SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, June 22, 2012

SURAH AL MULK AYAT 8 - JAHANAM : SUATU TEMPAT SEKSAAN


تكاد تميز من الغيظ كلما القى فيها
فوج سالهم خزنتها الم ياًتكم نذير

Ia hampir-hampir terpecah/meledak/meletup daripada (sebab) kemarahan, setiap kali, dicampakkan ke dalamnya satu golongan, telah bertanya ia akan mereka oleh penjaganya, adakah telah tidak ia datang akan kamu amaran? 

hampir-hampir ia pecah berkecai-kecai kerana kuat marahnya. tiap-tiap kali dicampakkan ke dalamnya sekumpulan besar (dari orang kafir), Bertanyalah penjaga-penjaga neraka itu kepada mereka "Tidakkah kamu pernah didatangi seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran (di dunia dahulu)?"

i.   Tempat Tertutup dan Kedap

Sesuatu yang sedang menggelegak adalah apabila dipanaskan dengan punca haba yang amat panas. Apabila suatu bahan panas, ditindakbalaskan dengan sesuatu sehingga mengakibatkannya hampir pecah atau meledak atau meletup adalah disebabkan tekanan hasil tindakbalas yang berlaku secara serta merta. Kemampatan tekanan yang dihalang oleh dinding yang terbina daripada bekas yang kuat dapat menghalangnya daripada meletup.

ii.   Panas dan Bertekanan Tinggi

Keadaan yang sedemikian dapat diperhatikan pada periuk tekanan yang ditutup rapat semasa sedang mendidihkan sesuatu. Tekanan kemuncak dilepaskan melalui suatu mekanisma iaitu lubang yang terbuka disebabkan oleh tekanan berlebihan. Daripada penerangan ayat ini dapat difahami bahawa neraka Jahanam adalah suatu tempat azab yang tertutup rapat dan bertekanan sangat tinggi.

Periuk tekanan menyediakan kepanasan berlebihan

iii.   Penjaga Yang Bertanya

Setiap kali sekumpulan golongan yang ingkar diarak masuk ke neraka Jahanam, pasti penjaga daripada kalangan malaikat akan bertanya mereka “adakah telah tidak ia datang kepada kamu peringatan?” Suatu persoalan dapat ditimbulkan iaitu bagaimanakah nasib seseorang yang dilahirkan daripada keluarga yang ingkar lalu ia tidak pernah terdedah dengan sesuatu yang berbentuk wahyu Tuhan dan tidak pernah ada sepanjang hayat hidupnya seseorang yang menyampaikan ayat-ayat Tuhan? Adakah ia akan dikecualikan, diadili atau turut serta diazab?

Persoalan seperti ini sebenarnya amat sulit untuk dijawab. Dalam surah Al-Baqarah (2:06) menjelaskan bahawa golongan yang ingkar itu sama sahaja bagi mereka sama ada diberi peringatan atau tidak diberi peringatan tetap mereka tidak akan beriman. Oleh itu ukuran sama ada beriman atau ingkar, hal yang demikian telah tersedia dalam jiwa manusia. Kehidupan dunia ini tidak lain dan tidak bukan adalah ujian Tuhan kepada seseorang untuk mensahihkan perkara yang telah diketahui Tuhan darihal keimanan atau kekufuran seseorang.




No comments:

Post a Comment

Popular