam setiap jiwa**. Sekiranya seseorang anak, mewarisi sifat genetik daripada generasi sebelumnya, ia didapati tidak mewarisi pengalaman hidup generasi yang lalu itu. Ia akan menempuh kehidupannya dan membawa pengalamannya** masing-masing. 

iii.    Mereka Tidak Tahu Mereka 
        Sedang Mati Hanya Sedar Setelah 
        Kebangkitan

Kemudian jiwa itu menempuh pengalaman kematiannya. Sepanjang kematiannya itu tidak akan ada sebarang catatan pengalaman. Jiwa yang menempuh kematian itu sendiri tidak menyedari bahawa ia sedang melalui tempoh mati (sekiranya ia sedar, ia tidak dapat dikatakan mati). Ia sendiri tidak berupaya untuk menyoal dan tidak juga berupaya untuk menerima jawapan. Sekiranya tempoh kematian itu adalah selama-lamanya maka benarlah sesuatu yang dikatakan kehidupan semula itu sebenarnya tiada, namun, mampukah jiwa yang mati itu menyaksikan sedemikian? Iaitu menyaksikan bahawa ia sedang melalui kematian yang selama-lamanya, dengan lain perkataan bahawa kehidupan semula itu tiada. Sebaik sahaja ia sedar, mati selama-lamanya yang di‘rasai’ sebagai ‘dirinya telah tiada semasa kematiannya itu, tidak lagi dapat diistilahkan.

Perkara yang semudah ini tentang konsep kehidupan selepas mati, mereka enggan memikirkan. Jadilah mereka golongan yang terpedaya dengan kehidupan maya di dunia ini yang tidak menjanjikan apa-apa melainkan kematian di hujung hayat mereka. Pelaburan yang mereka lakukan bersungguh-sungguh darihal tanaman, perusahaan, kewangan dan sebagainya akhirnya menjadi seperti fatamorgana. Semuanya membawa kerosakan dalam kehidupan mereka sendiri dan generasi selanjutnya yang merupakan anak-anak mereka sendiri. Mereka mengajari anak-anak keturunan mereka perkara yang sama iaitu bagaimanakah permulaan alam ini dicipta, daripada apakah alam ini dicipta, siapakah kita, bagaimanakah kesudahannya, apakah hasil kesudahannya, semuanya itu adalah suatu bentuk persoalan yang tidak releven untuk ditanyai dalam kehidupan ini. Mereka mendakwa bahawa mereka manusia yang paling mahir tentang kehidupan, dapat menjawab segala-galanya tentang erti dunia fizikal dan mereka meletakkan perkara metafizikal dan paranormal seperti suatu subjek yang lucu untuk diperbincangkan.

Memperbincangkannya meletakkan seseorang pada tahap psikotik. Seolah-olah memperbincangkan suatu tajuk kesesatan, pada kesesatan yang besar. Setelah jiwa 'mati' mereka tidak dapat menyaksikan bahawa kematian itu selama-lamanya, serta merta mereka menyedari yang mereka telah dihidupkan kembali (sedar = hidup). Tempoh kematian yang terlalu lama seolah selama-lamanya itu pada istilah kematian mereka, mereka tidak dapat menyaksikannya. Tiada erti tempoh kematian itu sekalipun telah berlalu tempoh yang terlalu lama! Yang bererti adalah bahawa jiwa mereka telah merasai menempuh kematian yang amat sekejap sahaja.

Kebangkitan akhirat yang dipercayainya dahulu tidak menjanjikan apa-apa itu, telah tersedia di hadapan mereka. Apakah yang dapat mereka lakukan kini? Hanya bersedia menanti suatu ketentuan yang mereka telah jangkakan bentuk ketentuan itu. Kerana mereka menyimpan maklumat tentang pengalaman hidup yang lalu dan mereka telah melakukan pekerjaan, amalan mereka perlu diteliti. Supaya mereka mengerti untuk apakah tujuan alam itu disediakan? Untuk apakah mereka diciptakan? Dan mereka melihat sendiri kesan amalan-amalan mereka terhadap alam kehidupan mereka dan kehidupan mereka masa lalu dan kini.




No comments:

Post a Comment

Popular