SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Sunday, July 6, 2014

SURAH AL-MA'ARIJ AYAT 5 -- PERJUANGAN YANG MEMERLUKAN KESABARAN


فاصبر صبرا جميلا

Maka bersabarlah olehmu kesabaran yang cantik.

maka Bersabarlah (Wahai Muhammad terhadap ejekan golongan Yang kafir itu), Dengan cara kesabaran Yang sebaik-baiknya.

i.    Perjuangan Yang Memakan Masa Yang Panjang

Sekiranya perjalanan kerohanian menuju kepada Tuhan mengambil masa beribu-ribu tahun, tentunya secara bandingan, kehidupan ini sebenarnya sangat singkat. Oleh itu kesabaran yang tinggi diperlukan untuk melihat hasil yang akan diperolehi dalam jangkamasa yang panjang. Muhammad RasululLah S.A.W telah bersabar dalam tempoh sekitar 23 tahun dalam memperjuangkan agama, sehingga pemerintahan naungan Tuhan ke atas manusia di dunia ini dapat berlalu untuk tempoh hampir 1000 tahun. 

Kerajaan Islam yang terakhir runtuh pada tahun 1923 Masehi setelah memberi sumbangan yang terlalu banyak terhadap tamadun manusia. Kini manusia dapat memanipulasi sebahagian besar unsur-unsur alam untuk mencapai keinginannya. Usaha untuk menjatuhkan kerajaan Islam yang lalu telah diusahakan oleh Yahudi dengan jalan kesabaran yang panjang. Sehingga apabila mereka berjaya menguasai Baitul Muqaddis, mereka telah mencorak sistem pemerintahan dunia untuk tunduk di bawah telunjuk mereka. Melalui fahaman Marxisme dan Kapitalisme, mereka membentuk pemerintahan komunis dan demokrasi yang ingin dipaksakan kepada manusia seluruhnya. Dalam sistem ekonomi, mereka memperkenalkan sistem riba dan sistem kewangan terkini adalah menggunakan kupon-kupon dan token-token berjalan yang sebenarnya langsung tidak membawa nilai namun dianggap bernilai.

ii.   Tuhan Tidak Memerlukan Tempat

Tempoh menuju kepada Tuhan tidak harus difahami sebagai Tuhan berada pada suatu tempat tertentu sehingga jalan menuju kepadaNya memerlukan masa yang amat panjang.





No comments:

Post a Comment

Popular