SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, January 19, 2018

SURAH AS-SABAK AYAT 10 -- WARISAN KERAJAAN NABI DAUD A.S.


ﻭ ﻟﻘﺪ ﺀﺍﺗﻴﻨﺎ ﺩﺍﻭﺩ ﻣﻨﺎ ﻓﻀﻼ

Dan demi sesungguhnya, telah kurniakan Kami akan Daud daripada Kami kelebihan.  

Dan demi sesungguhnya, Kami telah memberikan kepada Nabi Daud limpah kurnia dari Kami. 


Sejarah Pembangunan Negeri Sabak

Sebelum penulis mengkhabarkan lebih jauh berkenaan teknologi yang mereka gunakan untuk pembangunan negeri mereka, marilah kita ketahui lebih dahulu tentang Negeri Sabak serta pembangunan yang telah mereka lalui, sebelum terjadi kemusnahan yang menimpa mereka.

Negeri Sabak adalah nama negeri di perdaerahan Yaman suatu ketika dahulu. Negeri Sabak terkenal dengan aktiviti pertanian intensif. Kemajuan aktiviti pertanian dan perhubungan di negeri itu dapat terjadi, dengan adanya empangan Maarib yang dibina untuk tujuan berkenaan. Penduduk negeri Sabak memperolehi warisan pemerintahan mereka melalui Nabi Sulaiman A.S. sebelum itu, melalui perkahwinan baginda dengan puteri Balqis. Kisah ini dapat dipelajari daripada surah An-Naml. Namun, setelah berlalu tempoh masa yang panjang, pentadbiran negeri mereka telah diambil alih oleh kepimpinan yang tidak lagi beriman kepada Allah S.W.T. Mereka melakukan perkara sewenang-wenangnya dalam pentadbiran mereka sendiri dan tidak lagi menuruti panduan Tuhan dalam bernegara. Pengabaian terhadap ajaran Tuhan akhirnya membawa akibat kepada mereka sendiri. Empangan yang mereka bina untuk tujuan pengairan akhirnya pecah sehingga mengakibatkan kejadian banjir yang membinasakan tanaman. 


Kecanggihan Empangan Maarib Yaman, yang 
akhirnya musnah kerana keingkaran penduduknya.

Kelebihan yang telah Tuhan kurniakan kepada keluarga Nabi Daud A.S., dalam pembinaan negeri mereka sebagaimana disebutkan dalam surah ini, sebenarnya adalah bermula daripada penguasaan mereka terhadap bangsa Jin. Melalui teknologi mereka, bangsa jin telah mengabdikan diri kepada Nabi Daud A.S. atas perintah Allah S.W.T.




No comments:

Post a Comment

Popular