SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, December 25, 2016

SURAH AL-JIN AYAT 12 -- JIN JUGA BERADA DI BAWAH KEKUASAAN TUHAN


و انا ظننا ان لن نعجز الله
فى الارض و لن نعجزه هربا

Dan bahawasanya kami, telah benar-benar menyangka kami, bahawa sekali-kali tidak, kami dapat melemahkan akan Allah pada bumi itu dan sekali-kali tidak kami dapat melemahkan akanNya dengan pelarian.

Dan Bahawa Sesungguhnya kita (sekarang) Mengetahui, Bahawa kita tidak sekali-kali akan dapat melepaskan diri dari balasan Allah (walau di mana sahaja kita berada) di bumi, dan kita juga tidak sekali-kali akan dapat melarikan diri dari balasannya (walau ke langit sekalipun).

i.     Lari Atau Menyerah Diri 
       Kepada Urusan Tuhan

Dalam surah An-Nazi’aat, ada pengajaran bahawa Fir'aun dapat ditewaskan oleh Nabi Musa A.S. dengan cara menjauhi diri daripadanya. Maka urusan kembali kepada Allah Taala untuk mendapatkan jalan menewaskan Fir'aun dengan cara yang Fir'aun sendiri tidak pernah terfikir. Pada zaman ini, sekiranya manusia memilih untuk menjauhi ajaran-ajaran rasul yang disampaikan Tuhan, dan berusaha mengurus sendiri urusan alam ini, maka akan sampai masanya, mereka menempuh takdir Tuhan ditimpa bencana akibat perbuatan mereka sendiri. Walaupun Tuhan tidak perlu secara aktif untuk menewaskan mereka. 

Sesungguhnya manusia tidak akan berkesanggupan untuk memilih jalan hidup melainkan dengan kembali kepada ajaran Tuhan yang Maha Bijaksana, yang telah mencipta alam serta menguruskannya dengan cekap. Begitu juga kehidupan jin yang tidak dapat lari daripada apajua ketentuan Tuhan. Sesungguhnya manusia dan jin berada dalam gengaman Tuhan. Hubungan jin dengan makhluk-makhluk ghaib yang lain seperti malaikat adalah lebih dekat berbanding manusia, maka dengan demikian ketaatan jin kepada Tuhan adalah sesuatu yang lebih dijangkakan. Oleh itu mereka harus bekerja untuk mengikhlaskan diri mereka akan agama mereka. 

Berbeza dengan manusia, sebenarnya jin mudah terkesan dengan ayat-ayat Al-Quran yang dibaca sama ada untuk tujuan manfaat untuk mereka atau penghambatan mereka. Jin-jin yang mengganggui manusia dapat dijauhi dengan pengamalan ayat-ayat Qursi yang dijadikan amalan, sedangkan manusia yang mengganggui manusia lain, tidak dapat diperlakukan sedemikian. Kita hanya dibolehkan memohon perlindungan daripada Tuhan terhadap gangguan-gangguan daripada bangsa jin dan tidak dibolehkan memohon daripada yang lain. Melalui orang-orang yang memiliki ilmu Tuhan, pertolongan hanya diharapkan daripada Tuhan.

ii.   Golongan Ingkar Daripada Jin dan Manusia 
      Mengingkari Perkara Yang Demikian

Kegagalan Iblis suatu masa dahulu, dalam usaha mendapatkan pengiktirafan, telah dinafikan Tuhan sehingga kekhalifahan di bumi ini telah diserahkan kepada Adam A.S. dan anak cucu baginda. Secara tidak langsung Tuhan telah menunjukkan penilaianNya terhadap seseorang, tidak terletak kepada pencapaian amalan dan tidak juga terletak kepada pengalaman seseorang. Tuhan memiliki ukuran tertentu dalam memilih seseorang melaksanakan suatu tugasan. Pada mereka, masakan Adam A.S. harus menjadi khalifah sehingga semua makhluk lain harus sujud kepadanya, sedangkan belum pernah terbukti bahawa Adam A.S. memiliki kriteria kelayakan tertentu dan belum terbukti bahawa Adam A.S. akan melakukan perkara ta'at dalam kebanyakan perintah Tuhan. Perlantikan Adam A.S. selaku khalifah telah menjengkelkan bangsa jin dan Iblis daripada bangsa jin telah berlaku sombong sehingga tidak mahu bersujud terhadap subjek yang diperintah Tuhan.

iii.    Pengingkaran Terhadap Bani Adam, 
        Bani Ismail dan Bani Hashim

Begitu juga dalam hal nubuwah akhir zaman, Tuhan telah memilih zuriat keturunan Ismail A.S. daripada anak Nabi Ibrahim A.S. dan tidak memilih zuriat keturunan Nabi Ishak A.S. Walhal zuriat keturunan Ismail A.S. merupakan kaum Arab yang menduduki padang pasir, dikelilingi oleh masyarakat yang buas serta tidak berpelajaran. Bani Israel daripada keturunan Nabi Ishaq A.S. yang Tuhan telah kurniakan kepintaran serta ketajaman fikiran, tidak layak untuk memegang amanah kerasulan untuk menyampai risalah kepada seluruh umat manusia. Perlantikan Muhammad RasululLah S.A.W. sebagai rasul terakhir kepada seluruh umat manusia telah menjengkelkan Bani Israel lantaran mereka tidak terpilih. Begitu juga darihal kepimpinan umat manusia seluruh dunia suatu masa nanti, Tuhan telah memilih zuriat Syaidina Ali R.A. daripada ahlul bait RasululLah S.A.W. sendiri daripada keturunan bani Hashim. Perkara ini sejak dahulu lagi telah menimbulkan kemarahan golongan Sufyani daripada bani Umayyah, yang sanggup merobek perjanjian merampas kekhalifahan umat suatu masa dahulu. 

Perlantikan ahlul bait dalam kalangan Bani Hashim, yang membawa progam kekhalifahan untuk mengurus tadbir seluruh dunia akan menjengkelkan Bani Umayyah sehingga mereka akan menerima bencana daripada Tuhan. Semua golongan ingkar ini merencana untuk membatalkan perancangan Tuhan melalui jadual yang telah diketahui oleh RasululLah S.A.W. Sebahagian mereka benar-benar memperguna sebahagian yang lain.

iv.    Perlagaan Antara Musuh Bani Adam, 
        Musuh Bani Ismail dan Musuh 
        Bani Hashim

Bermula Perang Dunia Pertama, gerakan Luciferian penyembah Iblis, sanggup mengumpan Yahudi bagi menguasai dunia dan apabila Yahudi gagal, mereka telah merencana membunuh kaum Yahudi serta merampas harta Yahudi pada jumlah yang sangat banyak. Perancangan rahsia ini telah berterusan selepas Perang Dunia Kedua, dengan penguasaan kuasa-kuasa besar dunia seperti Britain dan Amerika Syarikat selaku kuasa proksi. Yahudi dengan bantuan golongan Zionis Luciferian telah mengumpan Saddam Husayn daripada bani Umayyah, mengadakan huru-hara menyerang negara jirannya Kuwait, Iran dan pembunuhan kaum Kurdis dan akhirnya mereka menggunakan alasan kekejaman Saddam untuk menakluki Iraq.

Iblis, menggunakan gerakan Luciferian untuk menguasai Yahudi dan Yahudi dipergunakan untuk mencengkam negara Iraq, negara kediaman Bani Umayyah, Arab Saudi, negara kediaman Bani Qahtan, Jordan daripada kaum Quraisy yang membelot dan seluruh negara-negara Arab yang lain. Kemudian mereka menggunakan hasil minyak negara-negara umat Islam ini untuk menyerang dan menakluki Afghanistan dengan cara memerangi Taliban. Harapan mereka adalah, supaya Taliban tidak akan berupaya merentasi negara Iraq melalui Iran ataupun Yaman melalui Oman dan terus ke Arab Saudi. Adakah usaha mereka akan beroleh kejayaan? Mengapakah mereka semua ini tidak menyerah diri kepada Tuhan awal-awal lagi. Sesunguhnya mereka sekali-kali tidak akan berjaya mengalahkan ketentuan Tuhan. Keingkaran mereka sebenarnya telah memasukkan mereka ke dalam sebuah percaturan yang Tuhan akan mengalahkan mereka.





No comments:

Post a Comment

Popular