SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Saturday, June 13, 2015

SURAH ALI-IMRAN AYAT 17 -- HADIAH UNTUK MEREKA YANG BERSABAR ...

Orang-orang yang sabar dan orang-orang yang benar dan orang-orang yang patuh dan orang-orang yang berinfak dan orang-orang yang beristigfar pada (waktu) sahur.

(dan juga) orang-orang Yang sabar (dalam menjunjung perintah Allah), dan orang-orang Yang benar (perkataan dan hatinya), dan orang-orang Yang sentiasa taat (akan perintah Allah), dan orang-orang Yang membelanjakan hartanya (pada jalan Allah), dan orang-orang Yang beristighfar (memohon ampun) pada waktu sahur.

i.    Hanya Untuk Mereka Yang Layak

Bagaimana usaha-usaha kehidupan sedemikian dapat dilaksanakan ....., melainkan untuk mereka yang sanggup menempuh jalan kesabaran. Mereka yang mengingini segala-segalanya perlu dilakukan dengan cepat, mudah, pulangan yang banyak dengan bermodalkan modal yang sedikit semata-mata, adalah tidak layak untuk mendapatkan suatu kehidupan ala-syurga yang penulis telah berikan bayangannya. Penulis sememangnya mengakui bahawa ganjaran syurga bukanlah sesuatu yang dapat dibayangkan oleh mana-mana manusia dalam kehidupan dunia ini. Namun syarat-syarat kesabaran, menuruti corak kehidupan dengan cara yang benar serta patuh terhadap arahan-arahan tertentu dan sanggup menjaga hubungan baik dengan ahli-ahli masyarakat yang lain serta banyak berinfak pada jalan Tuhan, corak kehidupan sedemikian tiada pada golongan ingkar. Golongan ingkar suka memilih cara hidup yang nyatanya berakhir dengan kerosakan.

ii.    Cabaran Kehidupan Sedemikian Kepada 
       Golongan Yang Ingkar.

Golongan beriman harus bekerja, golongan yang ingkar juga bekerja. Golongan beriman bekerja menurut peraturan dalam agama, sementara golongan ingkar menuruti sistem kehidupan kapitalis berasaskan riba. Golongan beriman bekerja melalui batasan-batasan waktu sementara golongan ingkar menghendaki sekiranya mereka dapat, melalui modal yang mereka miliki, manusia akan bekerja secara terus-menerus silih berganti selama 24 jam sehari dan 7 hari seminggu – 24/7. Golongan beriman bersyukur dengan pemperolehan yang mereka perolehi sementara golongan ingkar tidak puas dengan perolehan mereka, lantaran terpaksa menghadapi sistem kehidupan berasaskan riba. Dalam pada itu golongan beriman tidak terkejar-kejar dengan kemewahan secara melampau dan sanggup pula mereka infakkan lebihan harta kepada pihak lain kalangan mereka yang menempuh kesukaran hidup. Golongan ingkar, telah bercita-cita mereka kiranya mereka dapat menyamun harta manusia supaya mereka dapat melepasi bebanan hidup mereka dengan segera. Mereka terkejar-kejar semata-mata untuk melepasi hutang setiap mereka.

Golongan beriman membataskan keperluan pekerjaan mereka dengan bekalan-bekalan yang banyak diperolehi melalui kitar semula sementara golongan ingkar suka mendapatkan melalui bahan-bahan sintetik yang baru. Golongan beriman bersabar dengan tempoh pemperolehan terhadap hasil yang bakal mereka perolehi sementara golongan ingkar sangat suka untuk memperolehinya secara segera. Tanam hari ini sedapat-dapatnya dapat berbuah esok harinya. Golongan beriman amat berhati-hati dengan sebarang kesan pekerjaan mereka untuk esok harinya dan untuk kehidupan generasi akan datang sedangkan golongan ingkar tidak peduli akan nasib mereka kemudian hari nanti. Golongan beriman suka mengakui kesilapan dan kesalahan mereka lalu mereka dengan segera memperbaiki serta melakukan kerja-kerja pemulihan sementara golongan ingkar suka bertelagah sesama mereka sekiranya mereka menempuh kesalahan yang mengakibatkan bencana. Golongan beriman suka untuk melalui kaedah aroma terapi daripada bau-bauan segar daripada tanam-tanaman dan tumbuh-tumbuhan yang banyak tumbuh secara melata terutamanya pada waktu awal pagi sedangkan golongan ingkar suka sangat menghidup udara beracun secara berlebihan dan memusnahkan tumbuh-tumbuhan hutan secara berleluasa sehingga mereka tidak memperolehi manfaatnya.

iii.  Kaedah Usaha Yang Perlu Dipatuhi

Tentunya berbeza antara golongan beriman yang sedia melakukan pekerjaan dengan panduan tersedia, berbanding golongan ingkar yang tidak memiliki kaedah tertentu terhadap pengawalan usaha mereka. Sekiranya berlaku bencana akibat daripada usaha golongan beriman, mereka dengan segera akan melakukan ulang semak terhadap amalan mereka, mereka mencari punca kesilapan atau kesalahan mereka dan kemudian mereka akan berusaha untuk tidak mengulangi kesalahan dan bersedia untuk melakukan pembaikpulihan. Sebarang bentuk bencana diterima sebagai suatu ketentuan Tuhan dan mereka lebih mengharap keredhaan Tuhan dalam kehidupan yang mereka tempuhi. Tiada istilah kekecewaan dalam hidup kerana mereka memaklumi bahawa mereka sebenarnya tidak memiliki apa-apapun dalam kehidupan mereka di dunia ini. Bahkan mereka tidak memiliki diri-diri mereka sendiri.









No comments:

Post a Comment

Popular