SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Friday, December 16, 2016

SURAH AL-JIN AYAT 11 -- JIN YANG SHALEH DAN YANG LAIN DARIPADA ITU


و انا منا الصلحون و منا
دون ذلك كنا طرئق قددا

Dan bahawasanya, daripada kami (terdapat) golongan yang shaleh dan daripada kami lain daripada itu, telah adalah kami menempuh jalan yang berbagai-bagai.

Dan Bahawa Sesungguhnya (memang maklum) ada di antara kita golongan Yang baik keadaannya, dan ada di antara kita Yang lain dari itu; kita masing-masing adalah menurut jalan dan cara Yang berlainan.

Tidak boleh dibuat pendakwaan bahawa kebanyakan jin yang beragama Islam baik-baik belaka. Oleh kerana manusia tidak dapat menyaksikan jin secara terus, mengambil jin sebagai teman haruslah dielakkan memandangkan risiko yang tinggi yang harus ditempuhi oleh manusia itu lantaran tidak dapat mempastikan status keimanan jin tertentu secara jelas. Jin dapat mengganggu kehidupan manusia, sebagaimana seorang manusia dapat menyakiti manusia lain dan bukan sebaliknya. Dalam mengambil langkah menghadapi gangguan jin, manusia hanya dapat mengambil langkah pertahanan diri semata-mata.

Namun ramai daripada manusia masih menilik-nilik perkhabaran daripada jin untuk mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan tiadalah yang disampaikan itu benar melainkan jangka-jangkaan sahaja. Antara perkara ghaib adalah untuk mengetahui apakah keputusan esok hari yang ada hubungan pelaburan hari ini? Seperti untuk mengetahui apakah nilai pasaran saham yang akan berlaku esok hari atau apakah keputusan perjudian 4D untuk petang nanti secara pasti? (7:188) 

Sepertimana manusia, ahli masyarakat jin juga melakukan pekerjaan yang pelbagai. Mereka memiliki kareer seperti manusia dan mereka juga disibukkan dengan kehidupan mereka. Mereka melakukan aktiviti perniagaan, pertanian, nelayan dan sebagainya dengan menggunakan mata wang yang serupa yang digunakan oleh manusia. Sebahagian daripada jin memberi khidmat kepada manusia dengan cara yang baik, sebahagian yang lain suka menuntut daripada manusia perkara yang bukan-bukan. 





No comments:

Post a Comment

Popular