SUMBANGAN UNTUK PONDOK

Kepada pengunjung blog yang budiman! Kepada Sesiapa Berhajat Untuk Infak Kepada Pondok Al Jaafar

(Sila Klik Di Sini).

Mudah-mudahan Sumbangan Anda Menjadi Amal Jariah Dan Mendapat Rahmat Di Sisi Allah S.W.T. Amin.

Tuesday, May 13, 2014

PENGAJARAN HIMPUNAN AWAL SURAH AL-RAHMAN


Himpunan awal surah Al-Rahman adalah bermula dari ayat pertama hingga ayat ke-25 ini. Permulaan daripada surah ini mengkhabarkan tentang sifat Tuhan Al-Rahman iaitu Tuhan Maha Pemurah yang telah mengajar Al-Qur'an. Sebagaimana yang telah dijelaskan dalam surah Al-Mulk (67:19) yang menjelaskan antara sifat Tuhan Al-Rahman adalah Maha Melihat segala sesuatu, perkara ini harus disambut oleh manusia untuk turut memerhati rekaciptaan Tuhan Al-Rahman. Begitu juga apabila Tuhan menyebut sifatNya yang telah mengajar Al-Qur'an (55:02), manusia harus menyambutnya dengan mempelajari setiap ayat Al-Qur'an. Seterusnya dijelaskan sifat Tuhan Al-Rahman yang membentuk manusia dan manusia harus memerhatikan pembentukan dirinya sehingga kepada memahami peranan dirinya direkacipta. 

Al-Bayan adalah kaedah penerangan Tuhan terhadap ayat-ayat Al-Qur'an dan pelbagai tafsiran telah dibuat tentang Al-Bayan. Tugas penerangan telah dilaksanakan oleh Ar-Rasul S.A.W., sehingga semua perkataan Rasulullah S.A.W. dikatakan sebagai salah satu bentuk bayan atau penerang kepada Al-Qur'an.  

Penciptaan Tuhan terhadap matahari dan bulan dan hubungannya berdasarkan pengamatan di bumi ini adalah juga untuk tujuan pengiraan kepada manusia di bumi ini. Segala-galanya tunduk kepada Tuhan Al-Rahman sehinggalah kepada bintang atau komet dan juga apajua tumbuhan yang terdapat di bumi ini. Semua ini memerlukan pengamatan manusia agar mereka menyedari hakikat ini. 

Pengkajian tentang langit harus membawa kefahaman kepada manusia sehingga mereka dapat memahami bagaimana keseimbangan terbentuk di langit sehingga terpaparnya pembentukan jaluran tertentu. Seterusnya Tuhan telah memerintahkan agar manusia menjaga timbangan dan jangan menyalahi timbangan itu. Kedua-dua jenis makhluk berlainan iaitu manusia dan jin harus menyatakan syukur terhadap Tuhan atas segala bentuk nikmat yang diperolehi.




No comments:

Post a Comment

Popular