SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Monday, August 11, 2014

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 11 -- MEREKA HANYA MAMPU SALING MEMANDANG (SESAMA MEREKA)


يبصرونهم

Mereka (hanya mampu) saling memandang (sesama) mereka. 

padahal masing-masing diberi melihat setengahnya Yang lain;

i.    Bukan Seperti Peristiwa Tsunami

Peristiwa tsunami cukup memberi gambaran ngeri semasa kejadian, namun sekiranya ada kesempatan antara ahli keluarga mahu menyelamatkan antara satu sama lain, pasti mereka akan melakukannya. Namun azab Tuhan pada hari itu tidak sedemikian. Demikian itu adalah suatu gambaran akan datang iaitu suasana semasa berlaku bencana azab. Gambaran ini adalah lantaran sikap manusia yang selama ini sentiasa mementingkan diri-diri mereka sendiri, tidak memperduli nasib ahli masyarakat, ahli kerabat terdekat, jiran tetangga mereka serta yang lainnya.

Mereka selama ini sentiasa menyibukkan diri mereka dengan corak kehidupan yang membingungkan yang mengakibatkan keperihatinan mereka terhadap ahli masyarakat hanya berlaku secara seloroh. Bukan keperihatinan mendalam. Sekadar hanya dapat dikatakan sebagai hidup berjiran. Kiranya keadaan nasib masyarakat telah diambil berat awal-awal lagi oleh semua pihak, tentunya sukar untuk kita mendengar kisah menyayat hati seperti kisah pengabaian seorang remaja kurang upaya yang terjadi baru-baru ini.

Nasib Adik Muhammad Firdaus : Si Ibu Yang Harus Diselamatkan 
Sebelum Peristiwa Pengabaian Itu Berlaku, Kiranya Tidak ....
Maka Kita Semua Harus Dipersalahkan !!!

Gambaran suntingan video menunjukkan bagaimana seorang ibu sedia mengabaikan anaknya atas suatu sebab yang tidak sepenuhnya kita fahami. Namum gambaran peristiwa Al-Ma'arij nanti adalah lebih dahsyat lagi .....

يود المجرم لو يفتدى من العذاب يومئذ ببنيه

Ia bercita-cita kuat, oleh golongan berdosa itu (setiap kita), kiranya ia benar-benar (dapat) menebus diri daripada azab itu, pada hari itu dengan anak-anaknya. 

(pada saat Yang demikian) orang Yang kafir suka kiranya dapat menebus dirinya dari azab itu Dengan anak-anaknya sendiri,

ii.    Mereka Sanggup Menebus Diri Mereka 
       Dengan Semua Yang Lain.

Pada kejadian azab berkenaan, tidak ada sebarang erti langsung hubungan kekeluargaan atau sesama jiran atau sesama ahli masyarakat. Maka akan mengharap, mereka yang bersalah itu, kiranya dapat mereka terlepas diri daripada azab pada hari itu, dengan anak-anaknya, isterinya dan saudara-saudaranya dan kaum keluarganya yang memberi perlindungan kepadanya selama ini serta sesiapa jua yang terdapat di bumi ini seluruhnya. Semua itu mahu saja dipertaruh sebagai penebus buat dirinya.



No comments:

Post a Comment

Popular