SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, January 1, 2018

NEGERI YANG BAIK TUHAN MAHA MENGAMPUNI




Perak Darul Ridzuan adalah negeri lahirnya penulis. Negeri yang baik, barkah dari Tuhan Maha Mengampuni.  Namun pemerintah negeri ini dan mana-mana negeri juapun, tidaklah sampai ke tahap menjanjikan segala perkara untuk diselesaikan, demi untuk kesejahteraan hidup rakyat. Istilah "government knows better" masih dipraktikkan sekalipun telah lama berlalu zaman penjajahan. Oleh itu, kita harus bersedia melakukan persediaan semampu kita sendiri, dalam menghadapi bencana yang dijangka bakal terjadi. Dan bukan tugas kita untuk menjelaskan bentuk bencana yang bakal terjadi, melainkan melakukan persiapan sekadar yang mampu.

Sebenarnya kesan besar telah berlaku adalah sekarang ini. Baru kita sedari bahawa kita kini, selama ini, turut memberi sumbangan kepada proses entropi, yang kita kini, tidak akan dapat mengelak daripada kesan bencana yang bakal terjadi. Sebagai contoh, dalam menghadapi keadaan cuaca panas yang semakin menjadi-jadi, memang tidak salah untuk kita nyatakan bahawa perkara demikian adalah kesan sejagat. Namun manusia sejagat juga tidak harus dipersalahkan kiranya mereka menyatakan bahawa pemerintah dan rakyat negeri ini, harus juga dipertanggung-jawabkan atas kejadian cuaca panas yang turut menimpa mereka. 

Kiranya kita perkecilkan skop kepada saiz yang lebih kecil daripada itu iaitu untuk negeri Perak Darul Ridzuan, kita akan menghadapi permasalahan yang hampir serupa juga. Pembangunan di Pengkalan Hulu, sedikit sebanyak menimbulkan kesan yang besar terhadap penduduk di sepanjang sungai Perak hingga ke Teluk Intan. Begitu juga usaha-usaha pertanian di Seberang Perak dan Cameron Highland, dapat memberi kesan pemanasan kepada penduduk sekitarnya.

Kita akan terus dapat melihat pengabaian berterusan terhadap amaran-amaran yang telah dikeluarkan oleh saintis kajibumi dan juga terhadap tanda-tanda besar sebagaimana yang terkandung dalam kitab suci. Tugas kita kini bukan lagi untuk menyedarkan orang ramai atau pihak-pihak berkepentingan, tetapi lebih menjurus untuk tujuan menyelamatkan diri sendiri. Sempena dengan ini marilah kita sama-sama mengambil pelajaran daripada surah As-Sabak, tentang bagaimana suatu usaha pembangunan negara, secara tidak disedari dan tidak diduga, akhirnya mengakibatkan kemusnahan dan kerosakan kepada bendang-bendang pertanian mereka. Mereka akhirnya terpaksa berhijrah kerana usaha mendapatkan makanan di negeri sendiri menjadi sesuatu yang menyukarkan.

Kerosakan yang berlaku sudah terlalu besar
sekarang ini. Usaha 'kecil' seperti ini tidak akan
mengubah apa-apa.

No comments:

Post a Comment

Popular